סטודנטית מבולבלת (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
מבולבלת לגבי העתיד המקצועי? | צילום: אימג'בנק / Thinkstock
שנת הלימודים בפתח ואיתם סימן השאלה הגדול שמרחף לו מעל ראשנו לאורך התואר: מה בדיוק עושים עם התואר הזה? על מנת שלא להעביר את השלוש או ארבע השנים הבאות בתהייה מתמדת, קיבצנו עבורכם מספר טיפים מועילים.

דורון כהן, מנכ"ל חברת "כוונון" המספקת שירותי ייעוץ, ליווי והדרכה בכל תחומי הקריירה וכן מ- forbes, סייע לנו לכוון אתכם למסלול הנכון ביותר עבורכם, כבר בתקופת הלימודים. המטרה היא שכשתסיימו את הלימודים אותו סימן שאלה יחליף את עצמו בביטחון וודאות לגבי העתיד התעסוקתי שלכם.

רכישת ידע או מיומניות ספציפית

מרבית התארים הנלמדים מקנים ללומדים אותם ידע מקיף בנושא הנלמד, אך ידע זה אינו מספק לסטודנט יתרון על חבריו לספסל הלימודים. בסופו של דבר ההבדל היחיד יהיה הציון הסופי, אשר יאפשר יתרון מסוים בהשתלבות בעבודה מתאימה למצטיינים. על מנת ליצור יתרון משמעותי עלינו לדעת כי שוק העבודה יעדיף לקלוט בעלי ידע ספציפי ומומחיות ייחודית, בתוך ספקטרום הידע המקיף.

בהרבה מקרים המיומנות היא כישרון טבעי אשר קיים בנו, אך מיומנות הינה גם יכולת נרכשת, שניתן לקבלה באמצעות למידה. בכדי שתתבצע למידה מן הסוג הזה צריך להתחיל בהכרה עמוקה של האישיות הפרטית שלנו וחתירה מתמדת לשיפור ומקצוע היכולות שלנו. כמובן שבנוסף לשיפור המיומנויות הטבעיות שלנו ניתן וצריך ליצור יתרון יחסי על ידי רכישת מיומנויות מקצועיות, שייצרו סינרגיה בהשתלבותם עם הידע האקדמי שלנו. למשל, שילוב של לימודי מנהל עסקים עם רכישת מיומנות בתחום ניהול המשא ומתן, מכירות, מיומנות בעבודת צוות, יישומי מחשב, ניהול אסטרטגי, ניהול משאבי אנוש מחד. מאידך ניתן לשלב את לימודי מנהל עסקים עם עבודה במהלך הלימודים כמנהל משמרת בחנות, או במוקד מכירות.

לימודים אקדמיים שמשלבים שני תחומים שונים ויוצרים סינרגיה

על מנת ליצור לעצמנו יתרון גדול בתחומנו, עלינו לדעת אילו מסלולים אקדמיים כדאי לשלב וללמוד במקביל. לדוגמא: לימודי מזרחנות בשילוב לימודי ערבית או מדעי המדינה, לימודי ביולוגיה בשילוב לימודי סטטיסטיקה, לימודי מדעי המחשב בשילוב עם לימודי מתמטיקה. שילובים מן הסוג הזה יכולים לתת לסטודנט יתרון יחסי בעת סיום הלימודים מאחר והוא הקנה לעצמו יותר ידע ספציפי בתחום שיכל היה להיות כללי מדי.

שיפור מיומנויות אישיות ומקצועיות

ללא קשר לתחום הנלמד, תקופת הלימודים הינה הזדמנות נהדרת "לעבוד" על עצמנו ולשפר או לרכוש כמה שיותר מיומנויות אישיות. ראשית מומלץ למפות את אישיותנו ולהחליט על אילו מיומנויות עלינו לעבוד. החל מניהול זמן, ידע במחשבים, אינטרנט, office, תכנון, פיתוח חשיבה יצירתית, דרך ניהול מו"מ, מכירות, הקשבה אפקטיבית, עבודת צוות ומנהיגות.  כל יתרון יכול לעשות את ההבדל.

נטוורקינג

הקמפוסים מהווים מקום מצוין להתחברות עם אנשים שונים במהלך תקופת הלימודים, בין אם זה מהחוג שלך או מחוגים אחרים. מומלץ ליצור לנסות וליצור כמה שיותר קשרים בזמן שאתם עוד בקמפוס, שכן אין לדעת איזה קשר יוכל לסייע לנו בעתיד, כשנחפש להשתלב בשוק העבודה. מומלץ להשתתף בכל הכנסים המקצועיים בתחום עיסוקכם. השתדלו להכיר אישית כמה שיותר אנשים שלומדים אתכם או שמלמדים אתכם. הצטרפו לאגודת הסטודנטים ותגיעו לכמה שיותר אירועים חברתיים. ככל שתגדל רשימת הקשרים שלכם כך יגדלו הסיכויים שלכם בעתיד לקבל עזרה חשובה ולעיתים קריטית בהשגת עבודה.  עכשיו כשיש לכם רשימה מופתית של אנשי קשר חדשים, חשוב שתארגנו את פרטיהם בצורה הנכונה בתוך הניידים שלכם. הוסיפו כמה שיותר פרטים אישיים, ציינו איך אתם הכרתם את הבן אדם כדי, כדי שלא תשכחו בעתיד וכן ציינו תחומי השפעה וקשרים משותפים.

