בישראל מועסקות למעלה מ-90 אלף עובדות קבלן בענף הניקיון. ענף הניקיון הקבלני הינו אחד מענפי התעסוקה המנצלים ביותר בישראל, כאשר באופן יום-יומי מופרות זכויות העובדים בין היתר על ידי אי תשלום שכר מינימום, אי תשלום עבור ימי מחלה וימי חופשה, פגיעה בהפרשות לפנסיה ודמי הבראה, ועוד.

קיים קושי גדול באכיפת חוקי העבודה בעקבות פיתוח שיטות "עוקפות חוק", ולכן הקבלנים ממשיכים למכור שירותים במכרזי הפסד ולגלגל את רווחיהם על גב העובדות ועל גבה של המדינה. זוהי מציאות חייהן של עשרות אלפי נשים בישראל, פעם אחר פעם תופעה זו הוגדרה כבעיה לאומית שיש למצוא לה פתרון אך עם השנים התופעה רק התרחבה.

כאלטרנטיבה לתופעות אלו, הוקם בשנת 2017 'קואופרטיב הניקיון' - מיזם עסקי-חברתי בבעלות העובדות עצמן, שמתמחה באספקת שירותי ניקיון לארגונים ומוסדות. המיזם פורץ הדרך הזה הוקם על ידי תנועת הבוגרים של השומר הצעיר, ויש בו פוטנציאל לשינוי רחב בחברה הישראלית, בכך שהוא מאפשר לאותן נשים שעד כה נוצלו, לספק שירותי ניקיון ברמה גבוהה תוך שמירה על תנאי עבודה חוקיים והוגנים עבורן וקידומן הכלכלי והחברתי.

קואופרטיב הניקיון (צילום: באדיבות קואופרטיב הניקיון)
צילום: באדיבות קואופרטיב הניקיון

"קואופרטיב הניקיון הוא עסק חברתי של נשים למען נשים, שמטרתו לשים במרכז את אלו שבמשך שנים החברה שמה אותן בשוליים ונוצלו על ידי חברות קבלן. המאבק בחשיבותו שומר על זכויות העובדות ונלחם בכוחניות והמרות של הקבלנים" מספרת עו"ד אוריה כספי, מנכ"לית הקואופרטיב. "העובדות הן בעלות החברה, ועוברות הכשרה כדי שיוכלו לנהל אותה בעתיד".

"הקואופרטיב הוא מעבר למקום עבודה, אנחנו רואות את העובדות והן כבר לא שקופות. המטרה שלנו הוא לתת להם מקום עבודה הוגן ואפשרות להתקדם, שלא יוותרו על החלומות שלהן," מוסיפה יוסור עמאש, מפקחת עבודה בחברת הקואופרטיב, "החלום שלי הוא שנהפוך לחברה גדולה ומצליחה של נשים חזקות".

עו"ד אוריה כספי, מנכ"לית קואופרטיב הניקיון (צילום: באדיבות המצולמת)
עו"ד אוריה כספי, מנכ"לית קואופרטיב הניקיון | צילום: באדיבות המצולמת

מרבית החברות במיזם הן עובדות ניקיון קבלני בעברן מג'סר א זרקא וישובי ואדי ערה. הקואופרטיב מציע לחברות ועסקים אפשרות חדשה של התקשרות עם גוף המספק שירותי ניקיון ומקדם אחריות חברתית ותאגידית. בשנה האחרונה הקואופרטיב היה בתנופה, והצליח להתייצב, אך משבר הקורונה פגע גם בהם ומאיים על המשך קיומם,  כפי שמספרת עו"ד כספי "כמו שאר העסקים הקטנים, נפגענו ממשבר הקורונה ויצאנו לקמפיין מימון המונים על מנת לצלוח את המשבר ולשוב לצמוח ולגדול".

קמפיין מימון ההמונים של קואופרטיב הניקיון נקרא 'מנצחות את משבר הקורונה', והוא נפתח ב-giveback, פלטפורמת מימון המונים לגיוס תרומות עבור מיזמים חברתיים, מקבוצת headstart.