קורות חיים והמלצות הם פקטור משמעותי בקבלתכם למקום עבודה, אבל כל מה שתאמרו בראיון מול הממיין או המעסיק הפוטנציאלי, חשוב לא פחות ואולי אף יותר. לשאול את השאלות הנכונות במהלך הריאיון, זו דרך מצוינת להפגין עניין ולהראות כי עשיתם את שיעורי הבית שלכם לפני שהגעתם. יש לכם רק הזדמנות אחת לעשות רושם ראשוני מצוין, ולכן, מאיזו מלכודת כדאי לכם להימנע?

קודם כל, רצוי שתביעו עניין במטרות החברה ותבררו לגבי הציפיות שלהם מהתפקיד וממכם, זו תהיה דרך מצוינת להפגין את התשוקה שלכם לתפקיד ולשווק את עצמכם יחסית בקלות. חשוב שתראו עניין ותשאלו על אפשרויות קידום בעבודה, אבל כשאתם עושים זאת קחו בחשבון שהדרך שבה תשאלו על אפשרויות קידום, עשויה לשפר את סיכוייכם לקראת המשרה הנחשקת או לחלופין לפגוע קשות באפשרות שתתקבלו – הכל כמובן תלוי בדרך.

כשאתם שואלים על הזדמנויות צמיחה, זה יכול להותיר רושם טוב. מיקלה קינר, מומחית בתחום ההשמה ומשאבי האנוש, אמרה בראיון ל-Business Insider שמחפשי העבודה חייבים להיזהר מלרמוז שהמשרה הנוכחית היא רק אבן דרך בקריירה שלכם, ושהם למעשה "אובר קוואוליפייד" למשרה. "אתם לא רוצים לרמוז שאתם כבר מתחילים לחפש את התפקיד הבא לפני שהוכשרתם או שתרמתם לתפקיד הנוכחי", אומרת קינר, "לכן שאלה בסגנון 'מתי אקבל קידום?', יכולה להעביר מסר מאוד שלילי".

יש לנסח היטב שאלות שנוגעות לאופציות הקידום

בכך שתשאלו שאלה הנוגעת למימוש אפשרויות קידום כבר בראיון העבודה, לא רק שאתם רומזים בכך כי התפקיד המוצע לכם הוא לא מספיק טוב בשבילכם, זה יכול גם להוביל את החברה להאמין כי אתם תתפטרו מיד ברגע שתקבלו הצעה יותר טובה.

מומחים בתחום סבורים שמחפשי העבודה צריכים להבין שהחברה לוקחת סיכון בזה שהיא מגייסת אותם, בדיוק כפי שהם לוקחים סיכון כאשר הם מתחילים לעבוד בחברה. אדריאן טום, מומחה באסטרטגית קריירה, טוען ש"איתור העובד הנכון הוא השקעה גדולה, ולכן המעסיקים לא רוצים לבזבז זמן, אנרגיה או מאמצים מיותרים על מועמד שלא יוכיח מחויבות לתפקיד, זו הסיבה שכל אינדיקציה שהעובד יעזוב לפני שההשקעה שלהם בעובד תשתלם להם, מהווה מבחינתם דגל אדום".

לכן, על מנת להפגין עניין בהזדמנויות צמיחה באופן הנכון, כדאי לבחור את המילים שלכם בזהירות רבה יותר: "שאלו שאלות פתוחות יותר, שיוצרות שיחה וחושפות פרטים שיעזרו לכם להחליט אם אתם רוצים את העבודה", אומר טום.

דרך מצוינת לברר על הזדמנויות קידום, היא לבקש מהמראיין שיספק לכם אנקדוטות מהעבר על סיפורי הצלחה של עובדים. תוכלו לדוגמא לשאול: "תוכלי לשתף אותי בדרך שבה החברה תומכת בפיתוח העובדים שלה?". בכך שתהיו פחות ישירים אבל עדיין תמשיכו להפגין את הסקרנות שלכם, תוכלו לקבל תשובות לגבי פוטנציאל הצמיחה שלכם באופן שישאיר רושם ראשוני נהדר על המגייסים.