הקורונה העבירה עובדים רבים לעבודה מהבית, ועל אף שעברו כבר כמה חודשים ואפילו התחלנו קצת להתרגל לשגרה החדשה והמוזרה הזו, השמירה על הפרדה בין הבית לעבודה היא עדיין מאתגרת. אחד הדברים שכדאי לעשות כדי לשמור על גבולות בין המשרד הביתי שלכם לחיי הבית והמשפחה הוא יצירת לו"ז קבוע יחסית, עם עוגנים והפסקות, ובהן לפחות הפסקה אחת ארוכה- הפסקת הצהריים. 

כדי להישאר מפוקסים ויעילים חשוב לקחת הפסקה, אבל חשוב גם לנצל אותה באופן נכון, שיאפשר לכם לא להתפזר יותר מידי ולחזור ממנה רעננים ומוכנים להמשך העבודה. אז מה כדאי לעשות בהפסקת הצהריים שלכם ועל מה כנראה עדיף לוותר?

  1. התרחקו משולחן העבודה- העצה הזו נכונה גם כשעובדים מהמשרד, אך פי כמה וכמה כשעובדים מהבית. לא משנה אם אתם עובדים בפינת עבודה מסודרת, על שולחן המטבח או מהספה בסלון, ההפסקה שלכם אמורה להיות הפסקה מוחלטת מהעבודה ולכן כדאי לשנות סביבה ולהתנתק מהמחשב.
    אם אין לכם אפשרות לעבור מקום פיזית, גם סגירת הלפטופ או כיבוי מסך המחשב יהיו פיתרון טוב. הרעיון הוא לא לעשות שום דבר שקשור לעבודה ולא להתפתות לקרוא מיילים, להתעדכן או לקדם משהו בזמן הזה. כן, זה אומר גם לא לקרוא מיילים מהנייד בזמן שאוכלים.
  2. איכלו טוב- במשרד אתם במקרה הטוב מביאים אוכל מהבית ומחממים במיקרו, ובמקרה הפחות טוב מזמינים אוכל מהיר, או מסתפקים בסלט קצת עייף מהקפיטריה. אחד היתרונות של עבודה מהבית בהקשר הזה, הוא הגישה למטבח שלכם, שמאפשרת לכם להכין אוכל טרי ומזין יותר. אנחנו לא מצפים שתשקיעו בהכנת מנת שף, אבל גם אין צורך. למעשה עדיף לאכול משהו קליל (אך משביע) ולא משהו כבד ועתיר פחמימות שעלול לגרום לעייפות וכבדות אחר הצהריים ויקשה עליכם להמשיך את היום. בנוסף, חשוב באמת להקדיש זמן לאוכל ולשבת לאכול בנחת, ולא מול המחשב תוך כדי עבודה כאמור.
    אישה אוכלת דג (צילום: shutterstock)
    לא מנת שף, אבל אוכל של בית הוא טרי ומזין יותר | צילום: shutterstock
  3. הקדישו זמן למישהו אהוב- אם אתם בבית עם בן/בת הזוג, הילדים, או קרובי משפחה אחרים, הפסקת הצהריים היא זמן מעולה לבלות איתם ולמלא מצברים. ארוחת צהריים משותפת, וזמן קבוע שמוקדש למשפחה במהלך היום, גם יעזרו לבסס גבולות ברורים בין זמן בית לזמן עבודה.
    אם אתם לבדכם בבית במהלך יום העבודה, הפן החברתי הוא לא פחות חשוב, בניגוד למשרד בו אינטרקציות חברתיות מתרחשות באופן טבעי, במצב הנוכחי אתם צריכים ליצור אותם. הפסקת הצהריים יכולה להיות זמן מעולה להתעדכן בוואטסאפ וברשתות החברתיות ולקיים שיחות טלפון (או זום אם אתם עדיין בקטע) עם בן משפחה, חבר או חברה קרובים. 
    במקרה שיש לכם בעלי חיים בבית, ההפסקה היא גם זמן מצויין לתת להם קצת יחס.
  4.  הזיזו את עצמכם- בתקופה המוזרה הזו, עם המגפה שבחוץ והעבודה מהבית, אנחנו יכולים למצוא את עצמנו בקלות מבלים בבית ימים שלמים - בלי לצאת (לאן כבר יש ללכת?), או אפילו לקום מהספה. אם זה המצב אצלכם, שווה לשקול לנצל את זמן הפסקת הצהריים לפעילות קלה - אם אפשר מחוץ לבית בכלל עדיף.
    אף אחד לא מצפה מכם לצאת לריצה בצהריים בחום של הקיץ הישראלי כמובן, אבל סיבוב קטן בשכונה בהחלט לא יזיק - ואם יש לכם כלב, הוא בהחלט ישמח להתלוות אליכם. האור הטבעי מאיץ את ייצור הסרוטונין ויכול לשפר את מצב הרוח (ומהסיבה הזו מומלץ גם לדאוג לתאורה טבעית בסביבת העבודה), וההליכה ממריצה את הדם ומשפרת את היכולת הקוגנטיבית, מה שאומר שתחזרו לעבודה שמחים ומפוקסים יותר.
    על אותו עיקרון אפשר גם לנצל את ההפסקה לקצת מתיחות ותרגילים בחצר או במרפסת, ואם אתם ממש רוצים להיות יעילים - גם עבודות בית כמו ניקיון, שטיפת כלים, שאיבת אבק וכדומה יתרמו לזרימת הדם ובהתאם לכך גם לפרודוקטיביות שלכם.
    משפחה בבית עם כלב (צילום: צילום מסך מתוך ווטסאפ)
    פנו בצהריים זמן לבני המשפחה | צילום: צילום מסך מתוך ווטסאפ

דברים שפחות מומלץ לעשות

לצפות בסדרה- כן, לראות פרק בסדרה אהובה בזמן ההפסקה נשמע כמו כיף גדול ודרך נהדרת "לנקות את הראש", אבל הפעילות הזו עלולה להביא יותר נזק מתועלת. אם אתם חובבי בינג' שמתקשים לסרב לנטפליקס כשהוא מודיע לכם שהפרק הבא עומד להתחיל, אולי עדיף לכם להימנע מזה מלכתחילה. 'הפסקת סדרה' עלולה לגרור אתכם לקחת הפסקה ארוכה יותר ממה שתכננתם, וגם כזו שלא בטוח שתחזרו ממנה רעננים ומלאי מוטיבציה.

לתפוס תנומה- יש אנשים שמוכנים להישבע ששנ"צ זה החיים, ועל אף שבגדול אנחנו נוטים להסכים איתם, זה לא מתאים לכולם, בטח לא באמצע יום עבודה. אם אתם במקרה מסוג האנשים שמסוגלים לנמנם ל-20 דקות (מה שמכונה 'תנומת כוח') ולקום רעננים ומלאי מרץ - לכו על זה. אבל אם שנ"צ אצלכם לא מסתכם בפחות משעה, וגורר אחריו גם זמן התאוששות לא מבוטל ותחושת ערפול מתמשכת, עדיף שתמנעו מהפיתוי ותוותרו מראש. נכון שהלו"ז הגמיש של העבודה מהבית מאפשר לחלקנו לקחת הפסקות ארוכות יותר ולעבוד עד שעות מאוחרות יותר כדי להשלים את העבודה, אבל מי באמת רוצה למצוא את עצמו עדיין עובד ב-22:00 בערב?