משבר הקורונה ייצר שינוי מהיר וחד באורחות חיינו בכלל, ובתפקוד התעסוקתי שלנו בפרט. עם זאת, בהתבוננות מעמיקה יותר, המשבר הנוכחי 'תפס' את עולם העבודה ואותנו, האנשים העובדים בו, בעיצומה של תקופת שינוי משמעותי שממילא התרחש בשני העשורים האחרונים - החל משימוש בטכנולוגיה כחלק מההתנהלות התעסוקתית שלנו, דרך נפח עבודה משמעותי יותר מהבית, שינוי במשקלים של הצרכים התעסוקתיים שלנו, שינויים בהיצע וביקוש בתחומי עשייה שונים ועוד.

רמת הביטחון בהשתלבות בעולם העבודה ירדה (גם לפני כן, אך כעת באופן דרמטי), ורבים מעלים צורך להשיב את חוויית השליטה ותחושת הביטחון התעסוקתיים שפחתו או שאבדו. אך איך עושים זאת?

בניית תכנית תעסוקתית לטווח הקצר

במידה ופוטרתם או הוצאתם לחל"ת, והנכם מתמודדים עם צורך מידי בעבודה, חשוב להבין כי התקופה הנוכחית אינה יציבה וודאית, ועל כן ניתן לערוך שינוי מידי שיכול להיות גם זמני במקורות הפרנסה:

  1. נסו לחשוב מה מאפיין את זהותכם - למשל, האם אתם אוהבים יותר לעבוד עם אנשים, או אל מול מכשירים ומכונות, האם הייתם מעדיפים לעבוד במקום אחד או לנוע ממקום למקום? דרך משקפיים של מאפייני הזהות ניתן לצאת לעולם העבודה ולברור אפשרויות.
  2. זיהוי צורך עכשווי, ונקיטת פעולה אישית - חישבו על ההסבה הזמנית של חלק מהתעשייה האווירית לטובת יצור מכונות הנשמה: מרמת התכנון ועד רמת היצור, הם ישנו את עבודתם בחודשים הקרובים, לטובת עשייה שונה. כך, גם פרטים ויחידים בחברה יוכלו לעבור שינוי זמני. הסבה בהתאם לצרכים יכולה להיות גם מתוך יוזמה אישית ובהתאם לצרכים מקומיים. נסו לחשוב אילו צרכים עולים בקרבת אזור מגוריכם, ו/או בקרב הקבוצות החברתיות השונות אליהן הינכם משתייכים. למה אנשי הקהילה זקוקים ואיך בידיכם לקדם זאת? בדרך זו נדרשות מכם בין היתר תושייה, יצירתיות ואלתור (חשיבה על משהו שלא קיים ויצירה שלו).
  3. יזמות - ניתן לחשוב האם מתוך ארגז הכלים והמיומנויות שרכשתם עד כה, ניתן להציע שירותים באופן עצמאי מרחוק שיהיו בעלי ערך לאחרים בתקופה זו. למשל, ניתן להעניק שירותי יעוץ כלכלי וניהול כספים מרחוק למי שעסק בכך גם קודם, מתן שירותי יעוץ תוכנה, חוגים והעשרה לילדים, הדרכה ושיעורי ספורט דרך המחשב, עיצוב הבית ועוד. חישבו האם ביכולתכם לבנות תמהיל מוצרים/שירותים חדשים הרלוונטים לימים אלו.
  4. שימרו על קשר- אם מקום העבודה שלכם פעיל כרגע ואתם בחל"ת, שימרו על קשר עם המעסיק והקולגות, ככל שתמחישו למעסיק שאתם עדיין נחוצים לו ומעורבים בעשייה, כך הוא ייטה להחזיר אתכם לעבודה, כאשר יסתיים המשבר. אם אתם עובדים מול ספקים או לקוחות שימרו על קשר גם איתם והביעו עניין בשלומם בתקופה זו.
  5. נטוורקינג – הכוח של קשרים אישיים בתקופה זו גדל לאין שיעור. אפשר לפרסם בקרב מכריכם את העובדה שאתם מחפשים פתרון תעסוקתי בטווח הקצר, ולהשתמש גם ברשתות החברתיות. עובדים רבים נמצאים כעת באותו מצב כמוכם, לכן, "הסתרה" של הצרכים האישיים שלכם עשויה להיות בעוכריכם ולמנוע מכם את מציאת המשרה המבוקשת.
  6. פורומים מקצועיים – ניתן להצטרף לפורומים מקצועיים אונליין של מקצועות חיוניים, שם מפורסמות לא פעם משרות עדכניות ו/או לפנות עצמאית לחברות ולארגונים. גם אם לא פרסמו משרה חדשה, פנייתכם יכולה להיות הדבר שהם זקוקים לו.