צרו חשבון "לינקדין"

מומלץ לפתוח חשבון "לינקדין" כבר בתחילת התואר, יש לציין שם עבודות שונות, פעילות חברתיות והתנדבויות. אל תתביישו לכתוב שעסקתם בבייביסיטר או הדרכתם בקיטנה. זה מעיד על מידת האחריות שלכם. כמו כן, בניגוד לפייסבוק, ה"לינקדין" יכול לעזור לכם לפתח קשרים עם אנשי מקצוע במקצועות בהם אתם מתעניינים ולתחזק אותם כבר במהלך התואר.

מיתוג אישי

תקופת הלימודים היא תקופה נהדרת שבה נוכל ליצור לעצמנו מוניטין שילווה אותנו הרבה אחרי שנקבל את התואר. לכן, ודאו שאתם אנשים ששווה לזכור גם לאחר סיום הלימודים. ספרו לכמה שיותר אנשים על עצמכם, השתדלו להתנדב ולהציע עזרה ללא תמורה. במידה ואתם בעלי יכולת כתיבה, פרסמו ברשת כמה שיותר כתבות, הפעילו בלוג, היו פעילים בפייסבוק ופרסמו דברים שיאירו אתכם באור חיובי ומקצועי ככל שניתן.

השיגו התמחות בהקדם

זה אף פעם לא מוקדם מידי להשיג התמחות, בעיקר בחברה מוכרת, אם יתאפשר עדיף למצוא התמחות בתחום שאליו אתם שואפים. זה בהחלט ייתן לכם נקודות בונוס אצל המראיין העתידי.

התחילו לכתוב בלוג

על מה כדאי לכם לכתוב, אתם שואלים? אם אין לכם מסלול קריירה מנותב מראש, בחרו בנושא אישי בו אתם מתעניינים ונסו לראות מה אתם יכולים לחדש לגביו לעומת אנשים אחרים. אם אתם יכולים לכתוב על נושא שקשור למקצוע שלכם מה טוב. כך או כך, יכולות הכתיבה שלכם עתידות להרשים בוודאות כמה וכמה בוסים פוטנציאלים.

בחורה עם מחשב (צילום: Thinkstock)
כן, זה בדיוק הזמן לפתוח בלוג | צילום: Thinkstock

מצאו מנטור

במבדק שנעשה עבור forbes, נמצא כי 70% מסטודנטים אמרו שיש להם לפחות מנטור אחד. מתוך הקבוצה הזאת, 37% מנו את אחד מהוריהם בתור המנטור, בעוד 28% אמרו שהם סומכים על מרצה. 21% ציינו שמדובר בחבר טוב או בקרוב משפחה ו-17% טענו שהמנטור שלהם הוא הבוס הנוכחי או הקודם שלהם. רק 10% מהנשאלים אמרו שהם מצאו מנטור בעזרת רשתות המדיה החברתיות ובתקווה שלא מדובר בליידי גאגא קשה לדעת עד כמה אותו מנטור יוכל לסייע להם בסופו של דבר. חשוב למצוא מישהו שתהיה לו השפעה מסוימת, או כוח בתחום אליו אתם מבקשים להגיע.

השתמשו בשירותי האוניברסיטה למציאת עבודה

למרות שזו אמורה להיות שיטה ברורה מאליה, מסתבר שרוב הסטודנטים לא פונים ישירות למשרדי חברות התעסוקה לסטודנטים שנמצאות בתוך הקמפוס. זהו שירות שיכול להועיל רבות מאחר והגוף האקדמי הינו מוסד מקושר ובעל השפעה. גם אם לא יצליחו למצור לכם עבודה בדיוק בתחום שבו חשקתם, הם כן יוכלו לשדך אתכם לבוגר לימודים שעובד בתחום שלכם וזהו כבר שלב אחד יותר ממה שהייתם לפני כן.

כל הסודות הקטנים הללו לא דורשים יותר מדי זמן או השקעה לכן ניתן ליישמם בקלות. אם תנסו לבצע אפילו חלק מן הטיפים הקטנים האלה תראו כי עד סוף התואר כבר יהיו בידכם מספיק כלים על מנת לייצר לכם יתרון יחסי בשוק העבודה, על פני חבריכם לספסל הלימודים. שיהיה בהצלחה!