"בהלת הקורונה בהחלט מכבידה על שוק העבודה בימים אלה ועשויה להציב בפני מעסיקים רבים אתגרים לא פשוטים בנוגע לניהול כוח העבודה שלהם", אומרת מיכל דן הראל, מנכ"לית Manpower ישראל, "מכיוון שכמות העובדים הנאלצים לשהות בבידוד הולכת ועולה, חוצה את כל האזורים בארץ, מעסיקים רבים נאלצים להתמודד מהיום למחר עם היעדרות ממושכת של עובדים. לכן יותר ויותר מקומות עבודה מאפשרים לעובדים שלהם, במקרה של סיכון לחשיפה לנגיף, לעבוד מהבית. בשל כך, מקומות עבודה רבים שלא היו מורגלים בעבודה מהבית מבקשים כעת להתקין מערכות טכנולוגיות שיאפשרו לעובדיהם לעבוד מהבית בעת הצורך. לא מדובר רק בחברות גדולות או בתעשיית ההייטק שהן היו כמובן הראשונות לאמץ מדיניות זו. אלא גם בעסקים קטנים שפועלים בשיטות עבודה דיגיטליות באופיין כמו משרדי פרסום, עיצוב, אדריכלות וכדומה".

אך לא כל העסקים יכולים להטמיע מערכות אלו, נשאלת השאלה איך הם מתמודדים עם המצב? "העסקים הפגיעים ביותר במצב זה הם אלו שמעניקים שירות פנים מול פנים כמו חנויות ונותני שירות כמו מטפלים או וטרינרים. גם מקומות העוסקים בעבודה פיזית שחייבת להיעשות במקום כמו מפעלים ומוסכים נמצאים בבעיה שכן עבודה מהבית של עובדים אינה רלוונטית להם. גם העובדים נמצאים בדילמה לא קטנה. מצד אחד הם כמובן לא רוצים לסכן אף אחד מהקולגות שלהם במידה והם נדרשים לבידוד. מצד שני ישנם עובדים רבים, בעיקר מהשכבות החלשות שמפחדים מפגיעה כלכלית קשה במקרה של היעדרות ממושכת מהעבודה עקב צורך בבידוד".

מיכל דן הראל (צילום: גיא הכט)
"גם העובדים נמצאים בדילמה", מיכל דן הראל | צילום: גיא הכט

למעלה ממחצית מעובדי החברה לא מגיעים למשרד

קלטורה היא אחת מחברות ההייטק אשר מפתחות טכנולוגיות וידאו לארגונים ומוסדות לימוד ברחבי העולם. בשבועות האחרונים גובר הביקוש העולמי למעבר לפגישות וידאו כחלופה למפגשים פיזיים. תחילה גבר הביקוש למוצרי קלטורה ממדינות אסיה בזינוק קיצוני, ולאחרונה גבר הביקוש לוידאו ארגוני בכל העולם, כולל ישראל. מתוך 300 מעובדי החברה, לא מגיעים בימים אלה למשרדים ברמת גן כ- 170 עובדים, לאחר שחלקם שבו מתאילנד ומדינות אירופה. טל, עובדת בחברת קלטורה, ששבה מתאילנד ועובדת מבידוד בביתה, מספרת שבחברה לא חווים שיבוש מההיעדרות של למעלה ממחצית מהעובדים: "למזלנו אנו עוסקים בפיתוח טכנולוגיות וידאו ארגוני במסגרת העבודה, לכן אנו גם מנוסים בעבודה דרך תשתית וידאו מרחוק. יש לנו חדר וירטואלי לשיחות ועידה, לוח לשיתוף תוכן ותרשימים בסביבת עבודה נוחה ויעילה, אומרת טל ומוסיפה כי לא ניכרת השפעה שלילית בשל הבידוד שנגזר עליה לעבור בביתה. "למזלי, אני עובדת בחברה שנותנת לי את האפשרות לעבוד מהבית, יש בזה יותר פרודוקטיביות ויעילות וזה ממש נוח. אנו משתמשים בטכנולוגיות שעוזרות לנו להמשיך לשדר עסקים כרגיל, זה אומר לקום בבוקר ולהתארגן רק במקום לנסוע למשרד להמשיך את היום מהבית. הדבר היחידי שמעיב זו התגובה של הסביבה והלחץ מסביב".

