מרבית המעסיקים במשק (56%) מושפעים כיום מן המצב. עם זאת, רוב המעסיקים (53%) מעריכים כי במהלך השנה הקרובה מספר המועסקים בעסק שלהם יישאר ללא שינוי  או יגדל (15%) ו-24% מעריכים כי מספר המועסקים יקטן.

נתונים אלו ועוד עולים מסקר טלפוני שנערך במהלך חודש יוני בקרב 401 מעסיקים במגוון ענפים במשק הישראלי, על ידי "מאגר מוחות" - מכון מחקר ויעוץ בינתחומי בע"מ בניהולו של פרופ' יצחק כ"ץ, עבור "קרן מעגלים" המעניקה קורסי הסבה והכשרה מקצועי למען עובדים שחוקים, במימון המדינה. מטרת הסקר לבחון את השפעת משבר הקורונה כיום ובעתיד. סקר זה נערך בימים  שלפני הכניסה הנוכחית ל"גל השני", וסקר אחר שייערך במהלך גל זה עשוי כמובן להשפיע על העמדות בהתאם. 

בסקר זה התבקשו המעסיקים להעריך את המגמות הצפויות בעתיד הקרוב ביחס להעסקת עובדים, בשלוש רמות של התייחסות: בעסק שלהם; בענף בו הם פועלים; במשק הישראלי בכלל (בבחינת "חוכמת ההמונים").

גידול בפרסום, פסימיות בתיירות

בהתייחס לעסק הספציפי, העסקים הבולטים בהם צפוי הגידול, פועלים בענפים של שיווק, מכירות, פרסום (33%),  חינוך, השכלה, הדרכה (29%),  רפואה, בריאות, סיעוד ופרא רפואי (25%),   אבטחה וביטחון (25%). פסימיות מתלווה לעסקים בענפים של תיירות (75%), רכב ותחבורה (60%), הלבשה ואופנה (50%), הייטק ומחשבים (46%), מזון והסעדה (36%).

ניתוח נוסף בהתייחס לעסק הספציפי, אופטימי יותר באופיו, ומלמד כי מצב המועסקים יישאר ללא שינוי או יגדל, זאת ברשימת ענפים רחבה יותר הכוללת: קוסמטיקה, טיפוח יופי; הנהלת חשבונות, ביטוח, שמאות; חינוך, השכלה, הדרכה; שיווק, מכירות, פרסום; רפואה, בריאות, סיעוד ופרא רפואי; גרפיקה, עיצוב; מיזוג אויר, אינסטלציה, תחזוקה; אבטחה, ביטחון; תעשייה, מלאכה. קיימות הערכות ביחס לגידול גם בענפים אחרים, אך בשיעורים נמוכים יותר מהנ"ל, בכלל זה: מזון, הסעדה ובניין. מרשימה זו ניתן לגזור רשימה מגוונת של מקצועות אליהם יש להכשיר כיום עובדים שעשויים כאמור להידרש כבר בשנה הקרובה.   

לומדים את צרכי השוק

התייחסות המעסיקים לעסקם ולענף בו הם פועלים דומה בעיקרה, זאת לעומת הערכתם ביחס למשק הישראלי בכלל, תשובה שהיא בבחינת "חוכמת ההמונים". בהתאם להערכה זו צפוי קיטון כללי במצב המועסקים במשק, כאשר בשני ענפים עיקריים צפויים ביקושים יותר משמעותיים מאשר באחרים: רפואה, בריאות, סיעוד ופרא רפואי וכן הייטק ומחשבים. ענפים נוספים בהם צפויים ביקושים מסוימים הם: מזון, הסעדה; אבטחה וביטחון; בניין; חינוך, השכלה, הדרכה.

"קרן מעגלים מכשירה עובדים שחוקים על מנת להשאירם במעגל העבודה. עם פרוץ משבר הקורונה, הקרן התאימה עצמה למציאות החדשה הקיימת בשוק העבודה והרחיבה את ההיצע לקורסי הכשרה והסבה על חשבון המדינה, גם למפוטרים, מפעלים וארגונים במצוקה על רקע המשבר" אומרת יפה ויגודסקי, יו"ר קרן מעגלים. "בנוסף, הקרן לומדת את צרכי השוק בהתאם לסקר ולממצאי הלמ"ס המתפרסמים מעת לעת ביחס למשרות הפנויות הקיימות במשק, ומעדכנת את היצע הקורסים שלה בהתאם לדרישות הצפויות בשוק העבודה".

פרופ' יצחק כ"ץ - מנכ"ל מאגר מוחות אומר כי "המעסיקים השונים במשק הישראלי חשים היטב את השפעות הקורונה ורובם הגיבו בהוצאת עובדים לחל"ת או בפיטורים. בקרב מי שמביטים לעסק או לענף הספציפי בו הם פעילים יש ניצנים של אופטימיות ביחס לעתיד התעסוקה, אך בראייה משקית רחבה – הפסימיות גוברת על האופטימיות. מכאן החשיבות הרבה לא רק לסיוע הממשלתי אלא גם להכשרות ולהתאמות התעסוקתיות הנדרשות בדחיפות.