רעייתי סיון ואני מתגוררים בגדרה, ומגדלים יחד את ארבעת ילדינו (מאור 10, נועה 6, איתמר 4.5 ואוראל 3.5). שנינו עובדים בתל אביב, אשתי היא עורכת דין באחת מחברות הביטוח המובילות, ואני מנהל צוותי פיתוח בתחומי הביג דאטה וה-BI בחברת הסטארט-אפ Fundbox. עם הזמן למדנו שאפשר לנהל חיי משפחה לצד קריירה - הסוד הוא בניהול נכון של הזמן.

אשתי אמונה על שעות אחר הצהרים והיא זו שאוספת את הילדים מהגנים ומבתי הספר, לכן היא יוצאת מוקדם מאוד מהבית ומתחילה מוקדם מאוד את עבודתה, כך שאני אחראי על שעות הבוקר בבית; היום שלנו מתחיל ב-06:00, כשאני מארגן את הילדים, מכין כריכים לכולם, מסדר תיקים ומפזר במוסדות החינוך.

המרתון ממשיך כשאני חוזר הביתה אחרי הפיזורים: מתפלל, מסדר את הבית, כלים, כביסות ואז יוצא לעבודה. אחד העקרונות החשובים בחברה שלנו הוא גמישות לעובדים ועידוד של חיי משפחה מאוזנים, לכן שעת ההגעה שלי למשרד היא 10:30, שעה נוחה לכל הדעות המאפשרת לי להקדיש את הבוקר לילדים ולבית, ולהגיע לעבודה בראש שקט. הסידור הזה מתרחש מדי יום, למעט פעם אחת בשבוע שבה רעייתי ואני מתחלפים.

ועם כל הנוחות שבשעה, אני מוצא את עצמי מבלה בממוצע בין שעה ורבע (ביום רגוע) לבין שעתיים בפקקים לכל כיוון (כאמור, גדרה-ת"א וחזרה). במקום להתלונן על הזמן האבוד ולהתחיל את הבוקר על צד שמאל, למדתי לתעל את הזמן היקר הזה לטובת "סידורים" שקשורים להתנהלות השוטפת של הבית.

אני מחלק את הפקקים לפקקי בוקר ולפקקי ערב, לכל פקק יש את הייחודיות שלו ואת האפשרות הטכנית לניהול משימות.

הפקקים של הבוקר - הזדמנות לסידורים טלפוניים

אלמוג שונים ומשפחתו (צילום: צילום ביתי)
משפחת שונים בזמן איכות - מחוץ לפקקים | צילום: צילום ביתי

לקבוע תור לרופא או להתקשר לשירות לקוחות

בפקק של הבוקר אני עוסק לא פעם בתיאום תורים לרופאים לילדים (כשיש לך ארבעה בבית, כל פעם מישהו אחר חולה), אני מנצל את הזמן גם לטלפונים שקשורים להחזקה שוטפת של הבית - מזגן שהתקלקל, החלפת מסנן של בר המים, תיקונים לא מתוכננים כמו סלולרי בעייתי או מוקדי שירות לקוחות למיניהן של האינטרנט או הטלוויזיה. עד שהרמזור מתחלף אני בודק את  זמינות המענה הטלפוני ומנסה לפתור את כל אילו עוד בהיותי ברכב.

זמן מעולה לשיחות עם בני המשפחה המורחבת

העובדה שלפעמים מדובר בשעתיים על הכביש בזחילה איטית, מאפשרת לי לשוחח עם בני המשפחה שלי, עם הוריי ואחיי. סדר היום הוא כל כך דינמי ותובעני, כך שהזמן בפקק מאפשר לי לעשות שיחות משפחתיות ולהקדיש זמן לעדכונים מהמשפחה המורחבת.

עומדים לטו"ס בקרוב? נצלו את הפקק לסגור טיסה ומלון

לחברה שלנו יש שני ראשים: הראש של הפיתוח והמחקר נמצא בישראל, ויש גם משרד בסן פרנסיסקו, שבו יושבת הנהלת החברה ועוד מחלקות, כך שמדי כמה חודשים אני מוצא את עצמי טס לשבוע ויותר לצורכי עבודה. כדי לארגן את הזמן נכון, להוריד עומס ממקום העבודה ומאוחר יותר מהבית  ולאפשר לי "לנקות שולחן", בזמן הפקק אני משתדל לטפל בכל הקשור בתיאום טיסות, מלונות וביטוחים, לקראת פגישות מתוכננות בחו"ל.

פקק הוא זמן להתעדכן בחדשות, ליהנות ממוזיקה וללמוד משהו חדש

כשרשימת המשימות שלי מסתיימת, אני מקפיד גם לשמוע מוזיקה, להתעדכן בחדשות ובעיקר להאזין לפודקאסטים מקצועיים, בדגש על טכנולוגיה כלכלה והיסטוריה שאני מאוד אוהב. זה מאפשר לי לשום עמוק ולהרגיש שאני מקדיש גם זמן חשוב לעצמי.

