משרד האוצר הודיע היום (רביעי) על מתווה להגדלה נוספת של מענק דמי לידה לנשים בהיריון שפוטרו במהלך משבר הקורונה. שיעור הגדלת דמי הלידה יעמוד על 15% ויתווסף להגדלה שנקבעה בכנסת לפני כשבועיים מגובה דמי האבטלה למשכורת האחרונה של הזכאית לתשלום. עוד הוסיפו באוצר כי במסגרת המתווה תתאפשר גם הקדמת תשלום של מחצית מדמי הלידה. 

ההחלטה על התשלום לנשים בהיריון שהתקבלה בכנסת לפני שבועיים התבססה על גובה השכר ולא על דמי האבטלה. המשמעות היא שנשים ללא עבודה שאמורות ללדת בשלושת החודשים הקרובים יקבלו דמי אבטלה במשך חצי שנה. בנוסף, תהיה קיימת להן האפשרות למשוך חצי מהתשלום שמגיע להן מוקדם יותר כדי לספק להן ביטחון.

אביגדור ליברמן (צילום: Yonatan Sindel Flash 90, פלאש/90 )
שר האוצר ליברמן | צילום: Yonatan Sindel Flash 90, פלאש/90

ח"כ אפרת רייטן, יו"ר ועדת העבודה והרווחה בירכה על מתווה האוצר החדש: "מודה לשר האוצר ליברמן וליו"ר ועדת הכספים קושניר שנענו לפניותנו ומצאו פתרון לנשים בהריון שנותרו ללא עבודה ומבלי היכולת לחזור לשוק התעסוקה. אני שמחה להיות ממובילי שיתוף הפעולה בין הגורמים השונים לרבות שדולת הנשים שהביא בסוף למתווה הראוי".

יו"ר ועדת הכספים ח"כ אלכס קושניר התייחס גם הוא להחלטה: "אנחנו במשך התקופה הזאת היינו בקשב רב למצוקתן של הנשים ואני גם שמח על העבודה המשותפת של חברי הכנסת מהרבה מאוד סיעות, וגם תודה רבה למשרד האוצר ולאגף התקציבים ולשר האוצר על ההיענות".

קושניר הוסיף: "התיקון הזה יכנס כחלק מהחוק שאנו דנים בו היום, כתיקון של הוועדה, ואני מאוד מקווה שגם את החוק הזה נוכל לחוקק מהר ככל שניתן. המשמעות של זה, היא מי שתמשוך את המקדמה הזאת זה בעצם כמעט שלושה חודשי דמי אבטלה ולכן זה פתרון הולם".

בתחילת השבוע דיווחנו במהדורה המרכזית על המצוקה הקשה שגרמה הפסקת תוכנית החל"ת לנשים בהיריון. "אני עבדתי כל החיים שלי, גם בעלי. אנחנו חיים על שתי משכורות וצריכים את שתיהן כדי לחיות", סיפרה חווה לבוביץ' שנותרה ללא דמי אבטלה, "לא ייתכן שהמדינה תפקיר אותנו".