בין אם אתם אוהבים את זה ובין אם לא מסוגלים לסבול את הקונספט – "עבודה מהבית" הוא מושג שנכנס השנה לחיים של כולנו, ועושה רושם שהוא לא הולך להיעלם בקרוב. מיליוני עובדים ברחבי העולם נאלצו להתרגל לסגנון עבודה חדש שחלקם לא הורגלו אליו בעבר, והתוצאות לפעמים פחות מרצויות. היתרונות מבחינת העובד ברורים: מעבר לעובדה שאנחנו נמצאים בסגר והאלטרנטיבה היא להיות בחל"ת, גם בימים של "שגרת קורונה" - בעבודה מהבית אנחנו נהנים מחיסכון של זמן וכסף על הגעה פיזית לעבודה. ומעבר לזה, בסקר שנערך לאחרונה נמצא כי 88 אחוז מהנשאלים העדיפו לעבוד מהבית, ו-69 אחוזים אף טענו כי התפוקה שלהם גדלה מאז שעברו למתכונת הזאת.

ולמרות כל היתרונות הברורים, יש כאלה שמתלוננים על החוסר באינטראקציה אנושית ובריגוש שבשיתופי פעולה ופגישות עם קולגות, בעוד אחרים מציינים כי קשה לאזן בין העבודה לחיים הפרטיים כאשר עובדים מהבית. אז במיוחד בשבילם, הנה כמה טריקים שיסייעו לכם לעבוד בצורה נכונה יותר מבין קירות ביתכם.

הציבו גבולות ברורים

על מנת לעקוב אחר דפוסים טבעיים ובריאים של עבודה ושינה, כדאי להקפיד אחר לוח זמנים מאוד מסודר בנוגע למתי העבודה מתחילה ומתי היא מסתיימת. ממש כמו במשרד, כאשר מגיעה שעה מסוימת יש להפסיק לעבוד ולהתפנות לפעילויות אחרות שדורשות את תשומת לבכם, מעבר כמובן לילדים ולשלל ענייני הזום שלהם - כמו למשל התעמלות או תחביבים.

ישראלים רבים מדווחים שמאז שעברו לעבודה מהבית הם מרגישים שהעבודה פשוט לא מפסיקה וגולשת לכל שעות היום. הדבר בולט אפילו יותר בקרב הורים, שבהיעדר מסגרות חינוכיות לילדים, צריכים לג'נגל בינם לבין העבודה וכך הם נכנסים ללופ בלתי נגמר. נסו עד כמה שניתן להפריד בין צרכי הבית לעבודה. הרי לנהל שיחת זום חשובה עם עולל על הידיים יוצר תסכול גדול עבורכם, פוגע בעבודה ופוגע בעיקר בילדים שדורשים את תשומת לבכם ולא באמת מקבלים אותה. עדיף שתדחו את הדברים החשובים לשעות שבהן אתם יודעים שתהיו פנויים וקשובים יותר לעבודה, ואת הזמן עם הילדים נסו שלא "ללכלך" בענייני עבודה. עד כמה שניתן כמובן.

עבודה מהבית (אילוסטרציה: By Drazen Zigic, shutterstock)
הציבו גבולות ברורים לעצמכם - אל תעבדו עם ילדים על הידיים | אילוסטרציה: By Drazen Zigic, shutterstock

קחו הפסקות מתודיות

לפי שיטת ניהול הזמן הנקראת טכניקת פומודורו, אשר פותחה בסוף שנות ה-80, כדאי לחלק את יום העבודה לפרקי זמן של 25 עד 30 דקות כל אחד, ולהפריד ביניהם באמצעות הפסקות של 3-2 דקות על מנת לייעל את התפוקה. מומלץ אפילו לשים טיימרים שיזכירו לכם לעקוב אחר הטכניקה הזו. בזמן ההפסקות מומלץ לבצע פעילות מנקה ראש כמו למשל השקיית עציצים, הליכה קצרה בחוץ, ניקוי מגירות וכן הלאה.

צרו לעצמכם פינת עבודה מוגדרת

אם אין לכם שולחן עבודה נפרד בבית, צרו אחד כזה כדי שתוכלו לעבוד בחלל שמוגדר מראש כחלל עבודה - ועל כן יש הפרדה בינו לבין שאר הבית. החלל הזה אמור להיות שקט וללא ילדים (עד כמה שניתן) או טלוויזיה. לשבת על ספה ולכרוע מול השולחן הסלוני יכול להזיק לגב וליציבה שלכם, וכך גם לשכב על הספה או במיטה. השקיעו בכיסא טוב שמעניק תמיכה לגב התחתון ושניתן לכוונן בו את הגובה, שכן הברכיים אמורות להיות מעט נמוכות יותר מהירכיים בזמן הישיבה. מומלץ גם להשתמש במתקן להנחת הרגליים, ולהציב את המחשב או הלפטופ בגובה העיניים.

