בימים אלו שרובנו נדרשים לעבוד מהבית - בהנחה כמובן שלא הוצאנו לחל"ת – היותנו הורים עובדים יכולה להעיב מאוד על מעמדנו במקום העבודה. אם המעסיקים שלכם לא מצליחים להכיל את העובדה שאתם צריכים למצוא את האיזונים בין העבודה למשפחה, במיוחד בתקופה מבולבלת כמו זאת שהעבודה זולגת פיזית למרחב הביתי שלנו (כי אין כמו לנהל שיחות זום עם ילד על הידיים), אתם בבעיה. וזה תקף כמובן גם בשגרה, שבה הורים צריכים לחלק את שעות העבודה ולהספיק "להוציא את הילד מהגן".

יכול מאוד להיות שאתם צריכים לחפש מעסיקים ומקומות עבודה אחרים, שידידותיים כלפי עובדים עם משפחה. אבל עוד לפני שאתם בוחנים מקומות עבודה אחרים, כדאי שתיסגרו על מה אתם מחפשים:

חשבו על המחויבויות הכי חשובות שיש לכם למשפחה ולילדים, שעשויות להשפיע על הזמן שלכם בעבודה, (כמו למשל ארוחות ערב משפחתיות מדי ערב, אימון קבוצת הכדורגל של הילד או סיוע בהכנת שיעורי הבית). שקלו מהן ההטבות שאתם רוצים לקבל מהמעסיק וכמה חשובות הן לכם ולמשפחה שלכם, וחשבו על איך מעסיקים קודמים שלכם נפלו בזה. נסו גם לדמיין את התרחיש האידאלי שלכם כהורה עובד כיום ולטווח הארוך, ככל שהילדים שלכם יגדלו והמשפחה תתרחב.

הכינו שיעורי בית

לפני שאתם רצים לחפש משהו אחר, כדאי לקבל תמונה מלאה יותר של חיי העבודה במקום שבו אתם שואפים לעבוד, לפני שאתם מתחילים או ממשיכים שם. בחינה של איך מקום העבודה הזה מתייחס להורים אחרים, תעזור לכם להבין האם הפעולות ותרבות העבודה בו מתאימים למה שאתם רוצים וצריכים.

כעת החלו לעשות שיעורי בית בנוגע למעסיקים פוטנציאליים. נכון שהמצב כרגע מוגבל, ראיונות העבודה מתנהלים בשלט רחוק ואי אפשר לראות את תרבות העבודה במשרד, אבל עדיין אפשר לקבל המון מידע ולשאול המון שאלות.

התחילו מהאתר הרשמי של החברה; בחנו כיצד החברה מתארת את העובדים שלה ומה שהיא משתפת בנוגע לתמיכה בהם. הסתכלו על ההנהגה הבכירה ועל ועד המנהלים - האם אפשר לראות שיש להם משפחות? האם הם מדברים על סביבה התומכת במשפחות? האם יש שם נשים? אם התשובות לרוב השאלות הללו הן לא, יכול להיות שלא מדובר בסביבת עבודה ידידותית למשפחות, במיוחד בדרג הבכיר, וזה עלול להיות דגל אדום לטווח הארוך. חפשו אם יש מידע בנוגע לפעילויות ובונוסים שמוצעים להורים עובדים, כמו למשל ימי חופשה, קייטנות, ירידה לחצי משרה או עבודה מהבית.

אם אתר החברה מציע מידע על אנשים ספציפיים שעובדים בה - כמו למשל במאמרים, בהודעות לעיתונות או בבלוג - חפשו אם הם מציינים משהו על איזון בין חיי העבודה והבית, או האם לחברה יש מדיניות מסוימת שמשפיעה על הזמן שמחוץ לשעות העבודה. הרחיבו את החיפוש גם מחוץ לאתר החברה, ונסו למצוא מאמרים או ידיעות חדשותיות שקשורות לחברה ברשת, הן חיוביים והן שליליים. קראו מה יש לעובדים לשעבר לומר על תרבות העבודה וחפשו ראיונות עם בכירים בחברה שאולי מציינים את חיי המשפחה שלהם.

