ניסה לתוכנית אימונים מפרכת דומה במקרים רבים להצבת יעדים בעבודה: האימונים הם השינון וההתקדמות נקבעת שלב אחר שלב. התרומה של פעילות גופנית בפרט ואורח חיים בריא בכלל להצלחה בעבודה מופנמת ביותר ויותר ארגונים, ויותר ויותר ממנהלים נרתמים לסייע לעובדים לקיים אורח חיים בריא מתוך אמונה שהדבר יסייע לביצועים העסקיים. סקר שנערך עבור תוכנית "נקודת מפנה" בהובלת הבנק הבינלאומי, מצא כי כ-70% מהישראלים מאמינים כי שמירה על אורח חיים בריא מגדילה את הסיכוי שלהם להצליח בעבודה. בנוסף, טוענים 72% מהנשאלים כי שמירה על אורח חיים בריא אכן מאפשרת להם, בפועל, להצליח טוב יותר בעבודה.

נראה שהידע מוביל ליישום: יותר מ-63% מהנשאלים העידו כי הם מקפידים על אורח חיים בריא, הכולל תזונה מאוזנת, שינה מספקת ופעילות גופנית. נשים, כך מתברר, מקפידות (68%) על אורח חיים בריא יותר מגברים (58%) ומבוגרים (בני 50) מקפידים על אורח חיים בריא (כ-70%) יותר מאשר הצעירים יותר - כ-60% מבני גיל הביניים (35-54) וגם מהצעירים (18-34).

עוד ב-mako לימודים וקריירה:

עוד עולה מהסקר כי ככל שעולה רמת ההשכלה, כך גם עולה רמת ההקפדה על אורח חיים בריא: 56% מבעלי ההשכלה "עד-תיכונית", 61% מבעלי ההשכלה התיכונית ו-67% מבעלי ההשכלה האקדמית שהשתתפו בסקר העידו כי הם מקפידים על אורח חיים בריא.

הסקר נערך עבור "נקודת מפנה", הפרויקט הקהילתי של הבנק הבינלאומי בשיתוף ארגון "מתן-משקיעים בקהילה" ועמותת ג'וינט-אשלים, הפועל זה 7 שנים ומתמקד בפיתוח תוכניות לקידום בני נוער בסיכון. עתה החליטו בארגון להשקיע בבני הנוער דרך כלים של ספורט, איכות חיים ואורח חיים בריא, מתוך אמונה שהדבר יתרום להצלחתם המקצועית בעתיד.

תחרות על היעדים

רמי מיכאלה, מורה לגיאוגרפיה בתיכון ברנקו וייס בבית חשמונאי ובעלים ומאמן של "עוצמה" - קבוצות טריאתלון וריצה, התחיל את ה"סטאז'" בתחום כבר כקצין מודיעין של אוגדה 80, שבה ריכז תוכנית מיוחדת לנגדים ולקצינים, שכללה פעילות ספורטיבית, תזונה נכונה ובדיקות רפואיות. בהתאם לתוצאות הבדיקות התחילו הקצינים והנגדים בפעילות גופנית ונעשה שינוי בתפריט שהוגש בבסיס. לדברי מיכאלה, בבדיקה חודשית של המשתתפים בתוכנית התגלה שהמשתתפים בתוכנית חלו פחות, נהיו מרוכזים ויעילים יותר בעבודה, ובריאים יותר מנטלית ופיזית.

מיכאלה ממליץ למנהלים להכניס למקומות העבודה פעילות גופנית: "זה רוח המפקד. מנהל מחובר שרוצה לייעל מערכת, מבין שברגע שמטפלים בפרט מייעלים את המערכת. עובד שיעשה פעילות גופנית ויאכל בריא, יהיה רגוע יותר, כי יוציא את כל האגרסיות באימון, יעיל וממוקד יותר, וכך יהפוך למקצועי יותר. "ההתמודדות עם הספורט מלמדת אותנו הרבה דברים על עצמנו. בעבודה אנחנו מתקשים למדוד שינויים, והיכולת לנהל מדידות באימונים מאמנת אותנו להבחין גם בשינויים בעבודה".

- איך זה בא לידי ביטוי?

"למשל בתחום של ניהול זמן: הצורך להגיע לאימון בזמן, להתחייב למספר אימונים בשבוע ולהציב מטרות ויעדים - את כל אלה אפשר ליישם גם בעבודה. זה עניין של משמעת, שחיונית גם בעבודה".

