בשנים האחרונות מואשמת נטפליקס בכך שהיא שוברת את שוק סדרות הטלוויזיה, בין השאר מכיוון שהיא מוציאה סכומים דמיוניים על הפקות מקור משלה - דבר שרשתות אחרות לא מסוגלות להתחרות בו, שהיא מציפה את העולם במאות סדרות באיכויות משתנות ושלמעשה היא מאיימת לכלות את הזמן הפנוי של כולנו. כך למשל, בשנת 2018 עמד תקציב ההפקות של נטפליקס על 13 מיליארד דולר, והיא לבדה אחראית לכ-700 סדרות חדשות. עכשיו מתברר שנטפליקס שוברת שוק נוסף וחשוב לא פחות – את שוק המשכורות.

זה מתחיל בזה שנטפליקס נוטה לחזר אחר יוצרי טלוויזיה פופולריים ומנסה לצרף אותם לשורותיה, על ידי חתימה על חוזי טאלנט של מולטי מיליוני דולרים עם אנשים כמו שונדה ריימס ("האנטומיה של גריי") וריאן מרפי ("אימה אמריקאית"). אלא שאלה רק המקרים שהתקשורת מוצאת לנכון לדווח עליהם; מאחורי הקלעים, נטפליקס מפתה גם לא מעט מפיקים אותם היא גונבת מאולפני הפקה ורשתות שידור, והיא עושה את זה באמצעות משכורות מנופחות שמקורות רבים מכנים "דמיוניות" ו"לא ריאליסטיות".

משכורת של מעל מיליון דולר בשנה

המשכורות בנטפליקס, לפי גורם שבקיא בפרטים, עומדות על בין 25% ל-50% יותר ממשכורת רגילה בתעשיית הבידור, שהיא די גבוהה מלכתחילה בהשוואה לתעשיות אחרות. כמה זה יוצא? ובכן, הרבה.

מקורות טוענים שבהנהלת נטפליקס יש רק שלושה תארים אפשריים: מנהל, מנכ"ל וסגן נשיא. משכורת ממוצעת של מנהל יכולה לנוע בין 150 ל-400 אלף דולר בשנה (כ-45,000 עד 120,000 ש"ח בחודש), וזו רק ההתחלה. קידום למנכ"ל מביא עמו תלוש משכורת של 400 עד 800 אלף דולר בשנה (120,000 עד 240,000 ש"ח בחודש), בעוד סגן נשיא בכיף יכול להרוויח מיליון דולר לשנה (כ-300,000 ש"ח בחודש, כלומר כ-3.6 מיליון ש"ח בשנה). וזה לא נגמר כאן: ישנם סגני נשיא שעומדים בראש מחלקות מסוימות בחברה אשר מרוויחים תלושי משכורת של מיליוני דולרים בשנה, כמו למשל במחלקת יחסי הציבור, שם מרוויח אחד המנהלים 1.5 מיליון דולר בשנה (450,000 ש"ח בחודש, כלומר כ-4.5 מיליון ש"ח בשנה).

אתם בטח חושבים לעצמכם שבסדר, מדובר בתפקידי הנהלה בכירים שמעטים מסוגלים להגיע אליהם. אז לא רק: יחצ"ן מתחיל למשל, שעושה את צעדיו הראשונים בחברה ובכלל, ירוויח משכורת התחלתית של 400 אלף דולר בשנה (120,000 ש"ח בחודש), בעוד אפילו תפקידים זוטרים של עוזרים אישיים ומתאמי הפקה, שבדרך כלל מאוישים על ידי סטודנטים או בוגרים טריים, מזכים את בעליהם בתלושי משכורת של בין 70 ל-80 אלף דולר בשנה (21,000 – 24,000 ש"ח בחודש), ויכולים להגיע גם ל-100 אלף דולר בשנה (30,000 ש"ח בחודש). "אי אפשר להשוות את זה לשום דבר אחר", אומר גורם בתעשייה, "זה כמו כסף של מונופול".

 

אחת התוצאות של סכומי העתק האלה היא כאמור שבירה של השוק, שכן גופי תקשורת רבים נאלצים להעמיד הצעות מתחרות כדי לשכור את האנשים הטובים ביותר ולמנוע מהם להגיע לנטפליקס. ובכל זאת, אף גוף לא באמת יכול לעשות את זה. "אנשים ממש רוצים לעבוד בנטפליקס", אומר סוכן הוליוודי, "ולכן זה מאוד מסתורי שהם משלמים סכומי פרימיום כאלה, כי הדרישה לעבוד אצלם היא רבה (משמע, הם לא צריכים להתחרות באף אחד ולכן יכולים לשלם פחות). אני חושב שאנשים ממש משחקים בהם, ואז מגחכים מאחורי גבם".

כמה הוא מרוויח? שניה, תן לי לבדוק במערכת

ויש עוד משהו מוזר בנטפליקס בהשוואה לחברות תקשורת אחרות: אין להם בעיה לחשוף את הנתונים האלה. החברה מנהיגה מדיניות פתוחה בנוגע למשכורות שלה, ובשנה שעברה אפילו הקימה מערכת פנימית בשם Workday, שבה כל עובד מדרגת מנכ"ל ומעלה יכול לראות כמה בדיוק מרוויח כל עובד בחברה, ומה היסטוריית השכר שלו. "כולנו אמרנו אחד לשני 'פאק, זה מטורף'", אומרים גורמים בחברות אחרות ששמעו לראשונה על המערכת.

האסטרטגיה הזו, שנבחנה עד כה רק בחברות סטארט אפ קטנות, נועדה כדי לסייע לעובדים בנטפליקס להבין אם משלמים להם באופן הוגן, אם כי עדיין לא ברור אם מדובר בגישה שמעצימה עובדים או שמא פשוט מסיחה את דעתם ויוצרת תחרות פנימית. "כולם נכנסים למערכת הזו כל הזמן", אומר אחד העובדים, "וזה כזה 'הולי שיט, הוא קיבל העלאה של 2 מיליון דולר בשנה שעברה? על מה?!". עובדים אחרים מספרים שמנכ"ל החברה, טד סרנדוס, אוהב להשוויץ במדיניות הזו בפני סוכנים ואנשי תעשייה אחרים, משום שהוא אוהב לראות את הראשים שלהם מתפוצצים - "כולם כל הזמן תוהים איך זה שאין מרד או מחאה בקרב העובדים בכל יום במשרד?".

נטפליקס, לפי הדיווחים, באופן כללי מעניקה חשיבות מיוחדת לדיוני שכר שכוללים גם בונוסים שנתיים של הערכת עובדים, וחשוב לחברה לוודא שעובדיה מרוויחים את המשכורות הגבוהות ביותר בשוק. עוד נוהל מוזר שנהוג בחברה הוא מבחן בשם "keeper test", במסגרתו מנהלים שואלים את עצמם באופן קבוע על אילו עובדים הם מוכנים "להילחם" כדי להשאיר בחברה, ולפצות אותם בהתאם. אלו שלא עוברים את המבחן, אגב, מקבלים חבילת פרישה נאה ומוחלפים בעובדים אחרים, או "כוכבים" לפי הטרמינולוגיה הנהוגה בנטפליקס.