כמעט בכל סרט קולנוע או סדרת טלוויזיה, כשמנסים להציג מקום עבודה נחשק ובורגני (מ"מד-מן" ועד "חליפות"), תמיד ידגישו את תרבות שתיית האלכוהול במשרד, או לפחות יציבו איזו ויטרינה עם בקבוקי וויסקי בכמות שלא הייתה מביישת חוואי סקוטי. אלא שאם ננחת רגע למציאות, שתיית משקאות אלכוהוליים במהלך יום העבודה עדיין נתפסת כפנטזיה בלתי אפשרית ואפילו כהתנהגות חסרת אחריות.

לאחרונה נחשפנו לתופעה ישראלית של מעסיקים שמחליטים לאפשר ואף לעודד את עובדיהם לשתות משקאות מסוג זה בשעות העבודה, וממש לא רק ב"האפי אוור". אולי זה בגלל תרבות האלכוהול שמתפתחת בישראל ואולי זו השאיפה של החברות השונות להצטייר כצעירות ומזמינות – כדי לגייס כוח אדם איכותי לעבודה מסביב לשעון - אבל מה שבטוח שבירה באמצע יום עבודה, היא כבר לא מילה גסה.

אחת מהחברות שהתחברו לרעיון היא "לה-ואגון" העולמית - בוטקמפ ללימודי תוכנה, שמאפשר לאנשים ללא שום ניסיון בהיי טק להגיע למשך תשעה שבועות בהם הם לומדים פיתוח תוכנה ולצאת מוכנים לשוק העבודה בהיי טק.

"אנחנו דואגים שתמיד יהיו בירות במקרר", מספרת ג'וי פואה, במקור מסינגפור, שמנהלת יחד עם היזם רביע בדר את הסניף התל אביבי של החברה, "זו המדיניות של הרשת הבינלאומית - שבכל סניף תהיה בירה מקומית. התלמידים נמצאים פה בימי ראשון עד חמישי, בין תשע בבוקר לשבע בערב, והשתייה עומדת לרשותם. מעת לעת אנחנו מכינים גם מרגריטות קפואות באירועים שאנחנו עורכים".

ג'וי פואה, לה-ואגון (צילום: אמיר יעקבי)
"אנחנו דואגים שתמיד יהיו בירות במקרר" | ג'וי פואה, לה-ואגון | צילום: אמיר יעקבי

"צריך להבין שהסביבה פה מאוד אינטנסיבית", מסבירה פואה את הרעיון שעומד מאחורי המדיניות, "התלמידים נמצאים פה, פחות או יותר, במשך כל שעות הערות שלהם והבירה מורידה את הלחץ ועושה אווירה יותר מהנה. כל יום עבודה הופך להיות יום בילוי עם חברים. חוץ מזה, האווירה שנוצרת כשמנשנשים ושותים בירה ביחד היא אווירה פחות פורמאלית, וכך קל יותר לאנשים להתיידד זה עם זה. אנחנו מפגישים פה בין סטודנטים וסטודנטיות מכל העולם והקשרים שנוצרים כאן הם חלק משמעותי מהערך המוסף שלנו".

המחקרים מוכחים: אלכוהול מייצר תחושת ביתיות במשרד

מחקר של Jarosz et al על מודעות וקוגניציה מצא שצריכת אלכוהול במינונים סבירים, משפרת פתרון בעיות ומעלה יצירתיות. מחקר נוסף שפורסם ב-Health day בשנת 2016, מצא כי עובדים ששותים אלכוהול שמחים יותר וחיוביים יותר בעבודה.

"התופעה של אלכוהול במקומות עבודה הולכת ונכנסת יותר ויותר חזק, בעיקר בהיי טק", מסבירה ד"ר רווית כהן-מיתר, מומחית לניהול מלהב פיתוח מנהלים באוניברסיטת תל אביב, "יש מקומות שאימצו קונספט של 'שעה שמחה' וכאלה שממש מציעים אלכוהול זמין במהלך כל שעות העבודה".

ד"ר רוית כהן-מיתר (צילום: מיכה לובטון)
"אלכוהול מייצר תחושה בלתי פורמאלית" | ד"ר רוית כהן-מיתר | צילום: מיכה לובטון

"הכוונה של המעסיקים היא כפולה: ראשית, אלכוהול מייצר תחושה בלתי פורמאלית, וזה מועיל במיוחד במקומות עבודה שדורשים מהעובדים להישאר שעות ארוכות במשרד. מטרה נוספת היא לגרום לעובדים לחוש משוחררים יותר, וכך לגרום להם להיות יצירתיים יותר בעבודתם", היא מוסיפה: "מחקרים וניסיונות של ארגונים המאפשרים שתיית אלכוהול מעידים על תחושת 'ביתיות' ועל קשר חברתי ויחסים בין-אישיים טובים יותר בין עובדים. רוב המחקרים מתייחסים ליתרונות ולמחירים, ומציעים שיש מקומות עבודה שבהם אלכוהול יחזק את תחושת 'הביחד', לעומת מקומות עבודה ותפקידים שבהם עדיף להגביל את הנושא".

