בשנים האחרונות יש תנופה בהקמת ועדי עובדים גם בחברות פרטיות - אם בעבר ועדי העובדים היו נחלתם של מפעלי תעשייה וגופים ממשלתיים, הרי שבשנים האחרונות רואים אותם קמים גם ברשתות ביגוד, רשתות מזון, חברות היי טק, חברות ביטוח ועוד. הפריחה של ועדי העובדים מלווה באופן טבעי גם בהתחזקות ארגוני העובדים הארציים כמו "ההסתדרות הכללית", "הסתדרות העובדים הלאומית", או "כוח לעובדים", שכולם נהנים מהצטרפות מאסיבית של חברים חדשים. 

לדברי עו"ד בטי מצר לוי, מומחית לדיני עבודה ולהתארגנויות עובדים, יש ממש "רנסנס" בהתאגדויות עובדים במקומות עבודה שבעבר לא היו מעזים לחשוב על התארגנות מול המעסיק. היא עצמה ליוותה ומלווה את הקמת ועדי העובדים ברשת "הום סנטר", רשת השיווק "יוחננוף", חברת הביטוח "איילון", בית ההשקעות "מיטב דש" ועוד. "מדובר בעובדים שחווים מצוקות יומיומיות, אם מדובר ברשתות המזון למשל, והם מבינים שבכוח מאורגן יוכלו לשפר את תנאי עבודתם, במיוחד אם יש בענף שלהם התאגדויות דומות בחברות אחרות," מוסיפה עו"ד מצר לוי.

למה בכלל להקים ועד עובדים?

לדברי עו"ד מצר לוי, אחד הטריגרים הבולטים להקמת ועד עובדים הוא כשיש משבר בחברה - שיקולים למכירת החברה, כניסת מנכ"ל חדש, כשאז העובדים רוצים לשמר את הזכויות הקיימות שלהם ולהסדיר אותן בהסכם קיבוצי. "באופן כללי, מקימים ועד עובדים כדי לשמור על הביטחון התעסוקתי, כדי לאפשר קידום לעובדים כשבחברה יש בעיה בנושא; תוספות שכר, התעמרות בעובדים, השוואת תנאים למקומות עבודה דומים בהם הייתה התאגדות; ההתאגדות מייצרת כוח מיקוח הרבה יותר גדול מאשר יש לכל עובד בנפרד".

אז אם אתם חושבים על הקמת ועד עובדים במקום עבודתכם, כדאי שתעשו זאת בצורה נכונה ותדעו מה החוק מאפשר לכם ומה לא, איך הוא מגן עליכם מפני המעסיקים שמנסים למנוע את הקמת הועד וכד'. בראש ובראשונה, חוק ההסכמים הקיבוציים קובע שכל עובד שכיר רשאי להתאגד. בתקנוני ארגוני העובדים יש סייגים למי לא רשאי להיבחר לוועד העובדים – למשל, ההנהלה הבכירה והיועץ המשפטי של החברה. החוק קובע עוד, כי יש איסור לפגוע בזכויותיו של העובד, לרבות קידום בעבודה, הכשרה או השתלמות מקצועית, פיצויי פיטורים, הטבות ותשלומים שונים עקב חברותו בארגון עובדים, חברותו בוועד העובדים, פעילותו למען הקמת ועד עובדים, פעילותו למען ארגון עובדים נוספים או הימנעותו מחברות או פעילות בוועד או בארגון העובדים.

היעזרו בארגונים הארציים

אין תמונה
עורכת הדין בטי מצר לוי

בשלב ראשון מומלץ לפנות לאחד מארגוני העובדים הארציים, שבו תמצאו את המענה הייחודי לענף בו אתם פועלים. כדאי לשבת עם כולם ולבדוק מה הכי נכון לכם. לארגונים הארציים (ההסתדרויות, כאמור) יש את היכולת גם לאתר את הרוח החיה, המנהיג, שיכול לסחוף את העובדים אחריו ושיכול לשאת ולתת מול ההנהלה ללא חשש. המציאות מוכיחה שסיוע של ארגוני עובדים מביאה להישגים טובים יותר של העובדים במו"מ מול הנהלות החברה, כמו גם סיוע בהתנהלות מול מעסיק שמתנכל לעובדים הרוצים להתאגד (ראו מקרי פלאפון ורמי לוי). "יש גם ועדים עצמאיים, אך אני ממליצה לבחור ארגון עובדים שנכון לכם, שלו יש את הניסיון, הידע והמשאבים להפוך עובדים להנהגת עובדים; הם עורכים הכשרות והשתלמויות לחברי הועד," מסבירה עו"ד מצר לוי ומוסיפה: "ארגון העובדים ממנה ועד פעולה שעליו להחתים לפחות שליש מהעובדים על הקמת ועד יציג. החוק קובע כי יש להחתים שליש מהעובדים שעליהם יחול הסכם קיבוצי מיוחד, ושיביעו את רצונם להצטרף לארגון העובדים".

