"כל המגננות מוסרות כשאדם נכנס אלי - כולם הופכים להיות ילדים. אני מסוגלת להעניק לאדם את הרגע הקטן של העונג המושלם ועבורי זה מראה שאני נמצאת בדיוק במקום שאני צריכה להיות, הרבה מעבר למישהי שמייצרת שוקולד".

כך מספרת רוית גליצקי בן הרוש (בת 50), נשואה ואמא ל-3 מכפר מרדכי כששואלים אותה על המקצוע שלה. היום היא שוקולטיירית וקונפיסיירית - רוקחת פרליני שוקולד וממתקים, שעד לפני 12 שנים היא ובעלה היו בכלל יבואנים של תכשיטי יוקרה ושעונים. הבחירה לשנות כיוון וללכת לעולם השוקולד הגיעה לאחר משבר כלכלי גדול שחוותה המשפחה, שהביאה לקריסה כללית ולאובדן ביתם. למשבר גם התווספו שני תהליכי פונדקאות, מה שהוביל את רווית להבנה שחיים רק פעם אחת, ושאם לא עכשיו היא לעולם לא תגשים את החלום לעסוק בשוקולד.

איך הסביבה הגיבה לצעד לשנות קריירה?

"אף אחד לא התייחס אלי ברצינות", היא נזכרת, "אמרו 'שתשחק עם השוקולד זה נחמד'. הזהירו אותי שלא כדאי לי, שרק משוקולד אי אפשר לחיות. מיקי שמו אמר לי 'את מאוד ייחודית, לכי עם הלב שלך ותעשי מה שאת מאמינה ואוהבת'. היחיד שהאמין ודחף למעלה היה פיליפ ברטראנד, שהוא ראש האקדמיה של קוקו ברי הצרפתי, שהיה המורה שלי ועדיין מורה הדרך. לפני עשר שנים הוא אמר לי 'את תהיי שוקולטריית בין הגדולות בעולם, אני מלמד כבר שלושים 30 וכשפוגשים אחת כמוך נדיר מה שיש למצוא'. היום אני מבינה למה הוא התכוון".

רוית גליצקי שוקולייטרית (צילום: איתן אקסמן)
רוית גליצקי בן הרוש | צילום: איתן אקסמן
רוית גליצקי שוקולייטרית (צילום: איתן אקסמן)
"מסוגלת להעניק לאדם את הרגע הקטן של העונג המושלם" | צילום: איתן אקסמן

רוית גליצקי שוקולייטרית (צילום: איתן אקסמן)
"בהתחלה אף אחד לא התייחס אלי ברצינות" | צילום: איתן אקסמן

"אני אוהבת שוקולד. זה עולם של אהבה וחומר גלם מופלא שאפשר להוציא ממנו אין גבול של אפשרויות. אני מייצרת פרלינים מכל הסוגים והגוונים, חלבי, פרווה וגם לסוכרתיים. אני מתאימה באופן אישי לכל לקוח מקטן ועד גדול שוקולד וטעם מתוך עולם של יצירה והבנה של נפש האדם. בנוסף, אני מתמחה בשחזור טעמים מהילדות ומהטעם המוכר של העבר. מייצרת שוקולד טבעוני, מפתחת טעמים ומרקמים חדשים ועוד.

מה תאמרי לאדם שלא טוב לו במקום העבודה ורוצה ללכת אחרי החלום שלו?

"לא לפחד אף פעם משום דבר. גם אם אתה מתחיל במקביל בקטן לך עם זה עד הסוף. וכשאתה לוקח משהו תתפרע עד הסוף בתוך הנושא שלקחת - צא מחוץ לקופסא ותקשיב רק לעצמך".

רוית גליצקי שוקולייטרית (צילום: איתן אקסמן)
"עולם של אהבה וחומר גלם מופלא" | צילום: איתן אקסמן

רוית גליצקי שוקולייטרית (צילום: איתן אקסמן)
מתאימה באופן אישי לכל לקוח | צילום: איתן אקסמן

מי שעוד יכולה להזדהות עם דבריה היא ריקי דדייה (בת 41), נשואה ואמא ל-4 מקריית שמונה. שבמשך עשור עבדה כשוטרת עד שהתאהבה בעצמה בשוקולד. "זה היה צעד מאוד לא קל עבורי לעזוב מקום עבודה מסודר כמו משטרה. מעבר להשתייכות לארגון גדול, המשטרה הייתה גם משפחה עבורי, אבל החלטתי שאני רוצה כיוון אחר בחיים", היא מספרת.

"בדיוק באותה תקופה הילדים הגיעו, כבר היה לי את הילד השני ורציתי יותר שעות בית. התחלתי לימודי קונדיטוריה ובשיעור שוקולד אחד בודד הבנתי שזה היעוד שלי. אחרי שהתמקצעתי בארץ החלטתי להמשיך את ההתמקצעות אצל הטובים בחו"ל. ועדיין גם כיום אני טסה להשתלמויות - שוקולד זה עולם שתמיד מתחדש".

ריקי דדייה שוקולייטרית (צילום: שחר פליישמן)
ריקי דדייה | צילום: שחר פליישמן

ריקי דדייה שוקולייטרית (צילום: שחר פליישמן)
"בשיעור שוקולד אחד בודד הבנתי שזה היעוד שלי" | צילום: שחר פליישמן

להפתעתה, דווקא הסביבה דירבנה אותה ללכת אחרי החלום השוקולדי: "בבית קיבלו בהפתעה אבל ברכו על הצעד, והפרגון הוא אדיר מהסביבה ומהחברים הקרובים. לעיתים הנסיעות שלי לחו"ל כוללות שבועיים שהייה והמשפחה מגויסת לעזרתי באופן מלא", היא מודה.

