מאז ומתמיד הסבה מקצועית הייתה אופציה לגיטימית לכל מי שלא היו מרוצים בהכרח מהמסלול שהחיים שלהם עלו עליו, אלא שהמשבר הכלכלי-תעסוקתי שהגיע בעקבות מגפת הקורונה, הוביל לא מעט אנשים לעשות צעדים דרמטיים בגזרת הקריירה כדי להצליח לשרוד ולהתפרנס לאורך התקופה.

אחד המקצועות שזכו לפריחה מחודשת בעקבות המשבר הוא מקצוע המניקור, שאולי נתפס אצל חלקכם כפשוט, אולם מתברר שהקורונה הבהירה לרבים מאיתנו (או ליתר דיוק – לרבות) כמה הוא קריטי.

"הביקוש ללימודים במקצועות היופי תמיד נמצא במגמת עלייה בקיץ", מסביר בריאן לידן, מנכ"ל ובעלים של רשת בתי הספר 'נייל סטודיו', "זה קורה גם כי יש חופש גדול וזמן פנוי לכל מועסקי משרד החינוך לדוגמא, אך גם בעקבות נערות שנרשמות לקראת החופש הגדול לקורסי הקיץ הקצרים שאנחנו מציעים. למרות זאת, אפשר לומר שהשנה ראינו בחודשים מאי ויוני ביקוש שיא שלא הורגלנו אליו בכל שלושים שנות הפעילות של הרשת בסניפים השונים. המסלולים המבוקשים ביותר היו אלו של מניקור ופדיקור על כל גווניהם, החל מבנייה ועד ג'ל או רק הבנת המניקור הרוסי".

לדבריו של לידן, ימי הסגר של תקופת הקורונה עם הבידוד והחמרת ההגבלות על נהלי המגע וההיגיינה נוצר חסך בביקור אצל המניקוריסטיות והפדיקוריסטיות, שהביא עמו לא מעט תסכול, חוסר אונים ובעיקר כפות ידיים ורגליים לא מטופחות. "התחושות בציבור היו קשות ואפשר לומר שהלב שלנו נצבט בימים בהם רצינו להעניק מענה אך לא הייתה לנו האפשרות", הוא נזכר, "מה שכן, לצד כל התסכול בקרב ציבור המטופחים והמטופחות, היו מי שהשכילו להבין שיש כאן הזדמנות כלכלית ללמוד מקצוע נחשק שלא מפסיקים לדבר עליו, לתת מענה לבעיה וגם להרוויח לא מעט בכלל".

ואם ננסה להצביע לרגע על הסיבה לבולטות לה זכה התחום בתקופה בה מקצועות רבים איבדו מהחיוניות שלהם, אפשר אולי לייחס זאת לחשיבות של המראה החיצוני שלנו כבני אדם ולהשפעה שלו על מצב הרוח שלנו. "נשים ואנשים שנלקחת מהם שגרת הטיפוח שהם היו כל כך רגילים אליה, חשים תסכול לא מבוטל מכיוון שמעבר להרגל ולנוחות שבטיפולי היופי, המראה החיצוני שלהם מהווה חלון לנבכי הנפש שלהם", מוסיף לידן. ואכן, בימים בהם כולם מחפשים את נוסחת הקסם שתחזיר אותם למעגל העבודה תוך זמן קצר, קורסי מניקור ופדיקור הכוללים ג'ל או בנייה נלמדים לכל היותר בשלושה חודשים ובעלות מתונה יחסית – נראים כמו הפתרון האופטימלי. ברגע שתצטיידו בכל האביזרים והכלים ההתחלתיים תוכלו להתחיל לעבוד ולהרוויח מיד, זאת בניגוד למקצועות הקוסמטיקה או הספרות שדורשים לימודים ממושכים יותר.  

בריאן לידן (צילום: גדי אזולאי)
בריאן לידן | צילום: גדי אזולאי
איילה עובד
איילה עובד | צילום: QELITE BEAUTY

 נא לתמחר בהתאם

ואם במקרה אתם קוראים את השורות הללו ותוהים בלבכם מה בדיוק אפשר כבר להספיק ללמוד בשלושה חודשים, תתפלאו לגלות תכנית עשירה ומגוונת שתכין אתכם ממש לעבודה בפועל. למעשה, הלימודים בבתי הספר למקצועות היופי כוללים בחירת מסלולי קורסים לפי תחומי עניין, החל מעולם הציפורניים הרחב, ועד עולמות האיפור הקבוע והסרת השיער. איילה עובד, מדריכה בכירה למקצועות היופי ומנהלת סניף 'נייל סטודיו' בחיפה מספרת כי במסגרת הלימודים במקום תקבלו גם ערכות ציוד למקצועית המתחילה ואף ליווי אישי לאחר סיום הלימודים מטעם בית הספר כולל הזמנות להשתלמויות בכל התחומים המתחדשים.

