התקופה הנוכחית גורמת לרבים מאיתנו לבחון את אפשרויות התעסוקה והעבודה שלנו ממגוון רחב של זוויות ובמקביל לבחון אפשרויות נוספות. חוסר וודאות תעסוקתית בשילוב מנצח עם הצורך בהגשמה עצמית והרצון להיות אדונים לעצמנו, הופכים את האפשרות להקמת עסק עצמאי לפתרון שרבים שוקלים ברצינות.

האפשרות להקים עסק עצמאי עולה בראשם של רבים - בין אם מדובר בשכירים, בפורשי מערכת הביטחון הפורשים בגיל צעיר, חיילים משוחררים או יזמים בעלי פתרונות ורעיונות המאמינים שיוכלו לחולל את "המהפכה הבאה" בענף או בשוק מסוים. אך השאלה העיקרית בהקשר זה היא האם כדאי לעזוב את מקום העבודה ולהתמקד בהקמת העסק החדש, או להישאר במקום העבודה הנוכחי ולהקים את העסק במקביל ובצורה הדרגתית.

"להמר על כל הקופה" או "ללכת על בטוח"?

השאלה היא כמובן מורכבת הרבה יותר ומגלמת בתוכה ממדים של הרצון והיכולת להיות יצירתיים (בשונה מהתפיסה הרווחת – כולם יכולים להיות יצירתיים, או לכל הפחות הרבה יותר יצירתיים מכפי שהם כיום), מקוריות, מבנה אישיותי, היכולת, הרצון והחשש מפני שינוי, תפיסתכם לגבי נטילת סיכונים, ועוד.

על מנת להצליח חייבים להפגין מקוריות, ובשביל להיות מקוריים אנו נדרשים ליטול על עצמנו סיכונים קיצוניים. תפיסה זו מושרשת כל כך עמוק בתודעה התרבותית שלנו עד כדי כך שרק לעתים רחוקות אנו עוצרים לבחון אותה.

במסגרת אחד מחקר שהתקיים בין השנים 2008-1995, נבחנה קבוצה מייצגת של יותר מ-5,000 יזמים אמריקאים מכל רחבי ארצות הברית בשנות ה-20, ה-30, ה-40 וה-50 לחייהם. הסתבר כי ההחלטה על עזיבת מקום עבודתם לא הושפעה מצרכים כלכליים. שיעור בעלי ההכנסה המשפחתית הגבוהה או המשכורת הגבוהה שעזבו את מקום עבודתם לא היה גבוה או נמוך יותר מבעלי ההכנסה הנמוכה. המחקר גילה כי מי ש"הימרו על כל הקופה" היו כאלו שאופיינו כנוטלי סיכונים ובעלי שפע של ביטחון עצמי. מנגד, היזמים שהגבילו את הסיכון בכך שהקימו את העסק במקביל להיותם מועסקים בעבודה אחרת אופיינו כאנשים שחששו יותר מסיכון והיו פחות בטוחים בעצמם.

זה נראה אך טבעי שלנוטלי הסיכון יהיה יתרון ברור, במיוחד מכיוון שהם מחויבים יותר ומשקיעים יותר בעסק שלהם, אך המחקר גילה בדיוק את ההיפך: סיכויי הכישלון של היזמים ששמרו על מקום עבודתם ופיתחו את העסק במקביל היו קטנים בכ-34 אחוז לעומת מי שעזבו את מקום עבודתם.

האם הצלחה מחייבת נטילת סיכון?

אנחנו מפארים ומהללים גיבורי תרבות כמו מרטין לותר קינג ג'וניור, מעריצים ומצטטים אנשי עסקים ידועים כמו סטיב ג'ובס ומארק צוקרברג על התעוזה ועל האומץ שהיו להם לעזוב את מקום העבודה או את הלימודים, "לסכן הכול" ולהקים אימפריה מהמוסך הביתי הקטן שלהם. אך עד כמה רומנטית היא ההצלחה, והאם אותם מצליחנים המספקים לנו השראה הם בעלי יכולות יוצאות דופן או מטען גנטי ייחודי המחסן אותם ומאפשר להם לא לפחד מסיכונים?

