בדרך כלל כשמדברים על הייטק, מדברים על המרכז, ליתר דיוק תל אביב - הרצליה. למעשה, איזור המרכז כל כך שולט בתעשייה, שכיום כ-79 אחוז מכלל חברות ההייטק ממוקמות במחוז תל אביב ומחוז מרכז, זאת על אף מאמצי הממשלה והסובסידיות שניתנות במטרה לפתח את התחום בפריפריה. אז מה עושים כל האנשים המוכשרים שאינם גרים על ציר איילון ונאלצים לעבוד רחוק מעיר מגוריהם? על המצב התחבורתי בישראל לא צריך להכביר במילים, מדובר באחת הבעיות המשמעותיות ביותר בשוק הישראלי. המשק עצמו סופג הפסד של מיליארדי שקלים מדיי שנה כתוצאה מהעמידה ההמונית בפקקים מדיי יום. שוחחנו עם האנשים שמיצו את הנסיעות המעיקות והתשישות שמלווה אליהן ועשו מעשה, ולא- הם לא עברו למרכז.

שרית לב, מעצבת חווית משתמש בחברת סטארטאפ, מתגוררת באשקלון ובתפקידה הקודם נאלצה לבלות מעל שלוש שעות בכל יום בדרכים על מנת להגיע למשרד שבו עבדה. "הייתי נוהגת לנסוע ברכבת לעבודה, והדבר הכי קשה היה עיכובי הרכבת התדירים שנוצרו בגלל מפגשי רכבות, קשה מאוד לתכנן יום ככה ולבלות זמן כה ממושך ברכבת. אני אוהבת את תל אביב אבל לא הייתי עוברת לגור בה ונאלצתי לבלות שעות רבות בדרכים" היא מספרת. היום, שרית עובדת בחברת SuperUp הממוקמת באשדוד והיא מעידה כי איכות החיים השתפרה משמעותית "היום לוקח לי 20 דקות לכל כיוון, ואני פשוט מחנה את הרכב מתחת למשרדי החברה במקום לשלם לחניונים. הרווחתי שעות יום שלא היו לי מזה תקופה ארוכה".

עובדי SuperUp במטה החברה באשדוד (צילום: יח"צ SuperUp)
עובדי SuperUp במטה החברה באשדוד: " תחושת משפחתיות וקרבה שלעיתים קשה למצוא באיזור המרכז" | צילום: יח"צ SuperUp

את חברת SuperUp  הקים רועי איטח, יליד העיר אשדוד, אשר ידע תמיד שכאשר הוא יקים חברה זה יהיה רק בעיר הולדתו, "ידעתי שיש באיזור המון מפתחים ואנשי מקצוע רציניים שנאלצים לנסוע בכל יום למרכז על מנת לממש את עצמם, אני בעצמי הייתי נוהג לנסוע בכל יום לרעננה ומוציא סכומים נכבדים על דלק ותחזוק רכב" אומר רועי. היום, 4 שנים לאחר הקמת החברה, רועי מספר בגאווה כי חלק נכבד מהעובדים אכן מגיע מהסביבה "50 אחוז מעובדי החברה מתגוררים באשדוד, אשקלון, יבנה והיישובים הסמוכים, זה מייצר תחושת משפחתיות וקרבה שלעיתים קשה למצוא באיזור המרכז".

"למצוא חברת סטארט-אפ באזור זה דיי נדיר"

גם אביחי, המתגורר ביישוב ברוכין, עבד 4 שנים בעיר הגדולה לפני שעבר לחברת MySize הממוקמת בחבל מודיעין. "למצוא חברת סטארטאפ שתהיה ממקומת באיזור שקרוב אליי זה עניין די נדיר, לכן קפצתי על ההזדמנות כשנפתחה האופציה לעבור לחברה כמו MySize" הוא מספר. "מבחינתי לעבוד בתל אביב זו הוצאה כלכלית גבוהה שדורשת ממני הרבה מאוד זמן ומשאבים יקרים, הייתי מגיע לעבודה תשוש לאחר נסיעה ארוכה, היום אני מתחיל את היום שלי רענן יותר ומלא באנרגיות שמכוונות אך ורק לעבודה, בלי הסחות דעת".