על השאלה תוך כמה זמן אפשר כבר להיות אשת מקצוע בשוק מתחילת הלימודים, עובד עונה כי אין תשובה חד משמעית. "אחרי הכל גם לצד קורס מקצועי של שלושה חודשים ועמידה בהצלחה במבחנים המעשיים לקראת יציאה לשוק העבודה, עדיין חשובים התרגול וההתמדה על מנת לקבל ניסיון ולהציג עבודות מוצלחות", היא מסבירה, "זה מאוד תלוי בהשקעה וברצון מצד התלמידים. יש לנו כאלו ששוחות בלקוחות כבר ביום שאחרי הקורס, ויש כאלו שלוקח להן קצת יותר זמן לצבור ניסיון, תעוזה ולהביא לקוחות. בעניין זה, יש לנו שיעורים שלמים בתוך הקורסים הנוגעים לשיווק עצמאי, ומוטיבציה – שהם חלק בלתי נפרד מהצלחתה של כל עצמאית בשוק הביוטי כיום."

ומה לגבי מאזן ההוצאות אל מול ההכנסות - זה באמת משתלם?

"ראשית דרושות המון תכונות פנימיות כמו רצינות, התמדה וסבלנות. חשוב לנתק את רעשי הרקע של הסביבה הפחות התומכת ולהיות מחויבים לתהליך החדש, הכולל ספסל לימודים, מבחנים מעשיים ועיוניים, ולא מעט שיעורי בית. לצד כל אלו חשוב להקפיד על הכללים והחוקים של ענף הביוטי על מנת להצליח – לא להתפתות לקבל טיפים מכל מיני 'מורות פרטיות בסלון ביתם' - כיוון שהתחום פרוץ עד מאוד ולא כל אחת מוסמכת ללמד באופן הבריא הנכון או הדרוש. בנוסף, חשוב לזכור שהזול הוא לפעמים יקר, ולא סתם ישנה חשיבות לאישורי משרד בריאות שחותמים על כל הציוד והמוצרים בעסק החדש. לגבי האם זה משתלם? זה בוודאות משתלם עד מאוד, אם כי חשוב לומר שניתן להתחיל בעדינות ובקטן בבית ולצמוח אט אט למכון גדול. גם במקרים בהם יש ביכולתה של תלמידה לפתוח עסק מפואר כבר על ההתחלה, הייתי ממליצה לתמחר אותו בהתאם לכל חוקי הספר ולכלול בו כמובן גם שכירות, משכורות לעובדות, ביטוחים לעסק וציוד יקר, כדי לא להוזיל את המקצוע ולהיראות רצינית גם כלפי חוץ".

לק מניקור (צילום: Shutterstock, מעריב לנוער)
הביקוש עלה בזמן הסגר | צילום: Shutterstock, מעריב לנוער

"ימים קשים שאני לא רוצה להיזכר בהם"

ועדיין, למרות כל ההבטחות והציפיות, החיים כבר הוכיחו לכולנו שאין חכם כבעל ניסיון. אז רגע לפני שאתן מחליטות לעשות את הצעד ולצאת לדרך, כדאי אולי לשמוע קצת מבעלת מכון יופי ותיקה שחוותה את משבר הקורונה על בשרה ויכולה לדווח מהשטח.

"כשאני בחרתי את תחום היופי כמקצוע, הקורונה בכלל לא הייתה באופק", מספרת נעמי לוי, בעלת מכון יופי עצמאית ברחובות, "מאז ומתמיד אהבתי את התחום. אני זוכרת אפילו שהתלבטתי בין קעקועים לבין מניקור-פדיקור. בשניהם יש אסתטיקה גבוהה מאוד בעיניי ובסוף באמת בחרתי בתחום הרווחי יותר. מסביב כולם רק פרגנו לי ותמכו בי, לאורך השנים אני מקבלת מלא מחמאות שאני עושה עבודה מעולה וזה נותן לי תחושת סיפוק ודרייב להמשיך".

את תקופת הקורונה חוותה לוי, כמו כל בעלות המקצוע בתחום, בצורה קשה מאוד. "אלה היו ימים קשים שאני לא רוצה להיזכר בהם כל כך", היא נזכרת, "הוטל עלינו איסור מוחלט והמכון היה סגור לחלוטין. ברמה הכלכלית היה לי מאוד קשה, לקוחות סירבו לשריין תורים. אפילו כשרצינו לשלוח מוצרים הביתה על מנת שיוכלו להיעזר בהם ולהקפיד על שגרת הטיפוח בבית – הלקוחות לא יכלו להרשות את זה לעצמם בגלל המשבר".  