חברת התכנה הגלובאלית אופטימל פלוס, עובדת בפריסה עולמית ומשרדיה ממוקמים בישראל, ארצות הברית, אירופה ואסיה. על מנת לשמור על בריאותם של העובדים וכן לשמור על המשכיות עיסקית, קיבלה ההנהלה מספר החלטות על המשך העבודה בצל התפשטות הקורונה. ״צמצמנו את טיסות העבודה שלנו למינימום הנדרש והמלצנו לכל העובדים להימנע מטיסות פרטיות״ אומרת שרה ורשבסקי אוברמן, סמנכ״לית משאבי האנוש של החברה שמונתה לתפקיד ׳קצינת הקורונה׳ של אופטימל פלוס, ״אנחנו נשמעים להוראות משרד הבריאות בארץ ולגורמים הרשמיים בארצות האחרות בהן אנו פועלים ומממנים עבור עובדינו ברחבי העולם ציוד בטיחות לשימושם האישי על מנת לצמצם את האפשרות שידבקו חלילה בנגיף. אנחנו לא נותנים לצמצום טיסות העבודה לפגוע בניהול היום יום השוטף שלנו. החלפנו את הטיסות במפגשי חברה וירטואליים באמצעות שיחות וידאו, כך שלא ביטלנו כלום ואנחנו מצליחים לשמור על ׳עסקים כרגיל'".

שרה ורשבסקי אוברמן (צילום: אופטימל פלוס)
שרה ורשבסקי אוברמן | צילום: אופטימל פלוס

בחברת אפספלייר, המעסיקה קרוב ל1000 עובדים בארץ (בהרצליה ובחיפה) ובעולם, החליטו לנקוט בשורת צעדים במטרה לשמור על בריאות העובדים בכלל משרדיהם. בחברה החליטו לעצור נסיעות בינלאומיות, לא לארח אירועים חיצוניים, לבטל מיטאפים או כנסים במשרדי החברה, והמליצו להימנע מאירועים המוניים בכלל. החברה הנחתה את כלל העובדים בישראל שחזרו מחו״ל (מכל מדינה, ובין אם מטעם העבודה או באופן פרטי) לעבוד מהבית לתקופה של 14 ימים, להימנע ממגע פיזי, וכן עודדה את העובדים שלא חשים בטוב לעבוד מהבית.

בחורה עובדת מהבית (צילום: Jupiterimages, Thinkstock)
בחורה עובדת מהבית | צילום: Jupiterimages, Thinkstock

בחברת Fyber, אחת החברות הגדולות והמובילות בעולם בתחום האד-טק, ובעלת משרדים בישראל, ניו יורק, סן פרנסיקו, ברלין, לונדון, סיאול וביג'יין - הגדילו לעשות והודיעו כי החל מהיום כלל עובדי החברה מסביב לעולם נדרשים לעבוד מהבית. בהנהלת החברה הדגישו כי למרות שעד כה אף עובד פייבר לא נדבק בנגיף, מעדיפים לנקוט אמצעי זהירות למען בריאות העובדים. ההנחייה החדשה אשר חלה על כלל העובדים בכל המדינות בהן פועלת החברה, תיכנס לתוקף היום, (שני ה-9/3) ותישאר בתוקף לפחות עד יום שני הבא. ההנהלה הדגישה כי תבצע הערכות מצב באופן שוטף, תיצמד להנחיות ארגון הבריאות העולמי (WHO-World Health Organization) ותעדכן את עובדי החברה בכל התפתחות.

במייל שיצא לכלל העובדים, הבהירה הנהלת החברה כי Fyber נמצאת במומנטום עסקי טוב, והמאמץ המשותף והאחריות של כל אחד מעובדי החברה הם המפתח לשמר זאת. בכדי לשמר אנרגיות גבוהות ואת מעורבות העובדים, המליצה הנהלת החברה לבצע כמה שיותר שיחות ועידה בוידיאו.

