רחוב אלי כהן בבת ים, משפחה מרוקאית שזה עתה עלתה לארץ מתמודדת עם השאלה כיצד מבטיחים חינוך טוב ואיכותי לילדי המשפחה, הפתרון הרווח אז היה לארוז מזוודה ולהתנתק מהפריפריה הגיאוגרפית והחברתית ולו בכדי לצמצם במשהו את פערי ההזדמנות שנקרתה בפניהם של צעירים מהפריפריה, מדובר היה במאמץ נפשי אדיר עבור ההורים, הילד והמשפחה.

גם אני, הנער אריה מכלוף דרעי מבת ים, עברתי מסלול דומה לאלפי נערים ברחבי הארץ שנאלצו לנדוד מאותן שכונות מצוקה של אנשים שלא שפר עליהם מזלם וקשיי הקליטה והפרנסה דרדרו את השכונות על ילדיהם למחוזות קשים. התיאור המרגש של אימי עליה השלום מתייפחת במרפסת ורואה את בנה נעלם באופק למען עתיד טוב יותר, הפך למחזה שגרתי באותן ימים, "עין במר בוכה ולב שמח".

הדגש המרכזי שמנחה אותי היום כשר הפריפריה, הנגב והגליל וכשר הפנים הוא בראש ובראשונה לפעול בעקביות לצמצם פערים, לדאוג לכך שצעיר בנתיבות או בקרית שמונה ואף בשכונות בפריפריה החברתית יוכל לקבל הזדמנות שווה לצעיר ממרכז הארץ. הדבר מתבטא בשלל פרויקטים שאנחנו מקדמים במשרד בתחום החינוך הבלתי פורמלי להעניק העשרה לילדי הפריפריה בשעות אחה"צ, ובתחומי הבריאות, התחבורה, התעסוקה והפנאי, אשר נותנים לצעירים הזדמנות שווה לכל צעירי ישראל.  

במדינת ישראל ישנם 2.1 מיליון צעירים בגילאי 18-40, כרבע מאוכלוסיית ישראל ואנו במשרד פועלים לתת את מירב האפשריות  למתן הזדמנות שווה וחיזוק בני המקום שהם הגאווה מקומית צעירים הם המנוף הצמיחה של ישראל ועלינו להבין שבהעדר אלטרנטיבה ראויה הצעירים יהגרו למרכז והפריפריה תמצא את עצמה במעגל עוני מתמשך. האחריות לכך היא על הממשלה, שתדע להביא מקומות עבודה נוספים לפריפריה, שתצמיח מרכזי היי טק חדשים, אזורי מסחר ותרבות, אשר יובילו למקומות תעסוקה נוספים ובד בבד גם לאפשרות פנאי איכותית.

לאחר שנים של פערים הולכים ומעמקים באזור הגליל מפעל ההתיישבות המרכזי והחשוב בארץ ישראל, אשר בעשורים האחרונים כלוא במשבר דמוגרפי חברתי כלכלי חמור ומאי שוויון מחריף בכל תחומי החיים. ממשלת ישראל אישרה את החלטת הממשלה "תכנית הצפון" לחיזוק אסטרטגי רב תחומי. זהו צעד ראשון וחשוב בסדרה של צעדי מדיניות הנדרשים ליישום בגליל בשנים הקרובות, במטרה להעתיק את סיפור ההצלחה של באר שבע והנגב גם למחוז הצפון. צעד זה הוכיח כי אין מדובר במאבק סקטוריאלי, אלא במאבק לאומי חוצה מפלגות, אשר נועד לבלום את קריסתה של ההתיישבות בספר הצפוני תוך הבאתה לשגשוג כלכלי וחברתי אשר יתרום לחיזוק מדינת ישראל.

התמונה הדמוגרפית משתנה

בנוסף לזה משרדי מפעיל כיום 43 מרכזי צעירים הפזורים ברחבי הנגב והגליל שמטרתם להווֹת כתובת ובית חם במתן מענה כולל ותשומת לב מיוחדת לאוכלוסייה הצעירה. תכנית כמו "מצוינגב" הפועלת ב-11 ישובים בנגב כמו גם תכנית "הצוערים" לשיפור פני המגזר המוניציפאלי בישראל, באמצעות צעירים וצעירות מוכשרים, מכלל המגזרים, העדות והדתות, המגיעים מן הפריפריה החברתית והגיאוגרפית וחוזרים אליה בכדי לעשות שינוי. לצד זה השלמנו מהלך חשוב להוספת תקן של מנהל יחידת צעירים ברשויות המקומיות בספר התפקידים במשרד הפנים. מיזם כמו yschool המאפשר לימוד-פדגוגי באמצעות טכנולוגיה במטרה להקל על משפחות ותלמידים ובכך לצמצם את הצורך בשיעורים פרטיים, לסייע לתלמידים בחטיבות הביניים ובתיכון, לקדם את עצמם ואת הישגיהם האקדמיים.

לצד כל ההשקעה הממשלתית הבה נתבונן ונראה כי ככל שנרד בשנתון נקבל תמונה דמוגרפית משתנה שתמחיש לנו לאן מועדות פניה של החברה בישראל, תמונה שמחייבת אותנו להבין ולהפנים שרק באמצעות גשר בין הזרמים השונים בחברה נוכל להבטיח לילדנו עתיד טוב יותר. המפתח לכך נמצא אצלכם הצעירים שביכולתכם לשבור חומות של קיטוב ולבנות חומות של תקווה, לחדור לקליקות מסורתיות השומרות באדיקות על התדמית הסטריאוטיפית שלהן  ולהביא לגיוון במוקדי הכח והתעסוקה. על ידי עיצובה מחדש של החברה הישראלית נעודד סובלנות ושותפות בין המגזרים המרכיבים את החברה הישראלית.

אני רוצה להזמין את כולכם לקחת חלק בכנס ישראל לצעירים 2017, שיתקיים ב-6.6, במתחם צנובר שבגולן. הכנס יידון בהשפעה של התוכנית הלאומית לפיתוח הצפון על צעירי המקום, על תרבות צעירים בפריפריה, תעסוקה-חברתית ויזמית ונשמע סיפורים מעוררי השראה של צעירים ששינו מציאות בתוך המקום בו הם חיים.

יחד נמשיך לעשות ולהצליח!