"מפעם לפעם, אני נתקלת במאמרים או פוסטים, בהם הכותב פוסק כי קורות חיים זה 'פאסה'. לטענת אותם כותבים, כרטיס באחת הרשתות החברתיות הנו תחליף הולם למסמך הוותיק. האם זה כך? לדעתי התשובה ממש לא חד משמעית", אומרת דינה בר-אושר מוסקו, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת קנדגו (Kendago), חברת פרסום בינלאומית שבשלושת החודשים האחרונים גדלה ב-30 עובדים, דווקא בתקופת הקורונה.

"אדם מתחיל לחפש עבודה במטרה למקסם את החשיפה שלו למשרות רבות ככל הניתן התואמות את כישוריו וניסיונו. ערוצי החיפוש הנם רבים ומגוונים: חברים ומכרים, פניה יזומה לארגונים המעניינים אותו, אתרי חיפוש עבודה, חברות השמה וגם רשתות חברתיות. הרי גם כיום, לא כולם נמצאים שם, וגם אם הם נמצאים באותן רשתות, זה לא אומר שזו המדיה היחידה. החיים בעולם חיפוש העבודה, ובכלל, אינם חד מימדים. מועמדים צריכים להיות אקטיביים בחיפוש ולא לסגור לעצמם דלתות. מה גם שכיום בכל חברה טכנולוגית קיימת מערכת לסריקה של קובץ קורות החיים וסינון ראשוני, ככה שמועמדים שמראש מחליטים לפסול את קורות החיים, לעתים מפספסים הזדמנויות לעבודה בארגונים גדולים", היא מוסיפה.

מוסקו מסבירה כי "חשיבות כתיבת קורות חיים הנה קריטית גם אם אתה מחפש ברשתות החברתיות: אופן ההתנסחות, צורת הכתיבה, אורך המסמך, המבנה שלו – כל אלה מעידים ככרטיס ביקור ראשוני עליך כמועמד. כמי שמגייסת כישרונות ועובדים למגוון רחב של תפקידים, אני רוצה לומר לכם: קורות חיים הם לא פאסה. להיפך - יש להם חשיבות מכרעת באופטימיזציה של כמות הפניות והתאמתן לדרישות שלך כמחפש עבודה".

דינה בר אושר מוסקו  (צילום:  שי אפגין)
דינה בר אושר מוסקו | צילום: שי אפגין

ומה לגבי התפיסה כי מי ששולח קורות חיים אינו נחשב כמועמד טכנולוגי ועדכני? מוסקו מדגישה כי טענה זו איננה נכונה, "כתיבה נכונה של קורות חיים הנה המפתח הראשון לפרוזדור של חיפוש עבודה. גם כיום בעידן הטכנולוגיה והרשתות החברתיות. מסמך קורות חיים מהווה תמצית של נתוני מחפש העבודה ומהווה בסיס ראשוני להתרשמות של מעסיק מהפרופיל - האם ההשכלה רלוונטית? האם החברות בהן עבד קשורות לעולם התוכן של המעסיק? האם התפקידים אותם ביצע המועמד רלוונטיים למשרה הפנויה?"

לינקדאין זה לפאסיבים

"פרופיל מועמד ברשתות חברתיות כמו לינקדאין ואחרות, מסייע למועמד מבחינה שיווקית כדי להגביר את הנוכחות הדיגיטלית שלו ואת הפניות של הד האנטרים ומגייסים, בהתאם למומחיות שלו. יחד עם זאת, קורות החיים של מועמד, מטרתם לשמש לפניות יזומות של המועמד לחברות. מקורות החיים אפשר ללמוד על הדרך שבה המועמד מציג את עצמו בצורה מובנית, אך שמעידה על דרך הביטוי וסדר החשיבות של ההישגים בעיניו. בקורות החיים, התכנים פרי עטו של מחפש העבודה".

"נכון להיום הרוב המוחלט של תהליכי המיון מתבססים על קורות חיים", מחזקת גם מעיין בירן ברקוביץ מנהלת גיוס אלעד מערכות, שמתייחסת בהרחבה לשימוש ברשת לטובת גיוס עובדים, "בחברה גדולה כמו שלנו, כשיש כמות גדולה של משרות וצורך לנהל מערכת גיוס, איתור המועמד מבוצע על סמך קורות החיים שלו. עם זאת, אני לא חייבת שהמועמד ישלח קורות חיים באופן יזום. מבחינתי, גם הלינקדאין הוא כלי יעיל לחיפוש קורות חיים ויצירתם. היתרון של לינקדאין הוא באפשרות לחיפוש מועמדים באמצעות מילות מפתח. בשלב הראשון של איתור המועמד אני מחפשת מילות קוד בהתאם לניסיון ולצרכי המשרה והתפקיד".

