מקדמת דנא חינכו אותנו לכבד את המבוגרים. בין אם אלו סבא וסבתא שלנו, מנהיגי המדינה ואף להדור פני זקן במרחב הציבורי. אולם, כבר שנים רבות שמשמעות הגיל הולכת ופוחתת כשיותר ויותר צעירים תופסים עמדות מפתח בפוליטיקה, בהייטק, באומנות, בקולינריה ועוד ובעיקר ב״עולמות החדשים״ - בהם הגיל, אינו התרגיל. קחו למשל את ראש ממשלת ניו-זילנד, רק בת 40 וכבר זוכה לברכות מכל עבר, על אסטרטגיית הטיפול שלה במגפת הקורונה. מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק, רק בן 36 ונחשב לאחד האנשים החשובים והעשירים בעולם, ויש כמובן עוד דוגמות רבות.

האם הגיל מהווה פקטור להצלחה? האם בשביל להקים עסק או מיזם צריך להיות בעל או בעלת ניסיון של שנים? קבלו את הצעירים שקפצו קפיצת ראש למים, ושרדו כדי לספר. כן, גם את הקורונה. 

שני חדד, מנכ"לית בית הקריאייטיב והאסטרטגיה Brainnu מספרת שבתחילת דרכה בעולם ההייטק היתה לה בעיה כפולה, ״הייתי גם צעירה נורא ובנוסף לכל, גם אישה בעולם שכולו גברים״, היא אומרת ומתכוונת לעולם הפרסום, ״אני זוכרת שבישיבות קריאייטיב, עד לרגע בו פתחתי את העסק - לא ראיתי בנוף המון נשים, בטח שלא בגילי. אני יכולה לציין דווקא לשלילה את העובדה שכשכבר נתקלתי באישה מבוגרת ממני, היא זו שרצתה להוביל את השיח ולכן לרוב בפגישות שכללו נשים סביב השולחן - הושתקתי יותר״.
חדד, שהקימה את העסק שלה במהלך התואר השני, כשהייתה רק בת 26, נזכרת שלמרות האומץ והתעוזה - זה לא היה קל בכלל. "כשרק פתחתי את בית הקריאייטיב, היייתי מרבה להיפגש עם לקוחות פוטנציאליים כדי להתחיל להניע את התזרים והמחזור. לא אשכח שיום אחד צלצל הטלפון של המשרד, זו הייתה השיחה הראשונה אי פעם, ומאחורי הקו עמד מנכ״ל של חברת סטרטאפ שהגיע אלי דרך המלצה וביקש להיפגש. השיחה עצמה הייתה מאד מקצועית ורצינית. כשנפגשנו, בבית קפה בתל אביב ואני נכנסתי עם ה-מטר חמישים שלי והלפטופ ביד - הוא אמר לי 'מודה שלזה לא ציפיתי. את ילדה'. 3 שנים מאוחר יותר והוא לקוח שלא זז מילימטר ממני ואף הציע לי סכום כסף לא קטן כדי להפוך לשותפה״. 

שני חדד (צילום: יח"צ)
שני חדד | צילום: יח"צ

כיום, חדד מספרת שנושא הגיל כבר לא מהווה עניין מבחינתה. "העולם משתנה כל הזמן" היא אומרת "אין מה לעשות, את תמיד צריכה להיות עם היד על הדופק וללמוד. כדי שיהיו לך דברים חכמים להגיד בישיבות ורעיונות פורצי דרך בזמן שכולם מחפשים את המוכר והידוע. מי שהכי מחובר ומבין טרנדים וטכנולוגיות חדשות הם דווקא בני הדור הצעיר יותר, כך שזה לא משנה אם אתה מנהל מותג או מנכ"ל סטרטאפ, אם רוצים לצעוד קדימה - חייבים להתעלם מהגיל ולהבין שבעולם שלנו, זה יכול להוות דווקא יתרון".

