בין חודש הגאווה החל החודש, לבין המחאות הגואות בארצות הברית ולצד חוסר השוויון בין נשים וגברים, שלצערנו תמיד רלוונטי ונמצא בכותרות, בדקנו האם בחוד החנית של שוק העבודה הישראלי - חברות ההייטק, קיים גיוון אמיתי, או שאולי מדובר עדיין בבועה. אז מה עושות חברות ההייטק על מנת לאפשר גיוון בהעסקת העובדים?

"לפני כ-3 שנים כשנכנסתי לתפקיד הקמתי צוות Gender & Diversity ובו נציג מכל אחד מהאזורים בהם יש לנו משרדים ונציגים נוספים שהנושא קרוב לליבם" מספרת צורית גולן, סמנכ"לית משאבי אנוש גלובאלית ב-Fyber. "יחד יצרנו תוכנית פעולה שנתית ומדדים להצלחה, אחריהם אנו עוקבים בפגישות החודשיות שלנו." אך התהליך בחברה מתחיל עוד קודם לכן, בשלב הגיוס. "אנחנו מבצעים מספר פעולות על מנת לצמצם הטיות בתהליך הראיונות ובמטרה לייצר גיוון תעסוקתי רחב, בין היתר בעזרת עבודה מול גורמים כמו עמותות ואוכלוסיות מגוונות, על מנת להגיע למועמדים שונים. אנחנו מקיימים תהליך גיוס מובנה שמייצר אחדות ושוויון בתהליך עצמו ומונע הטיות מצד המראיין. בנוסף, קיימנו מספר הדרכות למנהלים בנוגע לראיונות ולחשיבות הגיוון התעסוקתי בצוות. לאור ההשפעה החיובית של צעדים אלו על הליך גיוס העובדים, אנחנו ממשיכים לחשוב ולהשתפר תוך הטמעה של חידושים נוספים".

גם בסוגיית פערי השכר עוסקים ב-Fyber, "חשוב לנו מאוד כחברה לוודא שנשמר שוויון מלא בשכר העובדים. אנו מסתכלים על מדדי השכר באופן שוטף, כדי לוודא שלא נוצרים פערי שכר בין גברים לנשים באותם תפקידים" מוסיפה צורית.

"המאמצים לשוויון לא נשארים בדרג ההנהלה בלבד. בשנתיים האחרונות אירחנו בכל אחד מהמשרדים הגדולים שלנו (ישראל, ברלין וסן-פרנסיסקו) אירוע בו התקיימו פאנלים והרצאות מעצימים בנושאי גיוון והטיה לא מודעת (unconscious biases). האירועים היו פתוחים לעובדי החברה וגם לקהל הרחב, במטרה להעלות מודעות ולהניע דיון ופעולה בנושא. בעקבות האירועים האחרונים בארה"ב סביב הרג ג'ורג פלויד, קיימנו שיחה עם כל העובדים שלנו בצפון אמריקה. השיחה הייתה פתוחה, כנה ואמוציונלית בה כולם שיתפו ברגשותיהם, וביחד חשבנו על דברים שאנו יכולים לעשות כארגון כדי להמשיך ולשמר חברה שוויונית ומכילה יותר" משתפת צורית. "בין היתר קיבלנו החלטה ש-Fyber תכפיל את הסכום שייתרם על ידי עובדים שיחליטו לתרום לארגון הרלוונטי למחאה" מסכמת צורית.

צורית גולן (צילום: טל שחר)
צורית גולן | צילום: טל שחר

בסטארטאפ הישראלי Logz.io בחרו לעסוק, באופן מכוון וממוקד בנושא הגיוון בהעסקה בישראל והן באתרים הגלובליים של החברה בבוסטון, אנגליה וקייב. בחברה ייצרו תכנית להרחבת הגיוון הכוללת מספר צעדים. ראשית, פרויקט שנקרא  Mind Start ומאגד סטארטאפים ישראלים צעירים לשילוב אוכלוסיות מגוונות. כחלק מכך, ביצעו בבסיס החברה בישראל אבחון מקיף, בעקבותיו, מתוכננות סדרת פעילויות חינוכיות בינהן: הדרכת מנהלים בתחומי גיוס אוכלוסיות שונות ומגוונות, ועידה פנימית שתעסוק במגוון פעילויות המחזקות תחושת שייכות ארגונית, חונכות של נשים מנוסות לנשים אחרות ועוד.