"ככל שיהיו בפרופיל הלינקדאין מילים רבות יותר המתאימות לדרישות התפקיד, כך האפשרות לנבא התאמה של המועמד למשרה גבוהה יותר. מועמד עם פרופיל לינקדאין דל, אתקשה להבין את ניסיונו ולבצע התאמה לתפקיד פוטנציאלי. הלינקדאין יכול לסייע לי כשהמועמד לא מחפש עבודה באופן אקטיבי ואני לא רוצה להטריח אותו בכתיבת קורות חיים עדכניים באופן מידי. באמצעות הלינקדאין אני מייצרת קורות חיים בסיסיים ומעבירה אותם למנהל המגייס. במשרות בכירות, על סמך המלצות המבוססות על קשרים אישיים, אוכל לאתר את המועמד נקודתית בלינקדאין. היום בעזרת שימוש מסחרי של מיקרוסופט בלינקדאין כרשת חברתית שמאוד מותאמת למגזר העסקי, ניתן לחבר את תוכנת ה-CRM דיינמיקס 365 לניהול מכירות וניהול מועמדים עבור מחלקות הגיוס. כך שניתן לייצר קמפיין חיפוש מועמדים בלינקדאין אשר מתבסס על הידע המקצועי תעסוקתי שקיים ברשת החברתית ולנתב את הלידים שמגיעים מהפרסום החכם לתוך מערכת הCRM וחיפוש המועמדים בארגון. זה הדור הבא של גיוס מועמדים".

מעיין בירן ברקוביץ (צילום: באדיבות המצולמת)
מעיין בירן ברקוביץ | צילום: באדיבות המצולמת

תלוי ניסיון

יהודית אפרימי, סמנכ"ל HR בבינת תקשורת מסבירה שישנם מקרים שבהם המגייס יכול להסתפק רק בפרופיל הלינקדאין, "אם פרופיל הלינקדאין הוא מעודכן ומתוחזק באופן שוטף, אפשר להשתמש בו לגיוס מועמדים. עם זאת, אם אתם מחפשים עבודה באופן אקטיבי, כדאי מאוד לשלוח גם קורות חיים, לצד פרופיל הלינקדאין. ככל שהמועמד משקיע יותר בהנגשת המידע עליו, זה משהו שמסייע לו להתקבל לעבודה".

אפרימי אף מוסיפה שכאשר שולחים קורות חיים מומלץ וחשוב להוסיף אליהם מכתב מקדים, "אני מעניקה חשיבות גבוהה מאוד למכתב המקדים של המועמד, שבו הוא מתאר כיצד הוא מתאים למשרה הספציפית אליה הוא מגיש מועמדות. קורות החיים מאפשרים לך להדגיש ידע, כישורים ותכונות ולבלוט מעבר לאחרים. מאידך, הלינקדאין הוא במבנה מאוד אחיד והמועמד או המועמדת פחות יכולים להבליט נושאים".

"היתרון בקורות חיים מסורתיים הוא שאפשר לערוך אותם בהתאם לתכונות וליכולות שלך, בהתאם למשרה שאליה פונים. ככל שיש לך ניסיון רחב ומגוון, ככה גם קורות החיים המותאמים יותר, יכולים יותר לשרת אותך. לכן, מועמדים עם ניסיון ורקע עשיר, כדאי מאוד שישתמשו בקורות חיים, ככה סיכוייהם להתקבל לעבודה יעלו".

יהודית אפרימי (צילום: יח"צ)
יהודית אפרימי | צילום: יח"צ

"היות ומערכות הגיוס עובדים על בסיס זיהוי של מילות מפתח, אז הלינקדאין בהחלט עושה עבודה מצוינת", היא אומרת ומוסיפה כי הלינקדאין לא מהווה סנן למצבים של חוסר דיוק, "לפעמים אנשים מאפשרים לעצמם חופש יצירתי בלינקדאין ושמים לעצמם, תארים שהם לא בהכרח נכונים. זה יכול לקרות גם בקורות החיים, מגייסת טובה, תשאל את השאלות הנכונות ותזהה את הפערים".