אחד הטרנדים החמים כיום בעולם ההייטק הינו מתחמי העבודה המשותפים אשר מציפים את אזור המרכז ומנסים למשוך אליהם סטארטאפים וחברות הייטק גדולות ומבוססות. נכון להיום מרבית המתחמים ממוקמים באזור המרכז וממעטים לצאת מחוצה לו, תופעה שמגבירה את הפקקים והצפיפות במרכז. רשת המתחמים החדשה ROOMS מבית פתאל, אשר פתחו עשרות מלונות ברחבי הארץ, החליטה כחלק מאותה אג'נדה, לפתוח מתחמי עבודה גם מחוץ לאזור המרכז.

אסתאר בר, סמנכ"לית השיווק של ROOMS, מספרת על ההחלטה לצאת מגבולות המרכז: "עוד בתחילת דרכה של הרשת, ערכנו מספר מחקרים וסקרים כדי להבין טוב יותר את הצרכים של החברות אליהן אנחנו פונים ובעיקר לעובדיהן. השעות הרבות שמבזבזים העובדים על הכביש מהווות עלות בלתי נתפסת למשק הישראלי בכלל ולכל חברה בפרט. אך לא די בכך, ישנה פגיעה קשה באיכות החיים של העובדים שמפסידים זמן איכות משפחתי חשוב. בנוסף, הצפיפות באזור המרכז מעלה ביקושים גם בקרב עסקים קטנים ובינוניים שמספקים שירותים לכל אותן חברות, והעומס שוב גדל. ישנן חברות טכנולוגיה בינלאומיות שבמקביל למשרדי המטה המרכזיים באזור המרכז, פורסים שלוחות גם בפריפריה ומאפשרים לעובדיהם לעבוד מספר ימים ממשרדי המטה ומספר ימים קרוב למקום מגוריהם בשלוחות הפזורות בפריפריה""

מתחם ROOMS במודיעין (צילום: דקלה עברי פרדנוי יח"צ)
מתחם ROOMS במודיעין | צילום: דקלה עברי פרדנוי יח"צ

אחד הערכים החשובים ברשת ROOMS הוא העלאת איכות החיים לכל אחד מהעובדים במתחמים. קירבה למקום העבודה בהחלט מעלה את איכות החיים ומייעלת את האפקטיביות. "אנו רואים מגמה ברורה במסגרתה בשנים הקרובות תחול ירידה בשימוש ברכב הפרטי ויגבר השימוש בתחבורה ציבורית על גווניה השונים. זמן ההגעה לעבודה במרכז - כמעט מכל אזור, נאמד בכשעה לכל כיוון, ההבנה כי ישנו כוח אדם איכותי ומוכשר לא פחות, גם בפריפריה, היא זו שגרמה לנו להתרחב ולפתוח מתחם חללי עבודה במודיעין.", אומרת בר.

מודיעין היא עיר צעירה, המחוברת בצירים מרכזיים למרכז אך יתרון זה מתורגם בעיקר ליציאה ממנה לאזור המרכז, ובפועל הפקקים רק מתארכים. "נצלו את הגישה הנוחה וצאו מהמרכז", ממליצה בר. "עובדים צעירים ומוכשרים לא חייבים בכל בוקר להרחיק ממקום מגוריהם, לעמוד שעות בפקקים ולחזור עייפים לבתיהם. הם יכולים להגיע למתחמים מחוץ למרכז, לקצר את יום העבודה וילהנות יותר מזמן פרטי ומשפחתי. מבחינתנו מודיעין היא רק ההתחלה ואנחנו לא מתכוונים לעצור שם, עלינו לעודד את ההייטק בכל רחבי המדינה ולא רק בחלק אחד שלה, שכן הוכח שמעבר של החברות הגדולות מביא עימו גם גידול במספר העסקים קטנים והפריון שלהם כמספקי שירותים."