ביום שני האחרון התכנס קבינט הקורונה והחליט על שורה של תקנות חדשות, זאת בעקבות המשך התפשטות המגפה ומספר הנדבקים החדשים הגבוהבימים האחרונים. בין ההנחיות החדשות - החלטה להעביר את כל המבחנים במוסדות ההשכלה הגבוהה למתכונת מקוונת, שאמורה להיכנס לתוקפה החל מיום ראשון הקרוב (ה-5 ביולי). למרות ההחלטה, בנתיים ממשיכים ברוב המוסדות לקיים את הבחינות כסדרן, וכביכול על פי הנחיות התו הסגול ובשמירה על ריחוק חברתי.

לידי mako הגיעו עדויות של סטודנטים באוניברסיטת תל אביב, לפיהן מדיניות האוניברסיטה אינה ברורה והתנהלותה אינה תואמת את הנחיות הקבינט ומשרד הבריאות. כך למשל מעידים סטודנטים רבים כי ההנחיות מופרות לא פעם במהלך קיום הבחינות. באחד המקרים, שאירע מוקדם יותר היום (ד', 1/7) - "היום התקיים מבחן באנטומיה פיזיולוגיה לכל הסטודנטים של החוג לסיעוד בשנה א' באוניברסיטת תל אביב, בבניין מקצועות הבריאות" מספרת למאקו סטודנטית בחוג. "אמרו לנו להגיע כשעה לפני המבחן על מנת להתארגן ולעמוד בתורים הארוכים בכניסה לאוניברסיטה לטענתם. כמובן שלא היה שום תור, ומיותר לציין שהיו מלא התקהלויות כי אנחנו פקולטה ענקית של 250 סטודנטים."

הנחיות אוניברסיטת תל אביב
ממשיכים במתווה הקיים למרות החלטת הקבינט

לטענתה, כרבע שעה לפני המבחן התחילו לרוץ שמועות שהיה חולה קורונה מאומת בבניין בבוקר, "לא היה כל כך ברור מה קורה, עד שבשעה 13:00 שזו השעה בה המבחן היה אמור להתחיל, התחילו לפנות אותנו בחוסר סבלנות ובצעקות מחוץ לבניין. ההתקהלות עברה אל מחוץ לבניין, ואמרו לנו שמתלבטים אם לקיים את המבחן או לא" היא מספרת, "היינו בהלם, כמובן שהריכוז שלנו בכלל הלך לאיבוד ובמיוחד שלי, חיכינו להוראות. חצי שעה אחרי שהמבחן היה אמור להתחיל, אמרו לנו שאפשר להיכנס". לטענתה,שום כיתה לא עברה חיטוי בזמן שחיכו בחוץ.

מי שרוצה לרמות ירמה

גם בתוך הכיתה, הפרת ההנחיות נמשכה כאשר על פי העדיות הישיבה נעשתה במרחק של פחות משני מטרים בין נבחן לנבחן, כאשר המשגיחים עצמם כלל אינם נוכחים בכיתות, כנראה מחשש להדבקה.

 "אמרו לנו לצאת החוצה, עם תעודת זהות לקחת את טפסי הבחינה, ולהיכנס לכיתה" מספרת הסטודנטית. "כל זה קורה בזמן שאין משגיח בכיתה. הרי האוניברסיטה רוצה לשמור על טוהר הבחינות ולכן לא מאשרת לנו לעשות את המבחנים בבית, אבל כשאנחנו בכיתה בלי משגיח, מעל 20 סטודנטים ועם מבחן בידיים, זה טוהר הבחינות?" לדבריה, המשגיחים נשארו לעמוד בכניסה לכיתה כאשר הם "חצי עם כפפות חצי בלי ועם מסיכה שלא מכסה את האף, צועקים לנו 'חבר'ה, לשמור על טוהר הבחינות בסדר?' לא רק שאיבדנו ריכוז, המשגיחים עומדים בדלת מדברים ביניהם, וחושבים שלא שומעים אותם" היא מוסיפה.

"זו התנהלות פשוט ביזיונית ויש גבול לכמה שסטודנטים יכולים להיות במשבצת של 'רמאים, עצלנים ומעתיקנים', אני אישית מפחדת נורא ובמשך כל המבחן ישבתי וחשבתי על זה שלא חיטאו את הכיתות, ובאמת שכשיצאתי מהמבחן פשוט בכיתי. מי שרוצה לרמות במבחן, ירמה במבחן פרונטלי ומקוון זה לא באמת משנה משהו. הגיע הזמן שהאוניברסיטאות יכבדו אותנו בדיוק כמו שאנחנו מכבדים אותם, ואחרי כל כך הרבה מאמצים ומשאבים שהושקעו בשביל להיכנס לאוניברסיטה הנחשבת בארץ, זה התגמול שלנו, וזה היחס."

התקהלויות בקמפוס (צילום: צולם על ידי סטודנטים באוניברסיטת תל אביב)
אין אכיפה של שמירת מרחק או עטיית מסיכה | צילום: צולם על ידי סטודנטים באוניברסיטת תל אביב

סטודנטית נוספת שנכחה באותו מקרה מספרת כי ככל הנראה, חלק מהסטודנטים שנכחו היום במבחן שהו לצד חולה מאומתת באוניברסיטה כבר בשבוע שעבר אך לא התבקשו להיכנס לבידוד, "ביום שני שעבר הגענו לאוניברסיטה על מנת להיות בסיור במעבדה. לפני שנכנסנו עמדנו בחוץ להדרכה, עם המרצה ומזכירות החוג" היא משחזרת. "לאחר יומיים שלושה הגיעו אלינו שמועות על כך שהמזכירה אומתה כחולת קורונה ושאר הצוות נכנס לבידוד. רק לאחר ששלחנו מיילים לאוניברסיטה, הם הודו בדבר ושלחו מייל שרק הצוות ששהה איתה מעל ל-15 דקות - נכנס לבידוד, אנחנו היינו לידה רק 5 ולכן אנחנו לא צריכים להיכנס לבידוד". על המקרה היום היא אומרת "היום (רביעי), התבצע המבחן באנטומיה, אחד המבחנים החשובים בסמסטר, והוכרחנו לבוא להיבחן, כ-200 סטודנטים, כאשר אין מספיק מרווח בין אחד לאחד. כרבע שעה לפני המבחן הוציאו אותנו מהכיתות בבהלה והבנו מאנשי הצוות שנמצא חולה קורונה באחת הכיתות. לאחר כ-45 דקות הכניסו אותנו למבחן, ולמשגיחים לא הייתה חובה להיות בתוך הכיתה."

כיתות צפופות ללא אוורור ואיומים בפסילת הבחינה

המקרה הזה אינו מקרה בודד או חריג, כפי שמבקשים להסביר הסטודנטים באוניברסיטת תל אביב, שכן במקרים רבים לאורך השבוע החולף הגיעו הסטודנטים אל כיתות הבחינה וגילו כי הנחיות המרחק אינן נשמרות וכי תנאי הבחינה אינם הולמים. בין היתר מספרים הנבחנים על כיתות ללא מזגן או אוורור, על משגיחים שאינם עוטים מסכות כלל, ועל כיתות צפופות ועמוסות ללא שמירה על מרחק בין נבחן לנבחן. 

בנוסף לכך, מעידים סטודנטים כי בניגוד לנהלים שבשגרה, נאסר עליהם לאכול בחדר הבחינה, כי הסרת המסיכות מותרת רק לצורך שתייה ולשניות ספורות, וכי בעוד המשגיחים אינם מקפידים על עטיית מסיכות כלל, לסטודנטים הובהר כי אם יסירו את המסכה יסולקו מהכיתבה ובחינתם תיפסל.

"אתמול היה לנו מבחן בקורס 'נושאים בהנדסת תוכנה' והיום בקורס 'פרויקט תוכנה' בפקולטה למדעים מדויקים, בשני המבחנים הכיתות היו צפופות, כל השורות מלאות, בין כל שני סטודנטים רק שני כיסאות שזה סותר את המלצות משרד הבריאות, אבל כל זה לא משנה - העיקר שלא נוריד מסיכות במהלך הבחינה או שהבחינה תיפסל" סיפרו הסטודנטים.

לצד זאת, העידו הסטודנטים כי חובת המסכות חלה אך ורק בתוך הכיתות "השגחה על מסכות באוניברסיטה הייתה רק בחדר הבחינה, חוץ מחדר הבחינה סטודנטים יכלו לשבת בלי מסכות ובלי שמירה על הגיינה ואין מי שיפקח עליהם" אמרו.

מאוניברסיטת תל אביב נמסר בתגובה למקרה: מדובר באחות בית חולים שנמצאה נשאית של נגיף הקורונה מחוץ לשטח האוניברסיטה. חדר הכיתה בו שהתה הסטודנטית חוטא בצורה יסודית ובהנחיית משרד הבריאות נקבע כי ניתן להמשך ולקיים בחינות באולם הבחינה. האוניברסיטה שבה ומדגישה כי עד כה לא אירע אף מקרה הדבקה בקמפוס שכן האוניברסיטה נוקטת באמצעי זהירות מוגברים למניעת הדבקות.