הפקקים של הערב: לסגור את כל הקצוות – כדי להיכנס הביתה עם דף חלק

אלמוג שונים ומשפחתו (צילום: צילום ביתי)
משפחת שונים מוכיחה שיש עוד דרכים להתגבר על הפקקים | צילום: צילום ביתי

זמן לשיחות ועידה עם קולגות מחו"ל – שנמצאים בזמן אחר

כאמור, העבודה במשרד מתחלקת בין המשרדים בתל אביב לבין המשרדים בסן פרנסיסקו. ישנו הפרש של 10 שעות בינינו, ולרוב אני מוצא את עצמי בזמני הפקקים של הערב מנהל פגישות טלפוניות ושיחות ועידה למיניהן. יש יום בשבוע שאני נשאר במשרד עד שעות מאוחרות מאוד, בדיוק לצורך קיום הפגישות הללו, אבל יש גם כאלו שנעשות תוך כדי הפקק .המטרה שלי היא  לסיים הכל עוד לפני שאני יוצא מהרכב, ואז אני יכול להגיע הביתה ולהקדיש את שעות הערב לילדים, למקלחות, להרדמות ולזמן שלי ושל זוגתי.

לנהל שיחות אישיות עם העובדים

העבודה בסטרטאפ היא מאוד אינטנסיבית ותחת לו"זים צפופים. הקצב הוא כזה שאין זמן לאינטראקציה בין אישית מעמיקה באותם ימים, אבל חשוב לי לא לוותר על כך. על כן, אני עושה לי הרגל של שיחת סנכרון עם עובדים במהלך הפקקים של החזור.

בשיחות אלה אני רוצה לשמוע על היום שעבר על העובד, להבין אם יש קושי ואיך ניתן לסייע ולהציע פתרונות, לחשוב על אתגרים חדשים שניתן להציב לעובד, שינויים וכו'. כמו כן, העובדים יודעים שבשעות האלה אני זמין לשיחות כאלה והרבה פעמים מתקשרים להתייעץ בעצמם. חשוב לי לציין שאני משתדל לעשות זאת בלי לפגוע בשעות המשפחה של העובדים שלי – כך שאני מקפיד לוודא שגם הם טרם הגיעו הביתה.

שיחות "אני בדרך..."

חשוב שהטלפון הראשון יהיה לילדים. זה רגע נפלא בו אני שומע את כולם שואלים אותי "מתי אתה מגיע?" ושהם מחכים לי בבית. אני מרגיע אותם שאני בדרך וממשיך לנסות לסגור פינות, על מנת שכשאבוא לא אצטרך להתעסק בענייני עבודה. למען הכנות, יש ימים שבהם אני חייב למצוא פינה שקטה ולהמשיך את הפגישה גם מהבית, אבל כל עוד זה תלוי בי - הזמן בדרכים הוא הדרך הטובה ביותר מבחינתי לסגור פינות.

הפקקים הם זמן התפר בין הבית לעבודה – וכך תשמרו על ההפרדה

קל להגיד את זה, אבל ליישם קשה הרבה יותר. אני פשוט מנסה לעשות באלנס נכון, לנקות שולחן עד כמה שאפשר ובאמת להגיע שלו ורגוע הביתה. לא אתכחש לעובדה שלעיתים יש פגישות של אמצע הלילה, או שיש קרייסס בעבודה והשיחה גולשת, ואז הילדים מתדפקים על הדלת ורוצים את תשומת הלב שלי. באופן כללי, ההפרדה בין בית ועבודה מאוד ברורה אצלנו, ולא מעט פעמים אני עושה קאט לעבודה, חותך הכל כדי להיות עם הילדים ובלילה חוזר לעבוד.

נסו למלא מצברים ולא לוותר על תחביבים

אני מאמין שאסור לוותר על הזמן האישי והזוגי שלי. פעמיים בשבוע אני בחדר כושר בשעה 22:00 עד 24:00, ואני משתדל גם לפנות זמן לתחביבים נוספים, כמו סדרת טלוויזיה שאני אוהב, קריאת ספרים וכמובן פודקאסטים.

אלמוג שונים (צילום: מור ארקדיר)
"קל להגיד את זה, אבל ליישם קשה הרבה יותר" | אלמוג שונים | צילום: מור ארקדיר

גם על הזוגיות אנחנו לא מוותרים ונעזרים בבייביסיטר או בהורים, על מנת לטעון את עצמינו בזמן איכות. פעם בחודש אנחנו מפרגנים לעצמינו בילוי במסעדה טובה, ואפילו גיחה קצרה לחו"ל באזור ימי ההולדת הסמוכים שאנחנו חגגים יחד. בסופי שבוע אחרי בית הכנסת אנחנו מבלים יחד כולנו, בשבת ישנים יותר, ממלאים מצברים ומתכוננים לתחילתו של שבוע  פקוק נוסף.