בין הארגונים שמאמינים בקשר הזה, גם אקס ליבריס, המפתחת ומשווקת פתרונות מיכון לספריות אקדמיות ולאומיות. לדברי שרית עולמי, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברה, "כחלק מתרבות ארגונית וכחלק מערכי הארגון, אנחנו מחזקים את כל העניין של בריאות וספורט בכל הדרגים. יש לנו תוכניות מתמשכות של שומרי משקל בתשלום סמלי של העובד, יש מאמנת כושר שמגיעה פעמיים בשבוע לשיעורי פילאטיס ושיעורי ספורט לגברים ויש קבוצת ריצה שאחד העובדים מדריך".

- ומה המטרה של התוכניות האלה?

"גם לשפר ביצועים של העובדים וגם לתרום לתחושה הטובה של העובדים. יש פה גם אלמנטים של גיבוש".

מזנקים (צילום: istockphoto)
"יש פה גם אלמנט של גיבוש" | צילום: istockphoto

בחברת אדוויס אלקטרוניקה, המפתחת, מייצרת ומשווקת מערכות אל פסק, תקשורת מחשבים וספקי כוח, החליטו להשתמש בפעילות ספורטיבית כאימון מנטלי להגדלת המכירות. "מערך המכירות שלנו הוא מאוד ותיק", אומר אבי שם טוב, סמנכ"ל השיווק, "ואחרי כל כך הרבה שנים של מכירות, קיימת שחיקה מנטלית. עולם המכירות הוא מאוד שוחק וגם הגיל עושה את שלו.

המודל שפיתחו בחברה מתבסס על מודלים מעולמות הספורט, כמו זה שמאמן למשל שחיינים מקצועיים, שמתבקשים לשכב על שפת הבריכה ולדמיין את המקצים שהם שוחים בהם ולהגיד למדריך בכל פעם שהגיעו לצד השני. אחרי שמודדים להם זמנים רואים שיש קורלציה בין היכולת לשבור שיא בדמיון לבין היכולת לשבור שיא בבריכה. וככה נבנה כוח מנטלי.

כך יכולים אנשי מכירות לדמיין סיטואציה של מכירה, לדמיין את ההתנגדויות של הלקוח ואת המקום שהם רוצים להגיע אליו - ורק אז לצאת לדרך.

באדוויס החליטו להשתמש במודל דומה באמצעות ריצה: משתמשים בספורט כדי לפתח יכולות מנטליות שישפיעו אחר כך על התוצאות בעבודה. איך זה עובד? העובדים נפגשים עם הסמנכ"ל שם טוב בפארק בכפר סבא, כל אחד מהם מצויד בגיר ומבקשים מהם לרוץ נניח עשרה מקצים מהירים בתוך זמן מוגדר ולסמן בכל פעם את הנקודה שהגיעו אליה. לדברי שם טוב, "בדרך הם מתמודדים עם שחיקה ועייפות, ולא רק שהם צריכים לחזור על הביצועים שלהם, מבקשים מהם גם לעקוף את הנקודות שסימנו. מהתרגיל הזה אנחנו יוצאים אח"כ לניתוח מיומנויות של מכירות.

"כל איש מכירות מתחיל יודע מה זה הצבת יעד, אבל איך מתמודדים עם עייפות מנטלית ושחיקה? הפעילות הספורטיבית מדגימה איך אפשר לא רק שלא לרדת מהיעד אלא לבנות יעד חלופי ואפילו טוב יותר. איך בדרך כל כך מוכרת ומעייפת וקשה מסמנים יעד גבוה יותר".

- ואיך אפשר באמת?

"יש כאן מרכיבים של תכנון. אם אני מנסה כל פעם להגיע ליעד באופן רגיל, אני לא אצליח. אבל אם אני מתכנן שאשתה כוס מים לפני כל מקצה, איך אשמור את הכוחות או שאחליט שאעשה רק שבעה מקצים ולא עשרה - ובכולם אשיג את היעד. ליכולת שלנו לבנות כוח מנטלי יש קשר מהותי לתכנון תהליכים ואת זה מסבירים באמצעות הספורט. זו דרך הרבה יותר טובה ללמד תכנון מאשר דרך הרצאה".