בבוסטון, חברו לחברת The Muse'' המאפשרת לחברה להגדיל את היצע המועמדים באוכלוסיות מוחלשות ומגוונות (נשים, היספניים, אפרו אמריקאיים, להט"ב) ולפרסם פעילויות המחזקות שייכות של קבוצות אלו ל-Logz.io. בנוסף, בחרו בחברה לתרום דולר אחד על כל עובד שמועסק בחברה, עבור עמותות שעוזרות לקהילת הלהט"ב ברחבי העולם. התרומה תינתן בכל ארבעת האתרים הגלובליים של החברה, לעמותה מקומית אחרת.

איזון מגדרי תוך 5 שנים

גם בחברת הסייבר אימפרבה (Imperva), המעסיקה בישראל למעלה מ-400 עובדים ונמצאת כעת בפרויקט גיוס שאפתני במטרה להרחיב את מצבת כוח האדם בקרוב ל-20%, מעניקים משקל רב לגיוון בחברה. מיד עם פרוץ המהומות בארה״ב, שיגרה מנכ״לית החברה העולמית פאם מרפי, מסר לכל עובדי החברה: ״אצלנו באימפרבה אנחנו מחוייבים לשוויון ועומדים יחד עם הקהילה השחורה כנגד כל גילוי הגזענות, אלימות ושנאה. אנחנו לא יכולים לעצום עיניים מול חוסר הצדק הגזעני שפשה במדינה שלנו לאורך כל כך הרבה שנים. אנחנו חייבים לפעול כדי להביא לשינוי אמיתי. Black Lives Matter ואנחנו מחוייבים לכבד זאת״, אמרה.  החברה, שמפעילה מרכזי פיתוח ומחקר בתל אביב וברחובות ובראשן עומד מנהל הפעילות בישראל משה ליפסקר, מעסיקה מגוון רחב של אוכלוסיות, מבני המגזר הערבי ועד חרדים. אימפרבה הגלובלית מאמינה בשילוב אוכלוסיות מגוונות, ופועלת ליישם את החזון הזה. אירועי התקופה האחרונה רק העצימו והעלו שוב לשיח הציבורי את הנושא, שנמצא בראש מעייניה של החברה גם בימים כתיקונם.

בחברת ניו רליק, העוסקת בניטור תכנה דוגלים בגיוון בהעסקה כעניין שבשגרה. לחברה אסטרטגיה סדורה בנושא, לרבות, שילוב אוכלוסיות מגוונות בחברה, תמיכה באוכלוסיות שונות, פעילויות חונכות, השתתפות בתכניות שמעודדות ילדים למצוינות ועוד. על מנת לעודד את תחושת השייכות והמעורבות של העובדים בתהליך תוך יצירת תרבות ארגונית מגוונת ומשתפת, החברה נוהגת להעביר שאלונים בקרב כל העובדים על מנת לשמוע לדעתם ולצורכיהם. כמו כן, החברה נוהגת להעביר הדרכות בנושא בקרב העובדים ואף לקיים אירועים ייעודיים. מעבר לכך, בניו רליק הקימו תת ארגון ייעודי newrelic.org שכל מטרתו היא ליצור תוכניות ושת״פים לטובת הקהילה, קרי, פעילויות התנדבותיות, מתן חסויות ותרומה לקהילה. החברה מעודדת את העובדים להתנדב מספר ימים בשנה על חשבונה ואף מעניקה תמריץ כספי עבור כל יום התנדבות שכל עובד רשאי לבחור לאיזה ארגון הוא מעוניין לתרום.

מה באמת לומדים בתואר שני במנהל עסקים?   (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
למנוע הטיות בתהליך הגיוס | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

חברת ההייטק קלטורה, המפתחת טכנולוגיות וידאו ומעסיקה 500 עובדים, התחייבה שבעוד 5 שנים היא תגיע לאיזון מגדרי בין עובדי החברה. מדובר על איזון בכל הדרגים והמחלקות, כיום הממוצע בענף ההייטק הוא שרק 22 אחוז מהשכירים במקצועות הטכנולוגיים בהייטק הן נשים, ובתפקידי ניהול טכנולוגיים מספרן יורד ל-18 אחוז. לכן, פרויקט השוויון התעסוקתי של קלטורה מכוון לאיזון מגדרי גם במקצועות הטכנולוגיים ובתפקידי הניהול. החברה מאפשרת לעובדיה לעבוד מהבית ולכן מגייסת עובדים גם מאזורים פריפריאלים.