הכל כמעט התפוצץ, רגע לפני הגשמת החלום

מי שמעולם לא נתנה לגיל להוות עבורה מכשול היא עדי אורנשטיין-בילייס, מנהלת השיווק של מכללת BPM, הבית של תעשיית המוזיקה. "אני עוסקת בתפקידי שיווק מאז גיל 28", אומרת אורנשטיין-בייליס, "ואם יש משהו שלמדתי מעבודה עם אין ספור אנשים  הוא שלכולם יש עומק. אם כבר, הגיל חושף את העומק הזה עוד יותר. יש את אלה שיש להם עומק מגיל צעיר, ויש כאלו שפחות - אז גם בבגרותם העומק לא בהכרח יתגלה. אני תמיד נהנית לעבוד עם אנשים ולגלות אותם, אך מבחינתי הגיל הוא עוד מספר שמלווה אותם, אבל לא מעיד על יכולותיהם - מקסימום מסמן את רמת הבשלות שלהם בעומק אליו הגיעו."

עדי אורנשטיין-בילייס (צילום: יח"צ)
עדי אורנשטיין-בילייס | צילום: יח"צ

נוי הדס, בת 29, הקימה "נוי השדה" בגיל 21,  כיום מדובר ברשת חקלאית בת שישה סניפים (ועוד שלושה בהקמה) ואתר משלוחים מוביל בארץ למשלוחי פירות וירקות איכותיים, העובדת במודל של תמיכה בחקלאות הישראלית ורוכשת את התוצרת ישירות מחקלאים. הדס מספרת כי דרכה לא הייתה קלה - החל מהתנגדותם של הוריה שלא רצו שבתם תעסוק בתחום, דרך מציאת בנק שיאמין בה ויסכים לעבוד איתה כשעדיין אין לה קבלות, ועד חקלאים שלא תמיד נתנו בה אמון. "אני חושבת שהייתי אולי ב- 30 סניפי בנק שונים (מכל הבנקים הקיימים). בכל סיום פגישה, המנהל/ת היו אומרים לי - התרשמנו ממך מאוד, אבל לא נוכל לפתוח לך חשבון. באיזשהו שלב היה מנהל שבסוף פגישה מאוד מוצלחת אמר שאני חייבת לחזור כשאהיה בת 30 ונשואה, אחרת אין לי סיכוי ואמרתי לו, 'מה 9 שנים ומצב משפחתי שלי ישנו חוץ מבזבוז זמן?'" מספרת הדס.
פקטור הגיל הלך לרעתה גם בעבודה מול ספקים וחקלאים שפחדו לתת בה אמון ולמכור לה את תוצרתם. הפחד מכך שלא תשלם, או שלא תצליח להתמיד בתשלומים לאורך זמן בגלל גילה הצעיר היוו מכשול רציני. כשרצתה לפתוח את חנותה הראשונה היא נפגשה עם בעלי המקום רק בשלב החתימה. "אני לא אשכח את המבט הלא מאמין שלו, ברגע שראה שמי שעומדת מולו היא בחורה צעירה כל כך. הכל כמעט התפוצץ, רגע לפני הגשמת החלום שלי. הרגשתי שאני נעמדת על הרגליים האחוריות כדי להילחם על כך שמגיע לי הצ׳אנס להוכיח את עצמי בלי קשר לגיל ומגדר, ושאני אוכיח לכולם אחרת."

