אחת השאלות הכי מעצבנות בראיונות עבודה, אם לא הכי מעצבנת היא "מה ציפיות השכר שלך?". מצד אחד, אתם כן רוצים כסף, וכמה שיותר אם אפשר. מצד שני, אתם חוששים לזרוק לחלל האוויר מספר שייתפס כלא ריאלי, ואז תאבדו את הסיכוי להרוויח אפילו קצת כסף. מצד שלישי, אתם מפחדים לזרוק מספר נמוך מדי שיאותת למראיין שאפשר להשיג אתכם בזול. מצד רביעי, אם תזרקו מספר שנראה לכם הוגן אבל תציינו שאתם פתוחים למו"מ, זה מעמיד אתכם במצב בעייתי בהמשך. ובקיצור - מה עושים?

ג'וני סי טיילור ג'וניור, הוא מומחה אמריקאי בתחום כוח אדם, ובטור הקבוע שלו ב-USA TODAY, הוא נדרש להתייחס לסוגיה. קודם כל מסביר טיילור כי השאלה הזו נשאלת מלכתחילה כדי לזהות בשלב מוקדם מועמדים שלא מתאימים לתפקיד, משום שהם מעוניינים בסכום גבוה יותר מכפי שיש למשרה להציע. לטענתו, מראיין טוב יקפיד להתייחס לכך די בהתחלה, כך שאין טעם להיבהל מזה.

יחד עם זאת, לציין שאתם פתוחים לדיונים בנושא לא בהכרח מעמיד אתכם בבעיה, אלא אם כן אתם נראים אובר-קווליפייד למשרה, ואז המראיין יניח שהציפיות שלכם פשוט גבוהות מדי. טיילור מציין כי מראיינים בדרך כלל שואפים למצוא איזושהי נקודת אמצע, שלוקחת בחשבון את הציפיות של המועמד, יחד עם הניסיון שלו, ההשכלה, הידע והכישורים.

תלוש שכר (צילום: מערכת mako)
לפעמים בתלוש יופיעו בונוסים שלא ציונו במו"מ על השכר | צילום: מערכת mako

העצה שלו, למרבה הצער והקלישאה, היא לנסות ולברר מה השכר הממוצע בשוק עבור משרות דומות. אפשר להיעזר באתרים כמו CareerBuilder.com או Monster.com כדי לקבל תמונה גלובלית או להתייעץ בקבוצות פייסבוק ספציפיות לתחום. לרוב, לכל מרואיין יש כבר מספר מסוים בראש שככל הנראה מבוסס על משכורות קודמות עם רצון קל לטפס מעלה. יחד עם זאת, המספר שתנקבו בראיון צריך להיות שילוב של התחקיר שעשיתם, עם מעט גמישות מצדכם למקרה שתקציב המשרה אינו מאפשר את הציפיות שלכם.

האם יש בארגון תרבות בונוסים?

בנוסף לעניין התלוש עצמו, יש אלמנטים נוספים שיכולים להשפיע על השכר או על תנאי המשרה; טיילור מציין שחשוב לנסות ולעמוד על תרבות המשרד של המעסיק הפוטנציאלי, לפני שחותמים על החוזה, ולוודא שהיא בכלל מתאימה עבורכם. ב"תרבות" הכוונה היא למאפיינים בולטים של בית העסק, כמו למשל היותו ארגון ללא מטרות רווח, עסק משפחתי או חברה ציבורית וכו'. לפעמים זה לא כזה פשוט, כמו למשל במקרים של תאגידי ענק עם סניפים בארצות שונות, שלכל אחד מהם תרבות שונה. אבל מספר שאלות מקדימות במהלך ראיון העבודה יכולים לסייע לכם לקבוע אם החברה מתאימה לכם.

נסו למשל לברר איך הארגון מתייחס לעובדים שלו – האם יש תכנית תמריצים כלשהיא? האם יש בונוסים או תוספות למשכורת שמבוססות על ביצועים? האם העובדים מתוגמלים בצורה כלשהיא על עבודה קשה? אפשר גם לשאול האם החברה מעודדת שותפות וגיבוש בין העובדים באמצעות ימי צוות, אירועי חברה או פעילויות גיבוש קבועות. כמו כן כדאי לשאול האם החברה מאפשרת הכשרות מסוימות, או משתתפת בפרויקטים קהילתיים.

תרבות ארגונית היא גם עדות לתקשורת שבין העובדים והמעבידים – איך הבכירים מתייחסים לזוטרים, איך פועלות מערכות האתיקה בחברה ומה עושים כאשר נוצרות בעיות ביחסים בין עובדים. ואת כל אלה חשוב לברר כמה שיותר לעומק. סביר להניח שלא כל סימני השאלה הללו יזכו למענה במהלך הריאיון, אבל אפשר להשוות בין התשובות בכל אחד מראיונות העבודה שאתם משתתפים בהם, כדי לקבל תמונה רחבה יותר על מקומות העבודה השונים. שאלות משותפות שאפשר לשאול הן "האם אנשים אוהבים לעבוד כאן?", "כמה שנים עובד כאן עובד בממוצע?", "מה מחזיק אותם בחברה?", וכן הלאה. רק שימו לב שאת השאלות האלו לא כדאי לשאול את המראיין או המעסיק הפוטנציאלי בראיון העבודה עצמו, אלא לשאול אותן בתחקיר המקדים שלכם.