שלב קביעת השכר בעבודה חדשה הוא נקודת מפגש מורכבת ביותר עם המעסיק. הוא מעורר חרדה בקרב מועמדים רבים, וברוב המקרים התוצאה היא תחושת תסכול והחמצה. איך מתכוננים כדי להשיג כמה שיותר שליטה על התהליך ותוצאותיו?

עוד בלימודים וקריירה:

שאלת מיליון הדולר: "מה ציפיות השכר שלכם?"

כדי להשיג את מטרתכם – שכר שיספק אתכם – אתם חייבים להגיע מוכנים, ולא להשאיר דבר ליד הגורל. ומאחר שתידרשו לנקוב בציפיות השכר שלכם, עליכם להגדירן מראש. עשו זאת על ידי קביעת גבולות ההתפשרות שלכם: כמה אתם מוכנים להתפשר, ולאן אינכם מוכנים לרדת.

זה מה שעובר לנו בראש:
"השאלה 'מהן ציפיות השכר שלך?' נורא קשה! הרי מה שלא אגיד, אצא מופסדת. אם מסכימים מיד להצעתי – אני חושבת שאולי הייתי יכולה לבקש יותר. אם לא מסכימים, ומורידים אותי לשכר הזהה לשכרי הקודם – אני מרגישה פרייארית, ומתחילה לחשוב שאולי לא הייתי צריכה לעזוב. יותר פשוט שלא ישאלו ופשוט יספרו לי בעצמם" (ג', אשת שיווק).

ובכן, ג' צודקת. היה הרבה יותר פשוט אם מישהו היה מגלה לנו את רזי תהליך קבלת ההחלטות של המעסיק שאמור לשלם לנו, אבל זה לא קורה ולא אפשרי. את המידע הזה עלינו לנסות להשיג בעצמנו, ובהתאם לכך להגדיר את ציפיות השכר שלכם.

לשם כך, בדקו ושקללו:

  • מהו השכר המקובל בשוק הרלוונטי, בתפקיד הספציפי, בדרג המסוים שאתם אמורים להשתייך אליו?
  • כיצד משפיע הוותק, ניסיונכם המעשי ורמת הידע והמקצועיות שלכם?

אתם בטוחים שאתם מכירים את עצמכם? עשו לעצמכם סיכום מקדים של כישוריכם המולדים, תכונותיכם החיוביות, מיומנויותיכם הנרכשות, וכל ערך אחר שיש בכם ומותיר רושם חיובי, ובעיקר – עונה על צרכי המשרה. קראו זאת שוב ושוב, והתכוננו להבליט זאת בשיחה שלקראת תהליך המשא ומתן. ככל שהתמצית העצמית המקצועית שלכם תרשים את מקבל ההחלטה, כך הסיכוי שתקבלו את מבוקשכם יהיה גבוה יותר. 

בוסית בראיון עבודה (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
אל תתנו למראיין להוביל את המשא ומתן | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

אל תגידו: "אין לי מושג"

שאלת הציפיות כל כך טריקית, שיש כאלה שמשיבים עליה בכנות: "אני לא יודע" או "לא חשבתי על כך", בתקווה להינצל ולהעביר את האחריות לצד השני.

זה מה שעובר לנו בראש:
"אני לא מתכוון לנקוב בסכום. כשישאלו אותי מה ציפיות השכר שלי, אגיד שלא חשבתי על זה, ושאני אשמח לשמוע מה יש להם להציע. למה זה חייב בכלל לבוא ממני? למה שלא נעשה משא ומתן על הסכום שהם יציעו?" (י', מועמד לחברת תרופות).

אולם העברת האחריות לצד השני היא לא הינצלות, שהרי ברגע שהמעסיק נוקב בסכום ראשון, הדבר מקבע את טווח השכר ל-10-5 אחוזים סביב סכום זה, מה שעלול לפגוע באינטרס שלכם אם ינקוב בסכום נמוך.

לכן, למרות הקושי, קבעו מספר. לאחר שקלול כל הגורמים במספר זה, עגלו מעלה את הסכום, כמקובל בתהליכי משא ומתן, בעודכם יודעים כי הסכום שאליו תתבקשו לרדת מסכום זה הוא הסכום שיספק אתכם בפועל. בצורה כזאת גם תשדרו למראיין שאתם מעריכים את עצמכם, בטוחים ביכולותיכם, וככל הנראה מצוידים במקצועיות הדרושה.

שימו לב! זה מאוד מפתה לבקש יותר, אך אתם חייבים להיות מידתיים כשאתם מעגלים כלפי מעלה. המעסיקים אמורים להיות בקיאים במצב השוק ולהכיר את טבלאות השכר היטב. הפרש גדול מדי בין ציפיותיכם למציאות יבטא חוסר ריאליות מצדם, וייתפס כניסיון לדרוש מעבר למה שבאמת מגיע לכם. 