כשאת אומרת שאת "עוסקת בשוקולד", למה בעצם הכוונה?

"אני מייצרת שוקולד על כל מוצריו, משווקת לוועדי עובדים, אירועים וחברות הפקה, מעבירה סדנאות לימוד, ומשתתפת בפסטיבלים ובירידים בארץ – כמו בפסטיבל השוקולד בנצרת עילית, שיתקיים בחול המועד סוכות".

היית ממליצה למישהו אחר לעשות את זה גם?

"אני מאמינה שחייבים להגשים ולהעז, לחלום ולדעת שיגעת ומצאת תאמין. לעסוק במה שאוהבים זו ברכה, לא כל אחד מגשים זאת ומגיע לזה. עבורי זאת הגשמת חלום".

ריקי דדייה שוקולייטרית (צילום: שחר פליישמן)
מייצרת שוקולד על כל מוצריו | צילום: שחר פליישמן

ריקי דדייה שוקולייטרית (צילום: שחר פליישמן)
"עבורי זאת הגשמת חלום" | צילום: שחר פליישמן

קרנית שפר לידור (בת 45), נשואה+3 משוהם, היא עורכת דין במקצועה שעובדת דרך ההסתדרות, ובחצי השנה האחרונה היא גם שוקולטיירית בעלת הבוטיק- LIDGI. "החלום הזה תמיד היה ברקע אבל כשהבשילו התנאים זה קרה", היא מספרת על הטייטל החדש שלה.

את מרוצה מהבחירה ללכת אחרי החלום?

"האמת זה קצת מוקדם לומר כי אני עדיין עובדת במקביל כעורכת דין, אני לא יודעת לאן זה יקח אותי אבל החלום הוא להתעסק רק בשוקולד. העבודה שלי רובה סובבת סביב משברים, סכסוכים וריבים בין צדדים בכל מה שקשור למשא ומתן והפתרון או התוצאה של משבר כזה לעיתים אורך זמן - בשונה מהשוקולד, שם התוצאה היא מידית. ההתעסקות בשוקולד זה ההיפך הגמור, זה לעשות כיף, לראות אנשים שמחים, 180 מעלות מהעיסוק היומיומי שלי. בנוסף לכל, האהבה שלי לשוקולד ולמתוקים בעצם יצרה את השילוב הנכון עבורי".

"הסביבה מאוד תומכת בהחלטה, כי מבחינתם זה היה ברור מאליו ושהייתי צריכה לעשות את זה מזמן. אני מאוד שמחה שהיה לי את האומץ לעשות את זה. זה רגע שמלווה בהרבה חששות אבל בסופו של דבר עשיתי את זה ומאחלת לעצמי שזה יוביל אותי למקומות שאני רוצה להיות בהם".

קרנית שפר שוקולייטרית (צילום: ליאת לידור לידג'י)
קרנית שפר לידור | צילום: ליאת לידור לידג'י

קרנית שפר שוקולייטרית (צילום: ליאת לידור לידג'י)
"הסביבה מאוד תומכת בהחלטה" | צילום: ליאת לידור לידג'י

הייחוד של שפר לידור הוא פרלינים בטעמים מיוחדים כמו קרמל מלוח, לימונענע, אבל היא מדגישה שאצלה תמצאו גם טעמים לילדים, ולא בכדי: "כשהתחלתי לעסוק בזה, הבת שלי התלוננה שאני עושה שוקולד ל'גדולים' ולא לילדים, ואז ישבנו יחד והתחלנו להמציא דברים שמתאימים לילדים גם מבחינת טעם, צבע ומראה כמו חדי קרן, בזוקה, דרדסים, גלידה וכל מיני כאלה".

יש לך עצה למישהו ששוקל גם לעשות הסבת מקצוע?

"לא לפחד ולא לחכות הרבה זמן, כמו שקרה אצלי. להתעמת עם הפחדים וללכת עם הלב. זה נשמע אמנם קלישאתי אבל זה לגמרי ללכת עם הלב".

קרנית שפר שוקולייטרית (צילום: ליאת לידור לידג'י)
שוקולדים שמתאימים גם לילדים | צילום: ליאת לידור לידג'י

קרנית שפר שוקולייטרית (צילום: ליאת לידור לידג'י)
פרלינים בטעמים מיוחדים | צילום: ליאת לידור לידג'י

שלוש השוקוליטריות ישתתפו בפסטיבל השוקולד השלישי בנצרת עילית, במסגרתו יתקיימו מגוון מופעים, מיצגי שוקולד, תצוגה ומכירה של שוקוליטיירים מקצועיים מרחבי הארץ, סדנאות שוקולד לילדים ועוד.

פסטיבל השוקולד בנצרת עילית (צילום: כפיר סיוון)
פסטיבל השוקולד בנצרת עילית יתקיים בחול המועד סוכות | צילום: כפיר סיוון

הפסטיבל יתקיים בבניין העירייה בחול המועד סוכות, בימים רביעי וחמישי, 26-27 בספטמבר 2018, בין השעות 11:00 עד 16:00.