עוד מוקדם מידי מכדי לראות איך משבר הקורונה השפיע על שוק העבודה ומהן התוצאות של המשבר בפועל, עלינו כעובדים. מה שאנחנו כן יודעים להגיד כבר היום, הוא ששוק העבודה חווה טלטלה מהותית. כזו שעוד יחקרו אותה רבות. רבים איבדו את מקום עבודתם, אחרים יצאו לחל"ת ואלו שהצליחו לשמור על מקום והיקף עבודתם עובדים היום בצורה אחרת.

בתקווה שאנחנו בתהליך של חזרה לשגרה תעסוקתית כלשהי, חשוב שנדע מה הערך שלנו כעובדים - מה מבדיל ביננו לבין זה שיושב בכיסא לידינו (טוב, אולי במרחק של שני מטר מאיתנו), ואם ניצמד ללקסיקון מהתקופה האחרונה - מה הופך עובד אחד לחיוני ואת האחר ללא חיוני.

דווקא היום, בתקופה של חוסר וודאות חיצונית חשוב שנהיה בוודאות לגבי עצמנו, ולגבי התרומה שלנו למקום העבודה. אנשים שיודעים מה הערך שלהם לארגון ומהן החוזקות שלהם ירגישו יותר ביטחון עצמי ויקרינו זאת לסביבתם.

איך עושים את זה? יוצרים לעצמינו DNA תעסוקתי. DNA שאנו מזוהים איתו, שאנחנו פועלים על פיו ביום יום, טביעת אצבע אישית שלנו. הרבה מאיתנו לא עוצרים רגע לחשוב מהו אותו DNA אישי, ומהי התרומה שלהם לארגון.

איך יוצרים DNA  תעסוקתי?

דמיינו שאתם מתמודדים למשרה מסוימת, כזו שאתם ממש רוצים, אתם נכנסים לראיון ובחוץ ממתינים שלושה מועמדים נוספים ראויים, טובים ומוכשרים.

מדוע שהמעסיק יבחר דווקא בכם? מה הערך המוסף שלכם? מה אתם יכולים להביא לתפקיד שמי שיושב בחוץ לא יכול? התשובה על כך תרכיב את ה-DNA התעסוקתי שלכם.

אז במקום לענות שוב שהחולשה הכי גדולה שלכם היא 'פרפקציוניזם' - ערכו רשימה של חוזקות ומדדים מקצועיים ותנו לעצמכם ציון בין 1-10 בכל אחד מהם.

מה למשל? יסודיות, תקתקנות, סדר וארגון, יושר, לויאליות, אחריות, דבקות במשימה, הבחנה בין עיקר לתפל, חשיבה אנליטית, חשיבה מופשטת, תשומת לב לפרטים, ראיית התמונה הרחבה, יכולת מנהיגות, מקצועיות, עצמאות, גמישות, יצירתיות, חדשנות, חשיבה מחוץ לקופסא, עבודת צוות, למידה מהירה, למידה עצמאית, יכולת ניהול ועבודה מרחוק, אמינות.

איך להיות פרודוקטיביים יותר בעבודה (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
ערכו רשימה של תכונות חיוניות ותנו לעצמכם ציונים | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

אחרי שהערכתם את עצמכם, אתם יכולים לבקש הערכה נוספת גם מעמיתים שלכם, חברי צוות, מנהלים או כפיפים שלכם לשעבר. לאחר שעשיתם זאת סמנו את חמש היכולות עם הציונים הכי גבוהים - אלו האזורים החזקים שלכם. גבו אותם בסיפורי הצלחה ודוגמות מהשטח שמביאות לידי ביטוי את אותן חוזקות.

את חמש החוזקות, מגובות בדוגמות מהיום יום שלכם רישמו על דף, נסו לראות את התמונה המלאה, את ה"אני" השלם שלכם כעובדים. זהו ה DNA  התעסוקתי שלכם, זוהי הזהות המקצועית שלכם. החוזקות האלו הן שיובילו אתכם בקבלת החלטות, בבחירות בצמתים בקריירה ויאפשרו לכם לתת למקום העבודה את הערך האמיתי שלכם. דאגו להביא אותם לידי ביטוי ביומיום המקצועי שלכם – בקורות החיים וראיונות עבודה, וכמובן בעבודה עצמה.

אם הכנת הרשימה גרמה לכם להרגיש שחסרה לכם מיומנות כלשהי, או כלי מסוים, זה הזמן להוסיף אותם לארגז הכלים שלכם.  קורסים רבים נגישים היום ברשת-  ניהול זמן, יצירתיות מחשבתית, איך ללמוד נכון, כלים טכניים ומקצועיים ועוד רבים וטובים אחרים. דאגו להעשיר את היכולות המקצועיות שלכם כל הזמן ובכך תעלו את הערך שלכם עבור עצמכם ועבור מקום העבודה שלכם.

 

הכותבת היא מאמנת אישית, מתמחה בעולמות הקריירה ושינויים תעסוקתיים ומנחת סדנאות הכנה לראיונות עבודה.