כלים לטווח הארוך

עבור מי שנדרש לשינוי שאיננו מיידי, או מי שרוצה לתכנן את עתידו בטווח הארוך, השקט שנכפה מבחוץ הינו מבורך:

  1. חשוב להתייחס לתקופה הנוכחית כתקופה של התבוננות ולמידה. הן למידה פנימית על הזהות התעסוקתית שלנו, והן התבוננות על המתחולל בחוץ, והמשמעות של אלו עלינו ועל התוכניות שלנו. מכאן, אפשר לחדד לעצמינו את התובנה אודות החוזקות והייחודיות שלנו, ואילו חיבורים יכולים להיות רלוונטיים בין העולם הפנימי שלנו, לבין החיצוני, מתוך מחשבה על המציאות המשתנה.
  2. שאלה רלוונטית שנוכל לשאול את עצמנו בהקשר זה, היא באיזה אופן נוכל להביא לידי ביטוי את יכולותינו שיהיו בעלות ערך והשפעה על המציאות הנוכחית? התשובה יכולה לסייע לנו בכינון יעדים ולאחר מכן, חשוב לעבור לפסים מעשיים ולבדוק את היתכנותם במציאות דרך פעולות שונות:
  • ליזום התנסויות תעסוקתיות או התנדבותיות אשר יאפשרו לנו לבדוק האם כיוון מקצועי זה או אחר הוא אכן מתאים לנו;
  • ליצור קשר עם אנשים העובדים במקצוע אותו אנו מבקשים לרכוש ולערוך איתם שיחות שיעניקו פרטים רבי ערך על מהות העבודה, תנאי העבודה, ומידע "פנימי" נוסף שיש לאנשים שכבר עובדים ונמצאים באותו תחום עיסוק;
  • נקיטת גישה פרואקטיבית, של מיפוי נרחב ופנייה יזומה לארגונים או אנשים שבאמצעות שיתוף פעולה עמם ניתן יהיה לממש רעיון חדש רלוונטי.
  • היעזרות באנשי מקצוע מומחים לליווי תהליכים של הסבה מקצועית ושינוי תעסוקתי. העצות במאמר זה הינן כלליות. ביעוץ תעסוקתי חושבים ביחד על האפשרויות שעשויות להתאים לכל אדם באופן אישי ומתכננים את הדרך הטובה ביותר עבורו.

כיצד לא להישאר בלי אופציות?

מעין רודי לוי (צילום: באדיבות המצולמת)
מעין רודוי לוי | צילום: באדיבות המצולמת

היום, יותר מתמיד חשוב מאד להבין שאדם יכול לעשות יותר מדבר אחד, ועל כן, אין דבר כזה שאין אופציות.

אובדן של מקום עבודה או של הזדמנות עסקית, כמו גם של השגרה כפי שהכרנו אותה קודם, יכולים לגרום לתחושה של אבל וצורך להסתגל למציאות החדשה. אולם, אין זה אומר שבכך תמו האפשרויות. במקביל להתמודדות הרגשית החשובה ועיבוד התחושות, בפן המעשי אדם יכול לקחת את חוזקותיו ואהבותיו ולחברן באופן מסתגל בכל פעם מחדש למציאות המשתנה. גם עכשיו אפשר ורצוי "לתפור לעצמכם חליפה תעסוקתית אישית" חדשה. יש אפילו אפשרות ליותר מ"חליפה" אחת ולעתים ניתן להחליף ביניהן.

 

מעין רודוי לוי היא פסיכולוגית תעסוקתית מומחית בעמותת נטע – המרכז לפיתוח קריירה