בשנים האחרונות יותר ארגונים וחברות ישראלים מבקשים מהמועמד לעבור אבחון גרפולוגי, כחלק מתהליך האיתור והגיוס של עובדים חדשים. האבחון הגרפולוגי חוסך עבורם זמן רב ועלויות כספיות, ולכן לא מעט הפכו אותו לאחד מתנאי הסף כדי להתקדם בתהליך.

אם אתם נמצאים כעת בתהליך של חיפוש עבודה, סביר להניח שתתקלו בקרוב בבקשה לעבור אבחון כזה, ועוד לפני שאתם נלחצים, חשוב לדעת כי אבחון גרפולוגי אינו בודק ידע, אלא בודק תכונות אופי המרכיבות את אישיותכם, כמו :ביטחון עצמי, אינטליגנציה, אינטואיציה, כושר לימוד, אמינות, הססנות, שליטה עצמית, טוב לב, שאפתנות ועוד.

מה זה בעצם האבחון הזה?

באבחון הגרפולוגי תתבקשו לכתוב לפחות 16 שורות על דף לבן מעל מצע דפים, לכתוב חתימה אישית ולעבור מבחנים השלכתיים כמו מבחן וארטג ומבחן ציור העץ. אבחון גרפולוגי מקיף מתבסס על מספר ממצאים, שרק הצלבה ביניהם יוצרת תמונת אבחון מלאה. ומנגד, ציור בודד, חתימה או שלוש מילים אינם מהווים אבחון גרפולוגי מעמיק - אלא יכולים לומר מעט עליך.

מה ניתן לקבל מאבחון גרפולוגי?
כאמור, הניתוח מציג את תכונות האופי שלכם ויכול לשקף מצב רגשי, דפוסי התנהגות באמצעותם ניתן לדעת מדוע אתם חווים שוב ושוב את אותם הקשיים. הוא יכול להראות את אופן החשיבה שלכם – קונקרטית או הגיונית, את מידת המודעות העצמית והערכה עצמית, אבל גם טראומות מהעבר (ובאיזה גיל). את היכולת היצירתית שלכם, את השפעת הסביבה על ההחלטות שלכם, את האמינות והכישורים וגם היכן נמצא הקושי שלכם - בתכנון, בריכוז, בפתיחות ועוד.

רות דנן (צילום: דניאלה קונטיני)
רות דנן, גרפולוגית משפטית וגרפולוגית תעסוקתית אבחונית מוסמכת | צילום: דניאלה קונטיני

ואיך זה קורה?
בתהליך הכתיבה משתתפים שני שחקנים ראשיים: המודע והתת מודע. כאשר אדם מתחיל לכתוב, קיימת אצלו תחושה שהוא נמצא במקום חדש, לאחר מכן הוא שוכח עצמו וממשיך את פעולת הכתיבה של מי שהוא באמת. גרפולוגיה היא שיטת אבחון לסודות כתב היד, שהוא כתב המוח, וכידוע פעולת הכתיבה מתחילה לאחר פקודת המוח, המגיעה באמצעות מערכת העצבים לשרירי היד.

כאמור, המוח אחראי על כל התהליכים הפיזיים והנפשיים, ובו נמצאות היכולות הקוגניטיביות והרגשיות של האדם. הדף עליו כותבים הוא, למעשה, בימת החיים שלנו. אם נחבר את שניהם ביחד, נבין שכאשר אנו כותבים על דף הנייר אנו בראש ובראשונה "משליכים" את האישיות שלנו על גבי הדף. למעשה, האופן בו אנו ממלאים את הדף, יבחן את יכולות ההתנהלות שלנו בחיים. כמו: תכנון, סדר וארגון, שליטה עצמית, התמדה, אופן ההתנהגות במרחב החיים ועוד.

כך למשל, דף, שאינו מלא וערוך ונכתב באופן רשלני חסר שיטתיות וסדר - עשוי להעיד על חוסר יציבות.
כאשר הדף נראה מסודר ומאורגן – זה עשוי להעיד, בין היתר, על איזון נפשי, על שליטה עצמית, על יכולת תכנון, על התמדה ועל עשייה.

