הקיץ כבר כאן, ואתו החופשות — אבל עובדים רבים לא תמיד מודעים לזכויותיהם.

כדי לסייע לכם לדעת מה מותר ומה אסור, מה מגיע לכם ומה לא, ריכזנו תשובות לשאלות נפוצות בעזרת עורכי הדין חגי ורד ואוריה ג'הסי ממשרד עורכי הדין הרצוג פוקס נאמן.

האם אני רשאי להביא את ילדי שבחופשה למקום העבודה, או שמעסיק יכול למנוע זאת?

חוקי העבודה בישראל לא מקנים לעובד זכות להביא את ילדיו למקום העבודה. העובד צריך לבקש אישור, והמעסיק רשאי לסרב לאחר ששקל את הבקשה על פי אמות מידה של תום לב ותוך התחשבות בצורכי מקום העבודה.

במקרה שהמפעל שבו אני עובד מושבת באופן כללי, האם ניתן להכריח אותי לצאת לחופשה?

התשובה הפשוטה היא כן, אף שלראיית העובד אין הגיון בחופשה כפויה. עם זאת, המעסיק נדרש לעדכן את העובדים מראש (במקרה של חופשה העולה על שבעה ימים, ההודעה צריכה להינתן שבועיים מראש).

מה קורה אם אין לי ימי חופשה זמינים?

במקרה כזה, ובהיעדר הסכמה אחרת בין הצדדים, המעסיק אינו רשאי להכניס את העובד ל"יתרה שלילית" של ימי חופשה. במצב זה המעסיק יצטרך לשאת בעלות ימי חופשה אלה על חשבונו.

האם ניתן לאלץ אותי להפסיק את חופשתי באמצע, ולחזור לעבודה?

החוק אינו מתייחס לסיטואציה כזו, אך ככלל, ברגע שעובד יצא לחופשה שאושרה מראש על ידי המעסיק, המעסיק אינו יכול להפסיק את החופשה ולדרוש מהעובד לשוב לעבודה.

האם מותר לעובד לצאת הביתה בשעה מוקדמת יותר במהלך חופשת הקיץ?

המעסיק אינו מחויב לאפשר לעובד לצאת בשעה מוקדמת יותר בחופשת הקיץ. עם זאת, במקומות עבודה רבים קיים "שעון גמיש", המאפשר לעובד להגיע למקום העבודה מוקדם יותר, כך שישלים את יום העבודה ויוכל לצאת בשעה מוקדמת יותר.

האם מעסיק יכול להגביל את משך החופשה שמבקש העובד?

בקיץ, רבים העובדים המבקשים חופשות ממושכות. מצב זה נראה לעובד טבעי והגיוני — אך המעסיק, שרואה את צורכי הארגון במבט על, לא תמיד יכול לאשר חופשות ארוכות, שלעתים חופפות לחופשות של עובדים אחרים ומשאירות אותו ללא כוח אדם. לכן המעסיק רשאי להגביל את משך החופשה בהתאם לשיקולים לגיטימיים הנוגעים לצורכי מקום העבודה וכמובן בהתאם לימי החופשה שצבר העובד.

אם עובד חולה במהלך החופשה, האם הוא מאבד את ימי החופשה?

החוק קובע כי אם עובד חלה במהלך חופשתו, ימים אלה לא יבואו במניין ימי החופש, אלא ייחשבו כימי מחלה, והעובד יהיה זכאי לתשלום דמי מחלה בגינם. לאחר מכן יוכל לנצל את ימי חופשתו — בהתאם לאישורו של המנהל על פי צורכי הארגון.

בעבודתי נהוג היה לספק קייטנה לילדי העובדים, אך השנה הפסיקו נוהג זה — האם זה חוקי?

באופן עקרוני, נוהג שהתקיים לאורך שנים יכול להפוך לעילה לדרישת עובדים כחלק מתנאיהם. עם זאת, קשה לראות מצב שבו בית דין לעבודה יחייב מעסיק לקיים קייטנה לילדי העובדים. ייתכן שבית הדין יפסוק במקרה שכזה לעובד פיצוי על הפרת הנוהג.

כתבה זו פורסמה במקור באתר TheMarker

 עוד כתבות שאולי יעניינו אותך:

האם המעסיק יכול לאסור על עובד להיעדר מהעבודה ב–1 בספטמבר, יום בו הורים רבים מלווים את ילדיהם למסגרות חינוך חדשות?

בהתאם לחוק, מועד החופשה צריך להיות מתואם מול המעסיק. עם זאת, עובד יכול לקחת יום אחד של חופשה במועד שבו הוא בוחר, גם אם מועד זה אינו על דעת המעסיק, אך עליו להודיע על כך 30 יום מראש לפחות. לכן, עובד המבקש להיעדר ממקום העבודה ביום הראשון ללימודים צריך להודיע על כך למעסיק עד סוף יולי.