בכתבה שפורסמה לאחרונה באתר CNBC, סיפר ג'ק מא, מנכ"ל עליבאבא הסינית המעסיקה למעלה מ- 80 אלף עובדים, על התכונות שהוא מחפש אצל המועמדים שלו.

מא לא מאמין בטאלנטים ובמומחים. לדבריו מי שמציג את עצמו כמומחה הוא מומחה של העבר ולא של המחר. לכן, הוא מחפש מועמדים שמוכנים ללמוד ולא מפחדים לטעות. בכפוף לגישתו זו, ובניגוד לכל מה שהתרגלנו לחשוב, הוא אינו מחפש את מצטייני הדיקאן - שכן, האתגרים העומדים בפני העובדים בשטח, יותירו אותם עד מהרה מתוסכלים.

מה כן חשוב למא? אינטליגנציה גבוהה כמובן, אבל לא פחות מזה - אינטליגנציה רגשית גבוהה, משום שלעובדים בעלי אינטליגנציה רגשית יש פוטנציאל לשתף פעולה בקבוצה ולהפוך למנהיגים טובים יותר, ובחברה בת זמננו יש העדפה ברורה לשחקני צוות לעומת  אינדיבידואליסטים מושבעים. על פי הדירוג של חברת הייעוץ Universum, עליבאבא נחשבת לאחת המעסיקות המועדפות בסין, כך שמא כנראה יודע מה הוא עושה.

טאלנט, מילה שחוקה שבהקשר הנוכחי שלה מגדירה את העובד המוכשר ביותר, צמחה דווקא בעולם התקשורת. הטאלנטים הגדולים של הטלוויזיה הם אלו שגויסו לשדר בשעות הפריים טיים ויושבים על משכורות עתק, ובתמורה, אמורים לייצר לארגון רייטינג גבוה. מכאן, הדרך להייטק, לעולם הפיננסים ומאוחר יותר גם למגזר הקמעונאי ולמגזרים נוספים, הייתה קצרה, וזה כמה שנים שארגונים בשוק העבודה אינם מחפשים עובדים - כי אם טאלנטים.

מא כאמור אינו אוהב טאלנטים, אבל לפני שאנחנו מחליטים אם אנחנו בעד הטאלנט או נגדו, חייבים לשאול שאלה בסיסית יותר: מיהו טאלנט? לפחות בהקשר של חיי העבודה, אני סבורה כי טאלנט הוא מי שיביא לכם הכי הרבה רייטינג – או במונחים עסקיים – לקוחות וכסף, אבל גם יהיה שותף אמיתי ואיכפתי לדרך, ואפילו ייהנה ממנה.

 "טאלנט הוא בכלל יזמית בת 20"

אם כך, טאלנט הוא לא בהכרח מצטיין דיקאן, אם בכלל. בעיני טאלנט היא בחורה שהצליחה להקים עסק משלה בגיל 20, ועכשיו היא מועמדת לעבודה אצלכם. לבחורה הזאת יש יוזמה, חזון, אומץ ויכולת ביצועית גבוהה - ולכן יש סיכוי שתזרים לארגון שלכם אנרגיות חיוביות ובד בבד תסייע לכם  'להגדיל את הרייטינג'. 

עבור חברות אחרות, טאלנט הוא מי שמביא איתו לעבודה תחושה של שליחות, רצון לייצר שינוי ולהשאיר חותם. עובד כזה, רואה את ההתפתחות האישית שלו כרוכה ושזורה בהתפתחות של החברה, והוא רוצה לצעוד עימה יחד קדימה. רמת ההזדהות ותחושת החיבור שלו לחברה גבוהות - ולכן אתם רוצים אותו אצלכם.

ארגונים שונים מחפשים אנשים שונים, ויותר מזה, אותו ארגון מחפש אנשים שונים לתפקידים שונים. זה הרי הגיוני, והגדרה של טאלנט בהקשר הזה, צריכה להתייחס לסט מסוים של תכונות ויכולות, בהתאמה לארגון ספציפי, ו/או לתפקיד ספציפי. כלומר, יש כאן חיבור בין מרכיב רך יותר של תכונות כמו יזמות, תחושת שליחות או אינטליגנציה רגשית - אותן הארגון רוצה לראות בכל העובדים שלו, לבין סט של יכולות ומיומנויות שמשתנות, בהתאם לתעשייה, לארגון ולמשרה הספציפית. 

עוד תכונה חוצת ארגונים ותפקידים, ולמעשה התכונה החשובה ביותר בעיניו של מא, היא אופטימיות שתסייע לכל עובד להפוך כל אתגר להזדמנות. גם בהקשר זה אני עם מא, שכן עובד אופטימי משרה אווירה טובה וחיובית בארגון, אווירה של יצרנות, סקרנות, יצירתיות, יזמות והתכונות האלה כולן מובילות בסופו של דבר לצמיחה ולרייטינג גבוה.

הכותבת היא מנכ"ל משותף ב-Xtra Mile, המובילה את כנס מיתוג המעסיק השנתי הראשון בישראל