להתפרצות נגיף הקורונה השפעה רבה על תחומים רבים בחיינו ועל שוק העבודה בפרט. לא זו בלבד שכמיליון איש מצאו עצמם מחוץ לשוק העבודה, קיימת גם אי ודאות באשר לעתיד לבוא. בתנאי שוק כאלה, תהליך חיפוש העבודה הופך למורכב ומאתגר יותר מחיפוש עבודה בימים כתיקונם – תהליך מורכב וטעון ממילא. יישום העצות הללו יגדיל את הסיכויים שלכם להתקבל לעבודה חדשה בהצלחה בתקופת פוסט קורונה:

עניין של גישה

גישה נכונה ומוכנות לכך שמדובר בתהליך שלא תמיד יסתיים בהצלחה, יפחיתו את רמת הלחץ והחשש אצל מחפש העבודה, וכפועל יוצא יגדלו הסיכויים למציאת המשרה הבאה. חשוב להבין כי אי קבלה למשרה מסוימת איננה כישלון אלא חלק מתהליך נורמלי שרבים נאלצים לעבור אותו בדרך למציאת עבודה. ככל שנשתפשף יותר בשלבים השונים בחיפוש, כך נדע יותר למה לצפות בפעם הבאה ולהשתפר תוך כדי תנועה. אין לנו את הפריבילגיה לוותר על אופטימיות בתהליך משמעותי זה ורצוי להתייחס לכל התהליך כעל חוויה שניתן ללמוד ממנה, ולזכור ששוק העבודה יתאושש במוקדם או במאוחר. עם גישה נכונה והבנת התהליך מקום העבודה הבא בוא יבוא.

חיפוש עבודה זו עבודה

בשלב הראשון, מומלץ למפות את החוזקות שלנו - תכונות, מיומנויות, כישורים, נטיות לב וניסיון קונקרטי. לאחר מכן כדאי יהיה להתמקד ב- 4-5 משרות מרכזיות שמעניינות אתכם, מתאימות לכישורים שלכם ואתם בעלי אוריינטציה לתחום. פרט לחיפוש באתרי דרושים מובילים ופנייה לחברות השמה מובילות, בהם ניתן להיחשף לרוב המשרות הקיימות במשק, מומלץ להשתמש באפיקים אלטרנטיביים נוספים: פרסום ברשתות החברתיות, פנייה לחברים ומכרים מכל מעגלי ההיכרויות, מקומות עבודה קודמים במידה וזה הסתיים בטוב, להפעיל משפחה ולבקש שיבדקו אם יש להם מכרים רלוונטיים שיכולים לסייע ואף לפנות ישירות לארגונים באמצעות דף הדרושים באתרי האינטרנט שלהם.

מיקוד נכון בסוג המשרה צריך להתבטא גם בתחום העיסוק של הארגונים. מכיוון שתחומים מסוימים כמו למשל תעופה והפקת אירועים נפגעו משמעותית בהתפרצות הקורונה, כדאי להתמקד בחברות מתחומים אשר לא נפגעו ואף שגשגו כתוצאה מהקורונה כמו קונצרנים בעולם מזון, חברות בעולם הלוגיסטיקה והשינוע, חברות בתחום האון -ליין, חברות בעולם המדיקל דיווייס והפארמה. לאחר שחידדנו ומיפינו את אשר אנו מחפשים ואת המשרות המתאימות לנו, נזכור את חשיבות התאמת קורות החיים למשרה המיועדת. בכל משרה אליה ניגש, מומלץ יהיה להדגיש בקורות החיים את הכישורים הרלוונטיים למשרה, שהרי המטרה העיקרית של קורות החיים היא לעבור את שלב המיון הראשוני ולהוביל אותנו לשלב החשוב – ראיון העבודה.

איך לשרוד את השבוע הראשון בעבודה החדשה (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
להתכונן לראיון | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

לא אשמתכם שפוטרתם בגלל הקורונה

זומנתם לראיון עבודה? חשוב מאוד להגיע מוכנים. יש ללמוד על הארגון מבעוד מועד ככל הניתן, כמו כן, יש להגיע בזמן ואם צריך לקחת מקדמי ביטחון – לא לאחר וגם לא להקדים יותר מידי.

