אם יש משהו שמשבר הקורונה לימד אותנו על עולם העבודה, הוא שאנחנו ממש לא חייבים לשבת פיזית במשרד כל היום כדי לספק את הסחורה. ובעוד שרובנו מצאנו את עצמנו חוסכים כמה שעות בפקקים, יש כאלו שהבינו שהם יכולים לשבת בישראל ולעבוד מול חברות מכל מקום בעולם.

הרעיון של עבודה בשלט רחוק לא נולד בשנה האחרונה, כבר כמה שנים שתופעת ה"נוודים הדיגיטליים" תופסת תאוצה ברחבי העולם. ולמי שאינו בקיא במושג, מדובר באנשים שאינם משתקעים במקום אחד אלא בוחרים לטייל ברחבי העולם בעודם מחזיקים בעבודה שלהם שמתבצעת כולה דרך המחשב והטלפון. וכך יכולים בוקר אחד לפתוח משרד מאולתר על חופי המלדיביים ובשבוע שאחרי למרגלות ההימלאיה.

התופעה הזאת מתכתבת עם מגמה מעניינת בשוק העבודה העולמי, כאשר יותר ויותר חברות מגייסות טאלנטים מרחבי העולם. רק לאחרונה הצהירה ספוטיפיי העולמית שתאפשר לעובדיה לעבוד מכל מקום שיחפצו בו ברחבי העולם, והיא לא החברה היחידה שפותחת את האופציה לעובדיה.

ועם כל הפנטזיה שמתלווה לרעיון העבודה מכל בעולם, מי שהרעיון קוסם לו, נקלע לא פעם לחסמים שיכולים לגדוע את החלום וגם החברות עצמן מתמודדות עם מגוון אתגרים בירוקרטיים, רגולטוריים ופיננסיים כתוצאה מכך. כמו למשל: מי משלם לביטוח לאומי כשמועסקים על ידי חברה מברזיל? או כמה מס הכנסה יגבו לכם על עבודה שביצעתם עבור חברה מעבר לים? ובאיזה מטבע בכלל עדיף לקבל את השכר?

ישנן חברות שמאפשרות לחסוך את כאב הראש הזה, כמו למשל חברת DEEL שנכנסת בימים אלו לישראל. לפי המודל של דיל, היא מאפשרת לחברות מכל העולם לגייס מועמדים במעל 150 מדינות, תוך עמידה מלאה ברגולציה של מדינת העובד ותשלום פשוט במעל 110 מטבעות שונים, כולל תשלום שכר במטבעות קריפטוגרפיים – כאשר העובד יכול  למשוך את המשכורת לפי המטבע שהוא בוחר, ללא עמלת המרה. את חוזה ההעסקה מייצרת עבורכם החברה, כך שיעמוד בכל הסעיפים שקשורים בבירוקרטיה ובמיסוי בכל מדינה ומדינה, לדבריהם הם ניסחו כבר למעלה מ-400 חוזים שונים שיתאימו לכל מדינה בנפרד.

ולמי מאיתנו שמשלבים כמה עבודות יחד, החברה מאפשרת העסקה ב4 מודלים: שכיר, פרילאנס, ריטיינר ובהתאם למשימה מסוימת, וכך מאפשרת חופש העסקה מוחלט גם של המעסיק וגם של העובד.

בימים אלו כמעט 10,000 איש ברחבי העולם עובדים דרך החברה, כאשר הפלטפורמה פרוסה בכ-150 מדינות; הכוללים את כל מדינות אירופה כל צפון/דר אמריקה (למעט ונצואלה שבסנקציות), רובן של מדינות אפריקה ואסיה למעט כמה עשרות מדינות שנמצאות בסנקציות של האו״ם.

"אם עד היום היה צריך לחכות שהחברה תפתח נציגות מקומית. הגבולות הגאוגרפיים כבר לא קיימים. אפשר ליצור חוזה העסקה בהתאם למדינה שבה אתה מועסק, שיותאם לחוקים ולמטבע המקומי, בלי צורך בהמרות", מסביר אלי ברנבוים, מנהל הפעילות המסחרית בישראל של דיל, בראיון עם mako.

אלי ברנבוים (צילום: DEEL,  יח"צ)
אלי ברנבוים: "הגבולות הגאוגרפיים כבר לא קיימים" | צילום: DEEL, יח"צ

אתם בעצם עושים את התיווך?

"אנחנו לא לוח דרושים או מוצאים טאלנטים לחברות", מבהיר ברנבוים, "אנחנו מתווכים בהיותנו המקום שמאפשר לחברה ולעובדים הפוטנציאלים שלה לעבוד ביחד, אם הם לא יודעים איך לעשות את ההתקשרות הזאת. יש חברות שמוצאות עובד ופונות אלינו כדי שניצור את החוזה מולו, ויש אנשים שפונים אלינו כדי ליצור את החוזה מול מקום העבודה החדש".

מה אתם מרוויחים מזה?

"אנחנו גובים עמלה קבועה מהחברה שמעסיקה את העובד. בניגוד לפלטפורמות אחרות של העסקה הקיימות בשוק, אנחנו לא לוקחים עמלה מהעסקה והיא אינה תלויה בגובה הסכום שמקבל העובד. אלא אנחנו לוקחים 49 דולר לחודש מהחברה ולא מהעובד עצמו".

יש מדינות שאתם נתקלים בקשיים מולן?

"יש מדינות שאסור לעבוד בהן, איראן, אפגניסטן, סוריה, דרום סודאן. אלו מדינות שהן ברשימה השחורה של האו"ם מבחינה פיננסית ולכן אסור להעביר להן כסף. אבל יש הרבה מדינות מפתיעות אחרות, נגיד פקיסטן או אינדונזיה, ניגריה".

אלכס בואזיז ושו וונג (צילום: DEEL,  יח"צ)
היזמים: אלכס בואזיז ושו וונג | צילום: DEEL, יח"צ

בחברה מדגישים שהפלטפורמה אינה מיועדת רק לתעשיית ההייטק, אלא גם על כלל הענפים שמאפשרים עבודה מהבית או עבודה מרחוק, ממרצים, דרך אדריכלים ואפילו מהנדסים. מעתה אתם יכולים להגיש מועמדות לראיון עבודה לכל מקום ברחבי העולם. ממש ככה.

מאחורי החברה עומדים שני יזמים: אלכס בואזיז, המכהן כמנכ”ל החברה ושו וונג, מייסדת שותפה, הם הכירו בלימודים ב-MIT בארה"ב והקימו את החברה בסוף 2018, ומאז החברה גייסה מעל 50 מיליון דולר בשני סבבי גיוס של פחות מ-4 חודשים.