לשמחתה של לוי, ברגע שהמכון חזר לעבודה ודלתות המכון נפתחו, גם התורים עלו על גדותיהם ונוצר עומס רב שלוי והצוות שלה מאוד התגעגעו אליו. "ברגע שחזרנו לעבודה אחרי ההסגר, הבנו את המצוקה שהייתה לנשים. הן הגיעו עם מצב ציפורניים נוראי, משויף עד הבשר, סדוק ומקולף. ההתרגשות במכון הייתה כאילו המשיח הגיע. למרות כל העומס, לא נגענו במחירי הטיפולים השונים אבל כן באנו לקראת לקוחות ותיקות שהן כמו משפחה. היו כאלו שמאוד רצו לקבל טיפול חירום בכפות הידיים או הרגליים אבל לא יכלו לשלם בגלל שהן מובטלות או בחל"ת. לפנים משורת הדין הסכמנו לדחות את התשלום עד יעבור זעם. התקופה הזו לא פשוטה לאף אחד".  

סימה רזיליו (צילום: באדיבות המצולמת)
סימה רזיליו | צילום: באדיבות המצולמת

"שילוב של אומנות ואסתטיקה"

מי שעוד עברה תקופה לא פשוטה בזמן המשבר זו סימה רזיליו ממודיעין, מורה לשעבר ובקרוב בונת ציפורניים שנרשמה בימים אלו ללימודים. "בעקבות הקורונה והסגר היה לי הרבה זמן למחשבה וקצת שעמום ביום יום, לכן החלטתי לצאת ללמוד ולמצוא עיסוק נוסף שאין בו תלות ויש בו גמישות בזמן ובמקום", היא מספרת, "כך נולד אצלי הרעיון לקורס מקצועי לבניית ציפורניים. אני מאוד אוהבת לעסוק בכל מיני סוגי אומנות ואסתטיקה. הקורס הזה בעיניי הוא שילוב מדהים של השניים".

רזיליו למעשה פרשה לאחרונה מתחום ההוראה לאחר שלושים וחמש שנים בהן לימדה בתיכון ואף הכינה תלמידים לבגרויות. כעת, גם בתחום החדש יש לה שאיפות להקים מקום קטן משלה ולהתפתח בו. "אני שמחה שבחרתי להשקיע בהשתלמות רצינית וכן הייתי מכנה אותה 'הסבת מקצוע' כי אני בהחלט תולה בה תקוות ושואפת שהיא תניב כאן רווח יפה שישאיר אותי עסוקה ומאושרת".

"אני לא יודעת אם זה מפתיע לטובה או לרעה", היא מוסיפה, "אבל אני מקבלת המון תמיכה מהמשפחה, מהחברות ואפילו ממורות שלימדו איתי לאורך כל השנים. בסופו של יום אני מאושרת מהשינוי, אני פורחת, מרגישה שעשיתי משהו למען עצמי וזה מוקרן החוצה באופן שבו אף אחד לא יכול שלא להרגיש את זה. התקופה הזו של הקורונה הביאה לחיים שלי שינוי חיובי".

אז האם באמת הקורונה הפכה את תחום הציפורניים למקצוע הנחשק הבא? את זה כנראה נצטרך לגלות בעצמנו ככל שהזמן יעבור, אבל נדמה שגם החדשות וגם הוותיקות שבתחום ממליצות על המעבר. "אני חושבת שאם יש לך חיבור לתחום שכולו יופי ואסתטיקה, את יכולה למצוא את עצמך נהנית ממה שאת עושה וגם להרוויח ממנו", מסכמת לוי, "כן הייתי ממליצה לפתח את שרירי הסובלנות והאמפתיה, כי כשעובדים מול עשרות נשים ביום צריך גם להקשיב לצרות שלהן, לבלות איתן לא מעט ולהפוך להיות ממש חברה שלהן. זה מאוד מאוד חשוב לשמור על מערכת יחסים טובה עם הלקוחות. מעבר לכך, יש פה עניין של הכנסה צדדית נוספת בבית, תחום גמיש שמאפשר לעבוד במשרת אם, עם ילדים, ומאוד מקדם את האישה, במיוחד עכשיו בימים קשים בהן מאות נשים לא מוצאות את דרכן חזרה לעבודה. בתור גרושה עם שני ילדים אני יודעת לומר בכנות שלא תמיד פשוט לפרנס את הבית ולגדל את הילדים, בטח בימים כמו שלנו. בדיוק בגלל זה ההסבה לתחום הציפורניים יכולה מאוד לעזור".