10 טיפים להתנהלות נכונה וטובה של ועד העובדים

1. בחרו בקפידה את חברי ועד העובדים ואת המנהיגים.

2. טפחו שגרה של מפגשים תכופים עם כמה שיותר עובדים ואספו כמה שיותר סיפורים והכרות אישית עם עובדים ומצוקותיהם.

3. לכל התבטאות שלכם יש חשיבות תכננו באופן מדויק את המסרים שאתם מעבירים לציבור העובדים ולהנהלה.

4. כחברי ועד עיני כולם נשואות אליכם הן חברי הנהלה והן עובדים ועמיתים לעבודה. הקפידו על התנהלות אישית תקינה.

5. בשלב הראשון המשיכו לבצע את המשרה בה הייתם עד לפני ההתארגנות באותו אופן עד להגעה להסכמה עם ההנהלה על התנהלות אחרת. אל תוותרו על ביצוע עבודה מקצועית בשלב בראשון להתארגנות, כי זה עלול להיראות כטובת הנאה וקידום אינטרס אישי.

6. מפו היטב את גורמי ההשפעה בהנהלה והשיגו כמה שיותר מידע על תהליכי קבלת ההחלטות.

7. אתרו בתוך מקום העבודה את אלו שיוכלו להעביר מסרים בשם ועד העובדים להנהלה ותכננו אילו מסרים כדאי להעביר להם.

8. נהלו סקר, משאל, מדי תקופה - מה העובדים היו מעדיפים להסדיר ולשנות בהסכם העבודה הקיבוצי מה מפריע להם שיח קפדני עם אוכלוסיות עובדים לפי עיסוקים חשוב וחיוני ביותר.

9. דאגו לדרוש מארגון העובדים שמייצג אתכם להכשיר אתכם למשא ומתן הקיבוצי ולהקנות לכם מיומנות וליווי משפטי מקצועי לכל שלב. הנהלות מקפידות להסתייע ביועצים מקצועיים ואין סיבה שאתם לא. למדו מה מקובל בשוק בו אתם עובדים וקראו הסכמים מקבילים.

10. לא כל מה שתרצו להשיג תוכלו להשיג בשלב הראשון. ההתארגנות קשה לעיכול להנהלה. לכן,
נשמו עמוק, אל תבטיחו הבטחות שלא תוכלו לעמוד בהן, וכמובן שאל תתרגשו מחוסר הערכה של ציבור העובדים אותו אתם מייצגים, יש גם כאלה.

ועד עובדים (אילוסטרציה: Roman Samborskyi, Shutterstock)
ההתארגנות קשה לעיכול להנהלה | אילוסטרציה: Roman Samborskyi, Shutterstock

תשלום לוועד העובדים

הקמת ועד עובדים בחברה כרוכה גם בתשלום חודשי הן לארגון העובדים והן לוועד; מלבד תשלום דמי חבר או דמי טיפול לארגון העובדים, המקובל הוא שהוועדים גובים מס ועד בשיעור של עד 0.4 אחוז מהשכר. המלצה חמה היא לנהל את קופת הוועד בשקיפות באמצעות גזבר מתוך חברי ועד.

ועד אשר מחליט לגבות מס ועד צריך לוודא שהעובדים יראו את התשלום הזה כתשלום אשר מקנה להם הטבות באופן משמעותי כך שהתשלום הינו משתלם ביותר לעומת ההטבות, המתנות ואירועי הרווחה שהם מקבלים.
שימו לב- ככל שבהסכם הקיבוצי התקבלה תוספת שכר הקפידו שהגביה עבור דמי חבר ומס ועד לא יהיו שקולים לתוספת השכר כי אז עובדים לא יראו את הערך המוסף בתשלום.