נוי הדס (צילום: יח"צ נוי השדה)
נוי הדס | צילום: יח"צ נוי השדה

מה שחשוב זה להציע מוצר מדויק ולהיות מקצועי

עדן בן סימון, בן 24 בלבד, הוא המנכ"ל של חברת ההייטק IVTECH המתמחה בפיתוח אפליקציות ותוכנות המותאמות באופן אישי לכל לקוח. בן סימון נולד וגדל בבית שמש והתגייס למסלול של היחידה הטכנולוגית ממרם. שלושה חודשים לאחר גיוסו הקים את הסטארטאפ הראשון שלו, החל משלב הרעיון ועד שלב הפיתוח. "זו הייתה אפליקציה באמצעותה ניסיתי לעזור לחברים שלי שרק התגייסו בתקופת 'צוק איתן'" הוא מספר. בשש השנים שעברו מאז, הספיק לפתח כמה אפליקציות נוספות ולהקים יחד עם איגור וינוקור, בן  30, את אייביטק. IVTECH היא חברת פיתוח תוכנה המספקת ליזמים מעטפת מלאה בפיתוח אפליקציה לעסק שלהם. החברה מתמחה בפיתוח פתרונות תוכנה למוצרים שונים ובונה לחברה תשתיות ליישומים המיועדים לעבוד בעומסים גבוהים.

עדן בן סימון (צילום: באדיבות חברת אייביטק)
עדן בן סימון | צילום: באדיבות חברת אייביטק

"אני עובד עם הרבה לקוחות בישראל, בארה"ב ובאוסטרליה. אני לא בטוח שהלקוחות מחו"ל יודעים אפילו בן כמה אני, בגלל אופי העבודה בנינו. הייתה פעם אחת שלקוח ניסה לתמחר את העבודה שלי בצורה נמוכה ביחס לשוק, רק בגלל שחשב שאני לא מבין מספיק, אבל אני אוהב להסתכל על הצד החיובי של זה ואומר לו תודה, כי הוא דחף אותי להתאמץ עוד יותר כדי להוכיח את עצמי", עדן מספר ומוסיף כי פעם אחת היה לקוח שהודה בפניו שהוא מתרגש גם מגילו הצעיר ובחר בהם למרות מחירם הגבוה, יחסית, כי הוא רוצה לקדם את החבר'ה הצעירים בהייטק. "בכל מקרה, אני לא מרגיש שלגיל שלי יש פקטור משמעותי בעולם המקצועי כי מה שחשוב באמת זה להציע מוצר מדויק ולהיות מקצועי. היום אנשים לומדים את עולם ההייטק כבר מגיל בר מצווה, יש כאלה שכבר יחשיבו אותי זקן."

אורן גולדשטיין, הקים מרכזי יזמות והוביל כנסים בקנה מידה עולמי עוד כשהיה עוד בן 26. לאחר שביצע תפקידים מגוונים בעולם היזמות והטכנולוגיה: מסטרטאפים, לניהול מועדון היזמות הגדול בארץ, אורן, כיום רס"ן במילואים ביחידה מיוחדת, נשוי ואב טרי, ייסד את FamilyBiz - אפליקציה המאפשרת לכל אחת ואחד לנהל את הכלכלה האישית והמשפחתית שלו בפשטות ובצורה הנגישה והמובנת ביותר, בגובה העיניים.

אורן גולדשטיין (צילום: באדיבות פמיליביז)
אורן גולדשטיין | צילום: באדיבות פמיליביז

 "בתחילת דרכי, כאשר ארגנתי כנסי יזמות אדירי מימדים, לא פעם ולא פעמיים, הופעתו מגילי, ואמרו שציפו לראות אדם מבוגר יותר. למדתי לקבל זאת בחיוך ובשמחה." מסביר אורן. "גם כשהדוברים באותם אירועים והאורחים היו מבוגרים ממני, למדתי שגילי הצעיר יכול להוות דווקא יתרון. הבנתי שישנם אתגרים המשותפים לכלל הגילאים, ביניהם ניהול כלכלי נכון." משתף אורן. "בין המשתמשים באפליקציה קיים טווח רחב של גילאים, מבני נוער ועד לסבא וסבתא. משבר הקורונה אף הגביר את הביקוש לאפליקציה שעוזרת להתמודד עם הקשיים הכלכלים שנוצרו במפתיע. דווקא אפליקציה נוחה לשימוש, שהיא טייס אוטומטי בעולמות הכלכלים, מאפשרת שימוש נוח לא רק לצעירים שרגילים להשתמש בטלפון הנייד."