חג הפסח מתקרב ועמו לא מעט שאלות הנוגעות לזכויות עובדים בתקופת ערבי החג ובימי חול המועד. רגע לפני שהפיתה תוחלף במצה והחסה תשנה את שמה ל'מרור', הנה התשובות לכל השאלות שאתם צריכים לשאול את עצמכם:

מה מגיע למי שעובד בחג?

עבודה בחג מזכה את העובד בתשלום מוגדל על עבודתו; כלומר עובדים שעתיים או יומיים יהיו זכאים לתשלום בגובה 150% עבור כל שעת עבודה בחג, ואילו עובדים חודשיים יהיו זכאים לתוספת של %50 על כל שעה שבה עבדו. עובדים שעתיים או יומיים שנכפה עליהם לעבוד בחג בניגוד לרצונם, יתוגמלו ב-250% על עבודה בחג.

אם במהלך החג עובד מועסק בשעות נוספות, הוא יהיה זכאי כמובן לתוספת שכר נוספת המסתכמת בגמול משמעותי. כמו כן, חשוב להזכיר כי עובדים שהועסקו במהלך החג יהיו זכאים למנוחה חלופית על כל שעה שבה הועסקו.

מה הם דמי חגים? האם כל העובדים במשק זכאים להם?

דמי חגים הם תשלום מיוחד (מעין תחליף משכורת) לו זכאים עובדים שעתיים או יומיים, שנעדרו מעבודתם בשל ימי חג. מדובר בזכות שלא ניתן לוותר עליה והיא רלוונטית לעובדים שהשלימו שלושה חודשי עבודה מלאים במקום התעסוקה, ובמקרים בהם החג לא חל בשבת ולא ביום שבו ממילא מקום העבודה סגור. לכן, השנה מומלץ לבדוק היטב כיצד יושפע סידור עבודתכם ולעמוד על זכאותכם לדמי חגים, במידה והייתם אמורים לעבוד באותם ימים אלמלא היה חג.

משפחה בליל הסדר (צילום: shutterstock)
"עבודה לאחר כניסת החג נחשבת לעבודה בחג עצמו" | צילום: shutterstock

שי לחג יש למה לצפות גם השנה?

בניגוד למה שאולי חשבתם, החוק לא מחייב את המעסיק להעניק לעובדים שי לחג, מלבד מקרים מסוימים כמו עובדי קבלן בתחומי הניקיון, כוח אדם ושמירה. בנוסף, חשוב לזכור שאנו נמצאים בעיצומו של משבר עולמי, תקופה לא קלה בלשון המעטה לעסקים, לכן ייתכן שחלק גדול מהעסקים לא יעניקו שי לחג השנה או יבחרו להעניק שי צנוע ביחס לשנים קודמות.

למרות זאת, אם לאורך השנים קיבלתם מתנות בחג הפסח, על המעסיק להמשיך לעשות זאת גם הפעם ובשנים הבאות. כמו כן, חשוב לציין כי אם המעסיק מחלק שי לעובדים, יש להעניקו גם לעובדות המצויות בחופשת לידה. באשר למי שנמצא בחל"ת, אין חובה על המעסיק להעניק לו שי השנה, אבל אם לחלק מהעובדים בחל"ת מוענק שי לחג ולאחרים לא - הדבר יכול להחשב כאפליה אסורה.

המעסיק הודיע על חופשה מרוכזת לכלל העובדים? שימו לב שיש לכם די ימי חופשה לניצול

לא מעט מעסיקים בוחרים לנצל את תקופת הפסח ולהוציא את כלל העובדים ל"חופשה מרוכזת". אם מדובר בחופשה בת 7 ימים לפחות (לא כולל ימי החג עצמם), מחויב המעסיק להודיע עליה לפחות 14 ימים מראש. ימי החופשה המרוכזת יורדים ממכסת ימי החופשה השנתית של העובדים עצמם ולכן, אם אין לכם די ימי חופשה לנצל לאורך כל התקופה, יכול המעסיק לבחור באחת משתי האפשרויות הבאות:

1. לא להוציא אתכם לחופשה ואז עליכם להגיע לעבודה כרגיל.
2. להוציא אתכם לחופשה בתשלום מבלי לנכות ימים אלה מימי החופשה שתצברו בעתיד.

שימו לב - למעסיק אסור לכפות עליכם לצאת לחופשה ללא תשלום ללא הסכמתכם, וכן אסור לו לכפות עליכם לצאת לחופשה, ולזקוף את הימים החסרים על חשבון ימי החופשה העתידיים שלכם (ובכך, להיכנס ל'מינוס' בימי חופשה). הדבר יכול להיות רלוונטי עבור עובדים שניצלו את רוב או כל ימי החופשה שלהם בתקופת הקורונה ולא נצברו להם עדיין מספיק ימים חדשים. החובה לצאת לחופשה יחד עם כל המשרד, חלה גם על אנשים שחזרו עכשיו מחל"ת.

כמו כן, חשוב לציין בהקשר זה כי ימי חג ושבתות אינם מופחתים ממספר ימי החופשה ("נטו") שצברתם ולכן, אם מעסיקכם מעוניין להוציא אתכם לחופשה לכל אורך תקופת הפסח (החל מה-27 במרץ ועד ה-3 באפריל), יתכן שאתם זקוקים ל-5 או 6 ימי חופשה בלבד עבור ערבי החג וימי חול המועד, הנחשבים לימי עבודה רגילים על פי החוק. 

עו"ד שרון הורנשטיין | כל זכות (צילום: יחסי ציבור)
עו"ד שרון הורנשטיין | צילום: יחסי ציבור
עובדים יהיו זכאים לסרב לעבוד ביום המנוחה השבועית או בחג מכל סיבה שהיא, ולא רק בשל איסור על-פי מצוות דתם. כלומר, עובדים (למעט מספר מקומות עבודה מסוימים כמו בתי חולים, משטרה, בתי מלון וכו') רשאים לסרב לעבוד בחג הפסח (בחג הראשון ובחג השני). הם אינם רשאים לסרב לעבוד בחול המועד. על העובד למסור למעסיק את ההודעה לפיה הוא אינו מסכים לעבוד בימי המנוחה השבועית או בחג בתוך 3 ימים מהיום שבו המעסיק דרש ממנו (או הודיע על כוונתו לדרוש ממנו) לעבוד בימים אלה.

אם אני בבידוד וממשיך לעבוד מהבית, אני עדיין מחויב לקחת ימי חופש בחול המועד כי החברה ב"הדממה"?

בהחלטת המעסיק, עליך לצאת לחופשה מרוכזת עם שאר העובדים.

ומה לגבי חופשה בחג המימונה?

המימונה נחשבת ל"יום בחירה", בדומה לימי חג הפורים, ל"ג בעומר ואפילו יום ירושלים ויום פטירת הרצל. במסגרת ימים אלה, ניתן להיעדר מיום העבודה מבלי שהמעסיק יוכל להתנגד להיעדרותכם, וזאת בתנאי שהודעתם לו על כך לפחות 30 יום מראש. אם לא הספקתם להודיע למעסיק מראש, תוכלו לבקש ממנו לצאת לחופש באותו יום אך הדבר תלוי בהסכמתו. ההיעדרות אגב, יורדת ממכסת ימי החופשה השנתית שצברתם.

עו"ד שרון הורנשטיין, הוא העורך הראשי של אתר כל זכות.