 

עבודה עם ילדים (צילום: By Sura Nualpradid, shutterstock)
האם מאפשרים לעבוד מהבית כשיש חופש במסגרות הלימודים? | צילום: By Sura Nualpradid, shutterstock

עכשיו הגיע הזמן להפעיל קצת קשרים אישיים, כדי לדעת מה בדיוק קורה במקום העבודה הזה ומה כדאי לכם לשאול בראיון. השתמשו ברשתות חברתיות כמו פייסבוק או לינקדאין כדי לאתר חברים, חברים של חברים, מכרים, קשרים מקצועיים וכו' שמועסקים או היו מועסקים בחברה הזו. נסו לשלוח להם הודעה ולשאול אותם על התרבות של החברה ועל המדיניות הרשמית לעומת מה שקורה בפועל. אם מדובר בעובדים לשעבר, אל תחששו לשאול אותם מדוע עזבו. נסו לשוחח עמם על הכשלים באיזון שבין חיי העבודה לבית - אולי החברה ניסתה להפעיל תוכנית מסוימת להורים עובדים שכשלה? האם הם יודעים מדוע הורים עוזבים את החברה? האם אימהות טריות לא חוזרות מחופשת הלידה?

בואו מוכנים לראיון העבודה

כאשר אתם מגיעים לשלב ראיון העבודה, שאלו שאלות לגבי המשרה עצמה אבל נסו לברר גם מידע על החברה והתרבות שלה, ועל החיים האישיים של המראיינים עצמם. הקשיבו טוב למה שהם משתפים. אם כל אחד מהם אומר שאין לו משפחה, או שבני הזוג שלהם נשארים בבית כדי לטפל בילדים, ייתכן שמדובר בדגל אדום. זו גם הזדמנות טובה לשמוע מהם על ההתנהלות היומיומית בחברה. שאלו לגבי אורך ממוצע של יום עבודה והאם יש רצף של ישיבות או שיחות וידאו כל היום, כל יום. זה עלול לרמוז לכם על שעות עבודה ארוכות או ציפייה לעבוד בלילות, בסופי שבוע או בבקרים המוקדמים.

נושא מצוין שכדאי לעלות בראיון הוא גמישות. שאלו לגבי אופציות של משרה חלקית, לו״ז מפוצל או מרווח נשימה מסוים אם הילד שלכם חולה, אם יש לו אירוע בבית הספר או שהוא צריך את תשומת לבכם בזמן שאתם עובדים מהבית.

מגפת הקורונה גרמה לשינוי גישה בקרב מעסיקים רבים בנוגע לגמישות ובמיוחד בעבודה מהבית. שאלו לגבי הניסיון של המראיינים בעבודה בזמן הסגר - איך מנהלים ובוסים תמכו בעובדים שנאלצו להשגיח על הילדים שלהם, לפקח על הלמידה שלהם מרחוק ולהעסיק אותם? האם גמישות ועבודה מהבית נכנסו לשגרת העבודה כיום או שזה היה זמני? נסו גם לברר אם המעסיק תומך בעובדים שנאלצים לטפל בהוריהם הקשישים או בקרובי משפחה חולים.

אם אתם משוחחים עם נציג של מחלקת משאבי האנוש, שאלו לגבי הטבות ותמיכה בהורים עובדים, כמו למשל קייטנות לילדים, אירועים לכל המשפחה ואפילו תמיכה בנשים מניקות. שאלו גם לגבי פעילות הפנאי של החברה ותמיכה ברווחת העובד אשר מונעות שחיקה.

זכרו שאתם בשלב שבו אתם מחפשים משרה שתתאים לכם ולא להיפך. נסו לנצל את כל המשאבים הזמינים לכם כבר בשלב הקבלה לעבודה כדי לאתר דגלים אדומים שפחות זורמים לכם. יש הרבה מקומות עבודה וחברות שידידותיות להורים עובדים שם בחוץ. מקום עבודה שמכבד הורים עובדים ידע להעריך יותר את עבודתכם.