הנה למשל דוגמאות לטקסטים במבחן גרפולוגי – והניתוח של כל אחד מהטקסטים:

מהטקסט ניתן להסיק שהכותבת היא ערנית, בעלת תפיסת מתרחש זריזה, מתפקדת באופן זהיר וממוקד מטרה ואינה ממהרת להסיק מסקנות.

מהטקסט הזה ניתן להסיק כי הכותב הוא בעל יכולת ארגון טובה, השואף להצליח ולהגיע לתוצאות מוחשיות, עם יכולת תמרון וגמישות, חשיבתו יצירתית ושונה.

ועכשיו לפרקטיקה - אם התבקשתם לעבור מבחן גרפולוגי בקבלה לעבודה. הנה כמה טיפים שיסייעו לכם במבחן:

  1. השתדלו להיות רגועים במהלך הכתיבה
    זכרו שהלחץ משתקף בכתב היד. וזה המסר האחרון שאתם רוצים להעביר.
  2. היו אתם עצמכם – אל תזייפו את כתב היד
    כל ניסיון לחקות, להעתיק או לכתוב בכתב יד שאינו שלכם, עשוי לגרום להעדפה של מועמד אחר על פניכם. זכרו זאת.
  3. מלאו אחר ההוראות בדייקנות
    אם יש לכם בעיה רפואית או לקות למידה כמו דיסלקציה או דיסגרפיה, חשוב מאוד לציין זאת ולעדכן את הבוחן מראש. זה עשוי להקל במידה מסוימת בעת הבחינה עצמה וכן בשלב הניתוח.
  4. ציינו באיזו יד אתם כותבים
    בשום פנים אל תנסו לכתוב עם היד הלא דומיננטית שלכם – זה רק יכשיל אתכם.
  5. כתבו באופן ברור, טבעי וזורם
    חשוב לכתוב אך ורק בעט כדורי ועל גבי מצע של מספר דפים. זאת כדי לאפשר לגרפולוג לבחון את לחץ הכתיבה.
  6. יש לכתוב את הטקסט במילים שלכם
    כאמור, טקסט מועתק ישקף פחות את האישיות שלכם, וכך גם ניסיון להשתמש במילים שלא שלכם. כמו כן, הימנעו ממספרים והשתמשו בשם המספר. "שש עשרה" ולא "16", למשל.
  7. הקפידו למלא את הדף בתפוסה מלאה
    כתבו 16 שורות לפחות, אל תסתפקו בפחות -דבר זה יחשב כזלזול וישדר חוסר רציניות.
    ובהמשך לזה, השתדלו לשמור על שוליים נאותים ונקיים, במסגרת פרופורציות הכתב ותפוסתו על פני הדף.
  8. שמרו על דף נקי ללא קיפולים
    וללא הכתמות דיו או לכלוך.
  9. אין להגיש צילום של כתב היד
    הגישו רק את הדף המקורי. צילום אינו מציג את מידת הלחץ של העט על הנייר שכבר הסברנו את נחיצותה.
  10. הימנעו במידת האפשר ממחיקות או מתיקונים
    במקרה שאין ברירה, יש למתוח קו מעל המילה ולהמשיך הלאה. מחיקות וקווי כיסוי מושחרים יעידו בדרך כלל על רצון להסתיר ועל חוסר אמינות.

לסיכום, גרפולוגיה היא שיטת אבחון שבאמצעותה ניתן לדעת הרבה מעל המשוער. יחד עם זאת, ישנם כללים ברורים ובהם מגבלות ולכן כדאי לדעת כיצד להיערך לכך מראש. והכי חשוב: שיהיה בהצלחה!

הכותבת רות דנן, היא גרפולוגית משפטית מוסמכת קיימברידג' אנגליה, גרפולוגית תעסוקתית אבחונית מוסמכת האגודה האמריקאית AAHA ומטפלת בגרפותרפיה – טיפול באמצעות כתב היד.