גם בחברות כמו טוויטר או פייסבוק יש מקררים מלאים בבירות ולפעמים חביות שלמות מקוררות. הרעיון שעומד מאחורי זה הוא שאם יש ציפייה מהעובדים לעבוד שעות נוספות אל תוך הלילה, כדאי לעשות מאמץ להפוך את מקום למהנה יותר.

וכיאה לטרנד, "לה-ואגון", פייסבוק וטוויטר ממש לא לבד. גם בחברת Logz.io יש בר מצויד היטב. חברת הסטארט-אפ שהוקמה ב-2014 על ידי אסף יגאל והמנכ"ל תומר לוי, מעניקה שירותי זיהוי, איתור ומניעת תקלות משמעותיות במערכות מחשוב. במשרדי החברה במגדלי הארבעה בת"א ניתן למצוא בצמוד למטבח מיני משקאות חריפים ובירות במקרר. "אנחנו בד"כ מתכנסים בימי חמישי להרמת כוסית לקראת סוף שבוע", מספר לוי, "אבל לא רק".

Logz.io (צילום: יחסי ציבור)
תשתו משהו? משרדי Logz.io | צילום: יחסי ציבור

"כחלק משגרת העבודה בעולם ההיי טק, ישנם ימים בהם מתקיימת עבודה סביב השעון ולעיתים אף בשעות מאוחרות ובאינטנסיביות רבה. אנחנו רוצים לאפשר לעובדי המשרד, צעירים ברובם, להביא את אורך חייהם לתוך מקום העבודה. וכך העובדים יכולים לגשת לבר שלנו מתי שהם רוצים ולקחת לעצמם דרינק".

גם במתחם העבודה המשותף בקיבוץ גינוסר "הכוורת", אפשר למצוא תמיד בירה במקרר לרווחת העובדים והאורחים. הבירה ללא ספק משתלבת מדהים עם הנוף המיוחד והאווירה הפסטורלית על שפת הכנרת.

"למעשה, לא תכננו להגיש אלכוהול במתחם", מגלה גולדי דיאמנט מנהלת המתחם, "הדבר התחיל במקרה כאשר נשארו כמה ארגזים של בירה 'קורונה' מאירוע שערכנו. החלטנו להשאיר את הבקבוקים במקרר וראינו כי טוב. מבחינתנו זה טבעי שעובד ירצה לעצור באמצע היום, להסתכל על הכנרת, לשתות בקבוק אחד ולחזור לעבוד. מי שמגיע לכאן לא מחפש את האווירה העירונית, העמוסה והלחוצה, אלא משהו אחר – מרגיע יותר, זורם יותר, נעים יותר. לדעתנו התוצאה היא גם פרודוקטיביות גבוהה יותר".

הכוורת (צילום: רותם גולן)
לשתות בירה מול הכנרת | מתחם העבודה המשותף הכוורת | צילום: רותם גולן

הכוורת (צילום: רותם גולן)
לא תכננו להגיש בירה - זה קרה במקרה | מתחם העבודה המשותף הכוורת | צילום: רותם גולן

אסור לשכוח שצריכת אלכוהול גם עלולה להיות מסוכנת

עכשיו, אנחנו כבר בטוחים שהשתכנעתם, אבל אולי זה בדיוק הזמן להזכיר שלכל תחתית בירה יש שני צדדים, וכי לצד היתרונות של שילוב אלכוהול במקומות עבודה, יש גם צורך לנקוט בזהירות בעקבות השלכות השתייה הידועות לכולנו.

"הכי חשוב זה לעודד עובדים לצרוך אלכוהול באופן אחראי ובכמויות סבירות, גם אם הוא זמין ונגיש", מדגישה ד"ר כהן-מיתר, "כאשר אלכוהול נצרך באופן לא מבוקר עלולות להיות לו השפעות שליליות. קיימות עדויות מחקריות כי עובדים אשר צורכים אלכוהול באופן לא מבוקר בעבודה או מחוץ לשעות העבודה, מחסירים יותר ימי עבודה והריכוז שלהם בעבודה נמוך יותר".

"בנוסף, יש מחקר של האיגוד האירופאי לשיפור תנאי העבודה, שמצא כי 5% עד 20% מהעובדים עשויים להיות בסכנה של צריכה מוגברת של אלכוהול וכתוצאה מכך חשופים לעלייה בבעיות בריאותיות", היא מוסיפה.

איך זה לשתות בירה באמצע יום עבודה? (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
אסור לשכוח שצריכת אלכוהול גם עלולה להיות מסוכנת | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

אז מה השורה התחתונה? כנראה שכמו כל דבר בחיים האלה, גם כאן הסוד הוא לשמור על איזון. בסופו של דבר מדובר בתוספת נחמדה לתנאי העבודה, שהופכת את סביבת העבודה לנעימה וחברותית. יחד עם זאת חשוב לזכור שזוהי האחריות של העובד וגם של המעסיק לשמור על צריכה מתונה ונבונה, בדיוק כפי שכדאי לעשות לגבי מזון תעשייתי ושתיה ממותקת. צ'ירז.