ב-4 השנים האחרונות אני משמש כרכז השמה לעובדים עם מוגבלויות בחברת משאבי אנוש גדולה. אחנו פועלים במסגרת פעילות משותפת עם מחלקת השיקום בביטוח הלאומי, דרכה מופנים אלינו אלו המעוניינים לקבל עזרה במציאת עבודה. אני מלווה על בסיס יום-יומי מעסיקים מכל הסקטורים במשק, חברות קטנות כגדולות, שנכונים לשלב בארגון עובדים עם מוגבלות. מדובר בשילוב אנשים עם מוגבלות בתפקידים מכל הסוגים, החל ממוקדי שירות לקוחות ועד משרות בחברות הייטק.

בשנים האחרונות ניכרת מגמת שיפור יפה ברצון לגיוס עובדים עם מוגבלות, יחד עם זאת, עדיין קיים קושי בשוק התעסוקה להתמודד עם עובדים אלו, קושי שנובע בעיקר מחשש שמקורו בהיעדר ידע מספק על אוכלוסייה זו. לכן, אחת המטרות המרכזיות שלנו היא להדריך את הארגונים השונים וללוות אותם יד ביד בתהליך השילוב, ואף להכין וללוות את העובד עצמו. מטרתנו הרחבה יותר היא לאפשר לאנשים עם מוגבלות להשתלב בשוק העבודה כאחד האדם.

ולצד ההתקדמות, השנה האחרונה טרפה את הקלפים ומחקר חדש מצא, כי משבר הקורונה העצים עוד יותר את אי השוויון המובנה בשוק העבודה במגזרים הפרטי והציבורי לרעת עובדים עם מוגבלות. לפי הממצאים, נמצא פער של 20% בין אנשים ללא מוגבלות שדיווחו כי הם מועסקים לבין אנשים עם מוגבלות (69% לעומת 49%). בנוסף, יותר מפי 2 אנשים עם מוגבלות הוצאו לחל״ת 17% לעומת 8% בלבד בקרב אנשים ללא מוגבלות.

פערים התגלו בין שתי האוכלוסיות גם ביחס המעסיק כלפיהן בתקופת הקורונה. מהממצאים עולה, שעובדים עם מוגבלות חשו כי מעסיקיהם העדיפו להמשיך ולהעסיק בימי הקורונה עובדים ללא מוגבלות על פניהם. 54% בלבד מהעובדים עם המוגבלות חשו שקיבלו יחס הוגן ממעסיקיהם, לעומת 62% מעובדים ללא מוגבלות; ו- 24% מהמועסקים עם מוגבלות ציינו שמנהליהם העדיפו עובדים ללא מוגבלות על פניהם בהקשר של יציאה לחל"ת, חזרה לעבודה, שינוי בתנאים והעלאה בשכר.

המחקר בוצע על ידי 'מרכז אקורד' באוניברסיטה העברית עבור קרן אריסון, קרן משפחת רודרמן, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים וג'וינט ישראל.

"כולנו רוצים להתפרנס – לעבוד בזכות ולא מרחמים"

אנשים עם מוגבלות הם אנשים רגילים לחלוטין, כמוני וכמוך, אשר נולדו עם מחלה מסוימת, או שנפצעו במהלך חייהם באופן ששינה להם את החיים. אדם עם מוגבלות הוא אדם חירש או על כיסא גלגליים או מי שמתמודד עם קושי נפשי. אדם עם מוגבלות הוא גם לעיתים מי שעבד שנים רבות במפעל, נפצע ברגלו, ולא יכול להמשיך לעסוק באותה עבודה, או בעבודה פיזית אחרת המצריכה יכולות דומות. אלה אנשים שיכולים להיות החבר או החברה, השכנים, או האדם שהולך מולנו ברחוב, וכמו כולם גם הם רוצים להתפרנס, להשתלב ובעיקר - לעבוד בזכות ולא מרחמים.

צביקה גרינוולד (צילום: יחסי ציבור)
צביקה גרינוולד: "אנשים עם מוגבלות הם אנשים רגילים לחלוטין, כמוני וכמוך" | צילום: יחסי ציבור

כמי שחי עם תסמונת טורט ובעצמו מתמודד עם מוגבלות, אני חש הזדהות גדולה ורצון עז לסייע לאנשים אחרים שגם הם מתמודדים עם מוגבלות כזו או אחרת. גם אני התמודדתי בעבר עם קושי בכניסה לשוק התעסוקה, עד שמצאתי את המקום המתאים שמאפשר לי לממש את הידע, את הניסיון ואת הפוטנציאל שלי. זוהי הזדמנות שאמורה להיות שווה לכולם. מניסיון רב שנים בתחום, עובדים עם מוגבלות מגיעים למקום עבודה עם מוטיבציה גבוהה מאוד, לעיתים אף יותר מעובד "רגיל". עובד עם מוגבלות רוצה להוכיח את עצמו, דוחף קדימה, ובעל לויאליות עצומה לארגון. עבורם, עבודה יום יומית, יציבה ושגרתית, מאפשרת שקט נפשי, מעצימה את תחושת המסוגלות שלהם, מסייעת להם להתמודד עם קשיים אחרים בחיים ובעיקר – נותנת להם להרגיש שווים. הניצחון הוא של שני הצדדים.

כיום, מחפשי עבודה עם מוגבלויות זוכים לקבל ליווי צמוד, החל בבנייה ושיפוץ קורות חיים, סדנאות הכנה לעבודה, התנסות בראיונות ועד הכנה לפני ראיון, על מנת לתת להם כלים להתמודד עם המגבלה ולהעצים את היכולות האישיות שלהם. השינוי והתהליך שהם עוברים  מביא עמו רצון להתפתח ולהצליח, למרות המגבלה. אין סיפוק גדול יותר מלמצוא עבודה לאדם שהתקשה בכך, רק בגלל שלא נתנו לו סיכוי להוכיח את עצמו.

אם נבין ונאמין באמת שכולנו שווים, כחלק מתפיסת חיינו, ונדע לקבל ולשלב אותם וכמובן לבצע את ההתאמות הנכונות, כדי לאפשר להם את מימוש הפוטנציאל שלהם – שוק התעסוקה יזכה בעובדים איכותיים מן השורה הראשונה, שיכולתם אינה נופלת מכל עובד רגיל אחר. ומעבר לכך - נזכה לחיות בחברה אנושית ושוויונית יותר.

הכותב הינו רכז השמה לאנשים עם מוגבלויות בחברת דנאל משאבי אנוש מקבוצת דנאל