הימנעות מהטיות וביטול אפליה

התרבות הארגונית של וריפון ישראל דוגלת בשילוב וקידום אוכלוסיות מגוונות, זאת מתוך ההבנה הארגונית כי לחברה יש הן את המחוייבות הציבורית והן את הכוח הארגוני לקדם את האוכלוסיות הזקוקות לכך, המוטמעת בכל שכבות ההנהלה.

שירז יסעור, סמנכלית משאבי אנוש בחברה, מספרת כי תפיסה ארגונית זו מתחילה כבר בשלב הגיוס הראשוני; אל מול חברות ההשמה, הסורסינג הפנימי ופלטפורמות הגיוס השונות. וממשיכה בהטמעת חשיבה ועשיה בפועל באמצעות הכוונת מנהלים מראיינים מכל המחלקות על ההיבטים בשלבי הראיונות השונים כגון: רושם ראשוני, הטיות, דעות קדומות וכד'. "גם בהצעות והעלאות השכר אנו שמים לב ומקפידים על שיח שכר שוויוני בין נשים לגברים. הצעות השכר ניתנות בהתאמה לשוק ולתפקיד, ועניין המגדר לא רלוונטי כלל. יתרה מזאת, לעיתים אנו אף מתקנים את המועמדים והמועמדות בבקשות השכר מתוך ההבנה כי הם דורשים סכום שהורגלו לבקש' ולא כזה שמגיע" אומרת יסעור.

הגיוון באוכלוסיית העובדים ניכר בעיקר במחלקת התמיכה הטכנית, בה ניתן למצוא עובדים מהמגזר החרדי, מהחברה הערבית, עובדים בעלי מוגבלויות שונות ועוד. לאור העובדה שמחלקת התמיכה הטכנית מהווה עבור עובדים רבים את קרש הקפיצה בהתפתחות הקריירה למחלקות המקצועיות השונות של החברה, למעשה משמרת וריפון את שילוב האוכלוסייה המגוונת לאורך כל חיי הקריירה של העובד בחברה כולה.

שירז יסעור (צילום: נופר הנדלמן חסון)
שירז יסעור | צילום: נופר הנדלמן חסון

חברת Gloat מפתחת פלטפורמה פנים ארגונית מבוססת בינה מלאכותית שתפקידה לסייע לארגונים ולחברות בסוגייות כמו גיוון בתעסוקה. השימוש במוצר של החברה הלכה למעשה נסמך אך ורק על הכישורים והחוויות המקצועיות של העובד ולא על פרמטרים כמו מגדר, גזע או גיל ובכך מסייע להפחית ולבטל אפליה במקומות עבודה. הטכנולוגיה של Gloat משמשת את החברות הגדולות בעולם לפיתוח, שימור וגיוס פנימי של עובדים. המערכת מוטמעת בארגונים ומחברת בין העובד, הישגיו ושאיפותיו המקצועיות, לבין ההזדמנויות השונות לפיתוח מקצועי בתוך הארגון: פרויקטים במשרה חלקית, מעבר לתפקיד אחר במשרה מלאה, מתן או קבלת מנטורינג ואפילו החלפת מקום עבודה באופן זמני. החיבור שעושה המערכת, מתבסס על טכנולוגיית בינה מלאכותית, המנתחת באופן תמידי את כל מסלולי הקריירה האפשריים בארגון ועוקבת אחר הפרופיל המקצועי והישגיו של כל עובד.

נועם מרדכי (צילום: גיא לוין)
נועם מרדכי | צילום: גיא לוין

"השימוש במוצר של Gloat נסמך על הכישורים והחוויות המקצועיות של העובד ולא על פרמטרים כמו מגדר, גזע או גיל ובכך מסייע להפחית ולבטל אפליה במקומות עבודה. כמו כן, מספקת המערכת ניטור לגבי מצב תחלופת העובדים וסטטוס היציבות של הארגון בכל זמן נתון". אומר נועם מרדכי סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברה.