פערי השכר בין נשים פרילנסריות לבין גברים פרילנסרים מגיעים ל-20%, כך עולה ממחקר בינלאומי רחב, שנעשה על פי נתונים של העברות כספים שערכה חברת ההייטק Payoneer, העוסקת בתחום העברת תשלומים ומשרתת 4 מיליון משתמשים ביותר מ-200 מדינות.

פערי השכר הללו אינם מוצדקים כמובן, אך הם יותר נמוכים בהשוואה לפערי השכר בהעסקה ישירה; על פי נתוני הלמ"ס לשנת 2017, השכר אמנם עלה אך גם פערי השכר הממוצע בין נשים לגברים במגמת עלייה ועומדים על 35%, עלייה של 3% לעומת 2015, ואילו פערים בשכר החציוני בין המינים עומדים על 27%.  גם בשכר השעתי קיים פער העומד על 12 ש"ח לשעה בין גברים לנשים, וזאת למרות שממוצע שנות הלימוד שלהם שווה. אם כך, מה הסיבה שפערי בשכר בין נשים עצמאיות לגברים עצמאיים דווקא נמוכים יותר?

על פי הפילוח המגדרי הגלובלי במחקר, 23% מספקי הפרילנס הן נשים ו-77% גברים. בצפון אמריקה החלוקה המגדרית כמעט שווה, אולם בחלקים אחרים בעולם הדומיננטיות הגברית כמעט מוחלטת. המחקר מגלה שבשנתיים האחרונות חלה ירידה עולמית של 10% בשכר השעתי הממוצע לפרילנסרים מ-21 דולר בממוצע לשעה ל-19 דולר בלבד.

לדברי ג'וני סטיל, סמנכ"ל שיווק בפיוניר, "כמות ספקי השירותים הגלובליים גדלה בהתמדה והתחרות שוחקת את רמת ההכנסה. רק בארה"ב שליש מבעלי העסקים העצמאיים מציעים שרותי פרילנס, ובהודו למשל, פועלים 15 מיליון פרילנסרים. עוד רבים מצטרפים משווקים מתפתחים כמו סין ומזרח אירופה, בהם רמת השכר נמוכה יותר ומאפשרת להציע תמחור תחרותי לשווקים מפותחים", אומר סטיל ומוסיף: "העבודה במודל פרילנס מאפשרת לנשים לצמצם פערי שכר. גבר המועסק כפרילנס יתוגמל בממוצע ב-20 דולר בעוד שאישה תתוגמל ב-16 דולר. זה פער שכר שאינו הוגן וראוי שיעלם, אך הוא קטן ביחס לפערי שכר של נשים העובדות במודל של העסקה ישירה בארגונים, המגיעים לרוב ל-30%. מדינות יוצאות דופן ביחס למגמה העולמית הן ונצואלה, רומניה ומקסיקו, בהן השכר הממוצע זהה בין המינים. בבוליביה ואינדונזיה נשים מרוויחות אף יותר בפער של עד 4 דולר יותר לשעת עבודה".

מה הסיבה שפערי השכר בין גברים לנשים מצטמצמים במודל עבודה של פרילנסרים?

"במרבית המקרים העולם המקוון, שמקשר בין דורשי לספקי השירות, מטשטש מאפיינים כמו גיל, מוצא ומגדר. הדבר החשוב ביותר למעסיקים הם תיק העבודות והביקורות שהפרילנסר מקבל באינטרנט. כך שגם פערי השכר בין נשים וגברים מטשטשים ומצטמצמים להפרש נמוך יותר בממוצע, לעומת פערים של 30% הקיימים בהעסקה ישירה".

פרילנסרים עובדים קשה יותר

בעולם הדיגיטלי של היום, אנשים יכולים לעבוד מכל מקום שיש להם חיבור לאינטרנט - בין אם זה ביתם הפרטי או בית הקפה השכונתי - באותה הקלות שבה ניתן לעבוד מהמשרד. אנשים יכולים לתקשר דרך האינטרנט עם כל מקום בעולם, ניתן למצוא עובדים ובעלי מקצוע בפשטות דרך פלטפורמות מסחר שונות ואפשר באותה הקלות לקבל ולשלוח תשלומים דרך האינטרנט.

ג'וני סטיל סמנכ"ל Payoneer (צילום: יחסי ציבור)
ג'וני סטיל סמנכ"ל Payoneer | צילום: יחסי ציבור
"בכל שנה אנו רואים גידול במספר בעלי המקצוע שהופכים להיות פרילנסרים בעולם, ובמקביל עלייה בבקשות של עסקים גדולים כקטנים להעסיק את הפרילנסרים הללו", אומר סטיל, "בנוסף, דור ה -Y מחפש יותר חופש וגמישות בעבודה. הדור החדש מעוניין ביותר שליטה על חייהם ובאפשרות לחיות חיים שאינם כוללים פקקים ארוכים בכל יום בדרך לעבודה. פרילנסרים עובדים קשה, אפילו יותר קשה מעובדים שנמצאים כל היום במשרד, אך הם רוצים לבחור איפה ומתי לעבוד.

על פי תוצאות הסקר, 23% מהפרילנסרים יעבדו בין 31-40 שעות בשבוע, ו-11% יעבדו בין 1-10 שעות שבועיות. ספקי השירותים בתחומי הפיננסים, ניהול וכוח אדם עובדים בהיקף הגדול ביותר סביב 39 שעות בשבוע. העוסקים בתחום המשפט עובדים בהיקף הנמוך ביותר עם 33.3 שעות שבועיות.

לפרילנסר אין מגבלת גיל

על פי תוצאות הסקר, אשר מתייחס לספקי שירות פרילנס מכל המודלים העסקיים, גם לעצמאיים וגם לפרילנסרים העובדים דרך סוכנויות, הגידול המשמעותי בפרילנסרים מגיע ממדינות מתפתחות כמו מדינות דרום אסיה ומזרח אירופה. 77% מכלל העובדים בסקר הם גברים לעומת נשים שמהוות 23% בלבד. מרבית הפרילנסרים (33%) הם בגילאים 39-30 הפועלים מאירופה ואסיה - אבל מעניין לראות שישנו אחוז משמעותי של צעירים מתחת לגיל 24 ומבוגרים מעל גיל 60. המסר הוא שניתן להיות פרילנסר בכל גיל ובכל שלב בחיים. כ-54% מכלל הפרילנסרים עברו מסלול לימודים של הכשרה מקצועית.

האם רמת השכר כפרילנסר שווה לרמת השכר באותו תחום בהעסקה ישירה?

"באופן כללי, לפרילנסרים יש כושר השתכרות גבוה משכירים. מכיוון שפרילנסרים יכולים לספק שירותים למספר מעסיקים במקביל, בניגוד לשכיר שלרוב כפוף באופן בלעדי לארגון אחד. לפי הנתונים שבידינו מרבית הפרילנסרים עובדים עם שלוש חברות במקביל, אם לא יותר. חשוב לזכור שישנן מדינות שבהן העלות לשעת עבודה בחברה היא נמוכה, לעומת פרילנסר שיכול להרוויח יותר מעבודה מקוונת. לדוגמה, בפיליפינים העלות לשעת עבודה בחברה היא נמוכה יחסית, ופרילנסר מוכשר יכול לעבוד מול לקוחות בכל העולם, אשר ישלמו לו עלות גבוהה בהרבה מהמשכורת המקומית".

"כששאלנו את הפרילנסרים מה הם רוצים לשפר בעבודה, 52% ענו שהם מעוניינים למצוא יותר לקוחות ופרויקטים. אפשר להסיק מכך שלא תמיד פשוט למצוא עבודה. הסקר רלוונטי גם לישראל; פרילנסר מוכשר בישראל יכול גם להתמודד מול עובדים אמריקאים ולגבות עלות יותר גבוהה ממה שמרוויחים בישראל".

מה הסיבה שבמדינות מסוימות, כמו אינדונזיה ובוליביה, נשים מרוויחות יותר כפרילנסריות?

"גם אנחנו הופתענו מהתוצאות הללו. זה מראה לנו שעולם הפרילנסרים מגוון ורחב, ושכל אחד בעולם יכול להצליח כפרילנסר. צריך כמובן לדעת לרכוש את היכולות הנכונות, לשווק את עצמך היטב, ולמצוא לקוחות".