מודיעין מקדים לפני הקרב

כחלק מההתכוננות לתהליך המשא ומתן, עליכם לנסות להשיג כמה שיותר מידע על האדם שעומד לראיין אתכם ועמו תתמודדו ב"קרב" המשא ומתן הזה. נסו לחקור בעזרת הסביבה, הרשת ומכרים משותפים: מה התפקיד שלו? מה הדרג שלו? מה סגנון התקשורת שלו? אילו סגנונות ואנשים הוא מעריך? האם הוא מעריך, למשל, עקשנות? האם קל להוביל אותו? האם הוא מעדיף להיות המוביל? האם הוא נחמד ומכבד, או קשוח, נוקשה ומנוכר? האם הוא צפוי להצטייד בתחבולות בתהליך המשא ומתן? האם הוא נוח להתפשר?

נסו לחקור גם אודות החברה עצמה: מה השכר המקובל בה? האם יש לכם דרך לברר בזהירות מהו השכר הממוצע לבעלי התפקידים המקבילים לתפקידכם המיועד? אם לא, נסו ללמוד על החברה: האם היא ידועה ככזאת שמתגמלת יפה את עובדיה? האם מדיניות השכר שלה גלויה ומסודרת, או שרירותית וגמישה? מה צרכי החברה בימים אלה? האם, למשל, יש לחץ רב סביב הצורך באיוש המשרה הספציפית? (הדבר יכול להעלות את הסיכוי להתפשרות מצד החברה).

חוקר פרטי (אילוסטרציה: Ryan McVay, Thinkstock)
לא צריך להגזים, אבל מומלץ להתכונן | אילוסטרציה: Ryan McVay, Thinkstock

להיות מוכנים לתחבולות המעסיק

המעסיקים מנסים בשיחות השכר את כל התחבולות האפשריות כדי לגרום לכם להתפשר. הם עלולים לייגע אתכם ולא לוותר, למשוך את הזמן מפגישה לפגישה עד שתמאסו בכך ותיכנעו, או לחלופין – להלחיץ אתכם בשל דחיפות האיוש של המשרה ולגרום לכם להתבלבל.

הם עלולים להציג את עצמם כמי שאינם בעלי הסמכות לקבוע מה השכר האפשרי, ולצייר את הסוגיה כקבועה מראש ובלתי ניתנת לגמישות. יש אפילו שינסו לדלות מעט רחמים ("אין לנו אפשרות לשלם כך... הלוואי שיכולנו... זה תחום קשה... אנחנו בעצמנו מקבלים פחות ממה שמרוויחים אחרים בדרג הזה..."), ויש שינסו להפחיד ולדחוק אתכם לפינה ("אתה מודע למצב השוק"? "איפה תמצא שכר כזה"? "יש לנו עוד מועמד שכבר הסכים לשכר שאנחנו מציעים").

עליכם להביא בחשבון שרוב המעסיקים לא יוותרו על אחת מהתחבולות הללו, ולהגיע מוכנים. הצטיידו ברוגע ובקור רוח, ואל תאפשרו להם להרגיש שהצליחו להלחיץ אתכם או לקבל בהכנעה סכום שלא עולה בקנה אחד עם ציפיותיכם הריאליות. אל תמהרו, אל תהיו נואשים. היו סבלניים, חיוביים ואופטימיים, וספקו טיעונים משכנעים ורלוונטיים לכך שאתם ראויים לשכר שביקשתם. למשל: "קח בחשבון שאפחית לך משמעותית הוצאות בזכות הניסיון שלי עם הספקים בתחום הזה. שנים שאני מקבל את המחירים הטובים ביותר".

יעל מהודר (צילום: ינאי רובחה)
יעל מהודר | צילום: ינאי רובחה
שימו לב! אם התישו אתכם בתהליך משא ומתן מַלְאֶה, נוקשה, חד-צדדי ובלתי מספק, ובסופו הציעו לכם
שכר נמוך מהשכר שעליו הייתם מוכנים להתפשר, אפילו אם תחת מעטה של הצדקה (למשל, שהתפקיד שלכם יהיה פחות מורכב מכפי שציפיתם) – יתכן שתמצאו את עצמכם במהרה מתוסכלים וממורמרים כעובדים. בדקו אם יש אופק לשיפור ההצעה בעתיד, ואם כן – מתי הדבר צפוי להתרחש, וחשבו היטב אם אתם רוצים את העבודה הזאת. לחלופין, בדקו אם אינכם מעריכים את עצמכם בצורה בלתי ריאלית. במקרה כזה, חבל שתאבדו את המשרה בשל התעקשות על שכר שסביר להניח שלא תצליחו לקבל גם בחברות אחרות.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית ומומחית לקריירה ולניהול. מוזמנים לדבר עם יעל במייל yaelmehoudar@gmail.com או בפייסבוק