תתרגלו ראיון עם אדם שאתם סומכים עליו, תחשבו מבעוד מועד מהם היתרונות שלכם הרלוונטיים לדרישות המשרה, תהיו מוכנים עם הצגה עצמית סדורה ותהיו מוכנים לענות על שאלות שכיחות בראיון עבודה כמו למשל: לספר על הצלחה יוצאת דופן ועל כישלון במקום עבודה קודם, מה יגידו עלי וכיצד יגדירו אותי המנהל הקודם שלי או חבר טוב שלי, מהן החוזקות והחולשות הרלוונטיות למשרה, מה הופך אותנו למתאימים דווקא לתפקיד הזה, לחשוב על נקודות תורפה בקורות החיים וכיצד לענות עליהם וכן הלאה.

כאשר אתם נשאלים על מקום העבודה הקודם שלכם – אמרו תמיד את האמת. אם פיטרו אתכם מהעבודה בגלל הקורונה או בשל סיבה אחרת, אמרו זאת. ברור לגמרי שפיטורים בשל הקורונה אינם תלויים בכם ואין סיבה לאבד את הביטחון בשל כך. להערכתי, רוב המעסיקים יקבלו בהבנה את סיבת הפיטורים בימים טרופים אלה, כך שאין כל סיבה להסתיר או לייפות זאת. מומלץ להימנע מאמירות שליליות על מעסיק קודם או כאלו שמעידות באופן מובהק על התנהלות לא תקינה שלכם או חוסר תקשורת עם המנהל.

איך לדבר על שכר?

ידוע כי בתקופה זו ארגונים רבים שנפגעו מהשלכות הקורונה "מחשבים מסלול מחדש" ומהדקים את החגורות לזמן לא ידוע. בתוך כך, ארגונים שונים גם קיצצו בשכר לעובדים קיימים ובוודאי שתהיה לכך השפעה גם על השכר של עובדים חדשים המגויסים. לאור זאת, כדאי להיות מודעים לכך שרמת השכר אותה תקבלו אינה בהכרח זו שציפיתם לקבל לפני הקורונה והיו מוכנים להתפשר. זכרו שהמטרה העיקרית כעת היא לחזור לשוק העבודה.

רוני לביב (צילום: יח"צ)
רוני לביב | צילום: יח"צ

אם נשאלתם בראיון על ציפיות שכר, מומלץ לענות תשובות בסגנון: "בואו נתקדם בתהליך, נראה שאנחנו מתאימים, ונשאיר את הנושא לשלב מתקדם יותר", או- "אני מאמין שארגון כשלכם יידע להוקיר ולתגמל עובדים מסורים עם ניסיון עשיר כמו שלי". במידה וידרשו ויתעקשו על מספר קונקרטי, כדאי לתת טווח שכר ולא לנקוב במספר מוחלט. עקב מצב השוק, כדאי להרחיב טווח שכר - לא שכר נמוך מידי שיפחית מערככם ומצד שני גם לא כזה שייחשב גבוה מידי ומעל המקובל. יש לזכור כי כדאי לשקלל את כלל ההטבות והתנאים במקום העבודה ולא רק את שכר הבסיס.

לסיכום, אין ספק שנגיף הקורונה טרף את הקלפים ושינה את תנאי השוק בכלל ושוק העבודה בפרט עם רמת אי וודאות גבוהה למדי. להערכתי, חשוב לגלות אופטימיות זהירה ויחד עם זאת להתייחס ברצינות רבה לתהליך מציאת עבודה ואם יש צורך, להסתייע באנשי מקצוע למטרה זו. תקופה מאתגרת זו מחייבת אותנו לגלות גמישות רבה יותר בבחירת התפקידים ובציפיות השכר לפחות עד אשר יעבור זעם.

הכותב הוא רוני לביב, מנהל בכיר בדנאל משאבי אנוש- מקבוצת דנאל, ומומחה בתהליכי גיוס וניהול קריירה