במובן הבסיסי כל אדם המקים עסק הוא יזם בהגדרתו. משמעות המילה יזם – Entrepreneur, כפי שטבע אותה הכלכלן רישאר קנטיון, היא "נושא סיכון". בסופו של דבר, כולנו שומעים את מי שגורסים כי "אם לא תשקיעו בגדול גם לא תוכלו להרוויח בגדול". אך האם זה אכן כך? האמת היא שמבחינה סטטיסטית מדובר בתפיסה שגויה - לא רק שהמקוריות אינה מחייבת נטילת סיכונים, אלא שהמקוריים הם לרוב בני אדם "רגילים", הרבה יותר ממה שנהוג לחשוב. כמעט בכל התחומים, ובהם  עסקים, אומנות, פוליטיקה, הנדסה ומדע, אותם אנשים המניעים את גלגלי העולם קדימה הם רק במקרים נדירים מופת לשכנוע ולמחויבות, כאלו המטילים ספק בכל תפיסה, במסורת המקובלת ומאתגרים בכל הזדמנות את הסטטוס קוו. בדרך כלל נגלה שגם הם נאבקו או נאבקים בחוסר וודאות, בפחדים ובתחושות ספק עצמיות.

שי טאובס (צילום: יח"צ)
שי טאובס | צילום: יח"צ

ללמוד מהסטטיסטיקה

אם אתם שוקלים להקים עסק במקביל לעבודתכם הנוכחית או בתקופת החל"ת, אתם נמצאים בחברה טובה. בעלי עסקים רבים, שהגיעו לראש רשימת החברות החדשניות המובילות בעולם, הקימו את העסק שלהם במקביל לעבודתם או לימודיהם. פיל נייט, מי שהיה רץ למרחקים בינוניים ולימים מייסד חברת NIKE, החל את דרכו במכירת נעליים מתא המטען של מכוניתו בשנת 1964, אבל המשיך לעבוד כמנהל חשבונות שכיר עד לשנת 1969.

מייסדי GOOGLE, סרגי ברין ולארי פייג', פיתחו אי-שם בשנת 1996 דרך לשיפור דרמטי של אופן החיפוש באינטרנט, אך לא הפסיקו את לימודי הדוקטורט שלהם באוניברסיטת סטנפורד עד לשנת 1998. לארי פייג' סיפר כי שניהם פחדו מכך שלא יצליחו בלימודיהם, מכיוון שמנוע החיפוש שזה עתה פיתחו יסיח את דעתם מהמחקר בו עסקו. כתוצאה מכך הם ניסו למכור את GOOGLE במחיר נמוך משני מיליון דולרים במזומן ובמניות. למרבה מזלם, הקונה הפוטנציאלי דחה את ההצעה.

הצלחה עסקית דורשת מבעל העסק הבנה במגוון רחב של תחומים בהם לא התנסה כשכיר או כסטודנט, ובהם ניהול, אסטרטגיה, הבנה עסקית ותהליכית, שיווק, ידע טכנולוגי והבנה פיננסית. מעבר לכך, נדרשים גם מוצר ו/או שירות טוב, הרבה אמונה עצמית ונחישות.

להקמת עסק עצמאי יתרונות רבים כמו: הגשמה וסיפוק אישי, היכולת להתפתח תודעתית, אישיותית ועסקית, אפשרות עבודה מהבית, שליטה והתאמת אופי העבודה לערכים שלכם ולמאפיינים שונים, ועוד.

יחד עם זאת, אם בוער בכם הרצון להפוך להיות עצמאיים, הסטטיסטיקה מצביעה על כך שאם תקימו את העסק בצורה אחראית ובמקביל לעבודתכם הנוכחית, סיכויי ההצלחה שלכם עשויים לגדול משמעותית. זו אינה ערובה ובוודאי שלא הבטחה, היות והצלחה עסקית מורכבת ממגוון בחירות ופעולות לקידום העסק, אך במידה והרצון קיים אצלכם, אתם יכולים ורצוי מאד שתתחילו להקים את העסק בצורה הדרגתית ומקצועית.

 שי טאובס הוא מומחה לבנייה וניהול של מותגים, יועץ אסטרטגי שיווקי ובעלים של סוכנות השיווק integral