שכירים, אשר עובדים במשרדי המעסיק בדרך כלל פטורים מהגשת דוח שנתי למס הכנסה, ולכן בימים רגילים, הם אינם דורשים הוצאות אשר יכולות להפחית את חבות המס שלהם ולייצר להם החזרי מס נכבדים. אך עקב המגפה הנמשכת והוצאת אלפי עובדים לעבודה מהבית, זה הזמן לחשוב איך ניתן לקבל החזר מס בגין הוצאות שנגרמות לאותם עובדים שכירים. חשבון החשמל והמים עלה, ציוד משרדי חדש נרכש (אחרי חודש הגב כואב כואב מלשבת ליד שולחן המטבח), ושלא נדבר על צריכת נייר הטואלט והקפה. יש מגוון הוצאות, שמוציא שכיר שעובד מהבית, אשר יכולות להיות הוצאה מוכרת לצורכי מס, והכל בתנאי שאכן שימשו לייצור הכנסת העבודה שלו. הגשת בקשה להחזר מס יכולה לחסוך לכם אלפי שקלים באמצעות דרישת הוצאות אלו בהגשת החזר מס שנתי לשנת המס 2020. כך תעשו זאת נכון.

על מה ניתן לבקש החזר מס?

רכישת ציוד משרדי לבית

רבים מהעובדים שהבית הפך למשרד שלהם נאלצים לרכוש מדפסת, שולחן עבודה, כיסא משרדי, מכשירי כתיבה, לפ-טופ, ציוד משרדי, מסך מחשב, מקלדת ועכבר, מצלמת רשת ועוד. מכיוון שמדובר בציוד ספציפי, יש לשמור קבלות ולדרוש את ההוצאות בשנת ההוצאה או על-פני מספר שנים (תלוי בציוד שנרכש).

חשבונות

סביר כי חשבונות המים, חשמל, ארנונה (על אף  שארנונה היא הוצאה קבועה, אבל אם עוברים לעבוד מהבית אפשר לטעון כי שימוש בדירה הוא לצרכי עבודה ולכן גם הארנונה הינה חלק מההוצאה), גז, אינטרנט, ספק תקשורת לחו"ל - יעלו עקב השהות הממושכת בבית. על מנת להוכיח כי מדובר בהוצאות הקשורות ליצור ההכנסה ולא בהוצאות פרטיות, כדאי למצוא דרכי חישוב יצירתיות. למשל: השוואת חשבונות השנה הנוכחית לעומת אלה של שנה שעברה, לקיחת חלק יחסי מהחשבון (למשל לפי שעות עבודה ביום מכלל השעות בחודש או לפי יחס גודל חדר העבודה לעומת גודל הדירה כולה). גם כאן, יש לשמור קבלות אותן ייתכן ונידרש להציג.

צריכה מוגברת של ציוד ביתי

סבון, נייר טואלט, מוצרי ניקוי - גם כאן, כמו החשבונות, ניתן לדרוש את החלק שנוסף עקב העבודה מהבית וחשוב לשמור קבלות.

מזון לא יוכל להיחשב כהוצאה מוכרת

אתם בטח שואלים מה לגבי אוכל (וטיפים לשליחים), קפה, תה ונשנושים שונים אשר יש לנו במשרד ומכוח ההרגל אנו קונים אותם כעת באופן אישי. התשובה במקרה זה, לצערנו, היא שלא ניתן לדרוש הוצאות אלה מכוח תקנה ספציפית האוסרת על שכיר לדרוש אותן.

עו"ד ורו"ח דורון אלמקייס, עו"ד אליזבט קרישמרב (צילום: ניר שמיר)
עו"ד אליזבט קרישמרב, עו"ד ורו"ח דורון אלמקייס | צילום: ניר שמיר

איך מגישים את הדוח?

הגשת דוח שנתי נשמעת לכם כמו מדע בדיוני? אז זהו, זה לא כל כך מורכב:

ראשית, הורידו מאתר רשות המיסים דו"ח החזר מס לשכיר (טופס 135). בסוף השנה תקבלו מהמעסיק טופס 106 שהוא למעשה סיכום של כל ההכנסות שלכם באותה השנה. בטופס זה יש שדות (למשל 158, 042 וכו') המקבילים לשדות בטופס 135 של מס הכנסה.

העתיקו את המספרים מטופס 106 לטופס 135, למעט את המספר בשדה 158. מספר זה הוא למעשה סך כל ההכנסות השנתיות שלכם. מהמספר בשדה 158 זה יש להפחית את ההוצאות האמורות לעיל ואת הסכום נטו לרשום בשדה 158. מומלץ לשים את כל המספרים בסימולטור של מס הכנסה בטרם הגשת הדוח על מנת לוודא כי אכן מגיע החזר מס.

שימו לב, אם  יש לכם הכנסה משכירות - יש לדווח גם עליה כסכום שנתי בסעיף 222 או בסעיף 332 אם ההכנסה עומדת בתקרת הפטור (נכון להיום 5,100 ₪ בחודש). בכל מקרה, אם מסתבכים – אפשר לפנות ליועץ מס / רואה חשבון שישמחו לסייע.

חשוב לציין כי עמדת מס הכנסה היא ששכירים לא יכולים לדרוש הוצאות כנגד הכנסת העבודה שלהם, אולם, להבנתנו, הוראות החוק והפסיקה שונות מעמדת מס הכנסה ומאפשרות דרישות הוצאות כמפורט לעיל. לאור זאת, ייתכן ומס הכנסה יבקש לתקן את הדוח שלכם ולא להכיר בהוצאות – כדאי להתעקש ולא לוותר בקלות. בהצלחה!

 

הכותבים הם עו"ד אלמקייס - עו"ד ורו"ח במשרד המס בנימיני ושות', ועו"ד קרישמרב היא עו"ד במשרד.

מטרת מדריך זה הינה להביא לידיעתכם מידע כללי בנושאים שונים. מומלץ להיוועץ בגורם המקצועי המתאים טרם הגשת הדוח ואין באמור לחייב את רשות המיסים לקבל את ההחזר.