השתמשו בדפדפן מיוחד לעבודה

בין פופ-אפים, נוטיפיקציות וגישה מהירה לפייבוריטים האישיים שלכם, לא קשה להבין מדוע שימוש בדפדפן האישי שלכם לצורך העבודה הוא לא רעיון טוב. השתמשו בדפדפן נפרד או לפחות צרו לעצמכם חשבון משתמש אחר, שמיועד רק בשביל ענייני העבודה. זה יסייע לכם לזקק רק את הסימניות, הטאבים וקיצורי הדרך שאתם זקוקים להם - במקום שהם יתערבבו עם הסחות דעת מיותרות.

עבודה מהבית (אילוסטרציה: By Olesya Kuznetsova, shutterstock)
לשבת מול שולחן עבודה מסודר ליד חלון עם אור יום . נסו שהחתול לא יסיח את דעתכם | אילוסטרציה: By Olesya Kuznetsova, shutterstock

היחשפו לאור טבעי במהלך היום

אנשים שעובדים מהבית בדרך כלל פחות נחשפים לאור השמש, ומאידך נחשפים יתר על המידה לאור מסכים כחול בלילה. זה עלול לכלוא את המוח בלופ שאינו נגמר וליצור בעיות בהירדמות בשינה. נסו לצאת החוצה מספר פעמים ביום בשעות האור, ותנו לאור הטבעי לשחרר אצלכם קצת אנדורפינים. נסו גם לעבוד ליד חלון אם זה אפשרי, או השתמשו בנורות שמחקות אור יום ומסוגלות להשתנות לגוון חמים ורך יותר בשעות הלילה. אין ספק שזה גם מוסיף לאווירה.

שימו את הטלפון בתוך מגירה

אלא אם כן העבודה שלכם דורשת גישה תמידית לסלולרי, מוטב להרחיק אותו מהעין ולהשתמש בו רק כאשר ממש צריך. הודעות, נוטיפיקציות והתראות תכופות יכולות להפריע, להסיח את דעתכם ולשבור את הזרימה של יום העבודה. מחקרים טוענים כי חזרה לריכוז אמיתי לאחר הפרעה מגיעה רק לאחר 23 דקות ו-15 שניות, כך ש-20 הפרעות ביום כבר פוגעות לחלוטין בתפוקה שלכם. נסו לצמצם אותן.

צרו לעצמכם הרגלי מעבר

ההחלטה לסגור את המחשב בשעה קבועה יכולה להיות לא פשוטה משום שהיא מידית – ביום עבודה רגיל, כשאנחנו מפסיקים לעבוד רובנו יוצאים מהמשרד, נכנסים למכונית או לאוטובוס, נוסעים הביתה ורק אז מתחילות שעות הפנאי. כנ״ל לגבי הבוקר – נוסעים לעבודה, מגיעים למשרד, שותים קפה ואז מתחילים לעבוד. בבית המעברים הללו כמעט ולא קיימים, ולכן כדאי ליצור כאלה באופן יזום, כמו למשל להתלבש ולהתאפר במיוחד לפני יום העבודה, ליצור רשימת מטלות בסוף כל יום לזה שאחריו או למחוק אימיילים מיותרים.

עבודה מהבית (אילוסטרציה: By simona pilolla 2, shutterstock)
זה אולי נראה "כיף" לעבוד מהסלון. אבל זה דופק לכם את הגב. וותרו על זה. | אילוסטרציה: By simona pilolla 2, shutterstock

צאו החוצה

כולנו יודעים שלבלות יותר מדי זמן בתוך קירות זה רע לבריאות, למוח ולשעון הביולוגי, אבל מעבר לספיגה של ויטמין D ונשימת אוויר צח, מתברר שהטבע מסוגל גם למקד אותנו, ומספיקות מספר דקות בחוץ בכל יום כדי לסייע לנו לחזור לריכוז מלא מהר יותר. גם אם אתם גרים בעיר צפופה ואין לכם גן או גינה, עדיין כדאי לקחת הפסקות בחוץ, שכן חללים פתוחים מאפשרים לעיניים שלנו להתמקד ברקע, בעוד עבודה מול מחשבים גורמת לשרירי העיניים שלנו להיות ממוקדים רק בחזית של מה שלפנינו. כדאי מדי פעם לעשות זום אאוט.