"אנו בFyber ערים למתרחש בארץ ובעולם ולכן החלטנו להיות מהחברות הראשונות שקבעו שכלל עובדי החברה יעבדו מהבית" אומר זיו אלול, מנכ"ל חברת Fyber העולמית. "מדובר בהחלטה שתקפה לעובדים בכל משרדי החברה בעולם מתוך דאגה הן לשלומם של העובדים והן מתוך מאמץ לסייע בעצירת התפשטות הנגיף ברחבי העולם. כיוון שמדובר בחברה טכנולוגית, העבודה מהבית אפשרית ואנו לא צופים פגיעה בביצועי החברה בעקבותיה."

ללמוד בלי לצאת מהבית

גם בג'ולט, הסטארטאפ הישראלי שמציע תכנית אלטרנטיבית ללימודי תואר שני במנהל עסקים נערכים להשלכות התפרצות הנגיף בישראל. החברה מקיימת מדי יום מפגשים ושיעורים למאות תלמידים בקמפוסים הפזורים בתל אביב, ירושלים וחיפה. בימים אלה עומדים להשיק מוצר שיאפשר לתלמידים להעביר את הלמידה לאונליין. בכך יוכלו תלמידים להצטרף לשיעורים בחדר למידה מקוון ולהמשיך בלימודים ללא צורך לצאת מהבית. בשל התפרצות הנגיף, החברה צפויה להכריז על השקת המערך החדש בשבוע הבא במקום ב-2021 כפי שתוכנן במקור.

אילו שינויים נדרשתם לעשות על מנת לזרז את המהלך?

"בתוכנית העבודה שלנו כבר הייתה עבודה על פתיחה של שיעורים שמועברים לגמרי אונליין ללא הגעה לקמפוסים וללא פגיעה בחוויית התלמיד. אך על מנת לאפשר לתלמידים כבר עכשיו להשתתף בשיעורים עם שקט נפשי ובלי לצאת מהבית, עצרנו בנוהל חירום פיתוחים ותהליכים אחרים", אומר דורון אהרנסון, מנהל הפעילות של ג'ולט בישראל, "במקום זה, הצוותים עובדים מסביב לשעון על מנת להשיק את המוצר החדש הזה. מדובר על צוותי מוצר, פיתוח, שירות לקוחות, student services, תוכן ואופרציה שעובדים יחד כל הסופ״ש על מנת לעמוד בלוח הזמנים שהוגדר. חשוב להדגיש שהאפשרות ללמוד מהבית היא בנוסף ללימודים הפרונטליים בקמפוסים של ג׳ולט".

דורון אהרונסון  (צילום: עומר הכהן)
צילום: עומר הכהן

יש כבר תלמידים שביקשו להעביר את הלימודים ללמידה מקוונת?

"תלמידים עדיין לא ביקשו זאת, אבל אנחנו מזהים את המגמה ורואים שתלמידים כבר מבולבלים בנוגע למה שהולך לקרות. זה נכון בעיקר לגבי התלמידים שלנו בלונדון אבל גם לגבי תלמידים ברחבי ישראל".  

יש גם חסרונות לשיטת הלימוד מרחוק?

"האתגר בשיטה הזו הוא להמשיך לייצר מעורבות פעילה של התלמידים בשיעור ואינטראקציות בינם לבין עצמם ובינם לבין המרצה. לכן אנחנו עובדים על התאמה של התכנים והשיעורים בצורה שעדיין תשמר את כל האלמנטים האלה". 

גם ב-Digitalent, בית הספר למקצועות השיווק והדיגיטל מציעים אלטרנטיבה לסטודנטים אשר אינם יכולים להגיע לשיעורים ומאפשרים להם ללמוד בצורה מקוונת מהבית כולל תמיכה מלאה של צוות המדריכים וליווי מרחוק. "חשוב לנו לציין כי שיגרת היום ושיגרת הלימודים אצלנו ממשיכה כסדרה ויחד עם זאת אנו ערוכים לכל תרחיש ומעבר לאפשרות ללמוד מהבית, אנחנו מקפידים ללמד בקבוצות קטנות, ובמידה ואחד המרצים אינו יכול להגיע, אנחנו דואגים לו גם למחליף" אומרת מאשה דשקוב מייסדת ומנכ"לית בית הספר.

בנוסף, בית הספר החל ביוזמה מיוחדת בתוך קהילת הבוגרים העוסקים במקצועות השיווק בתחום התיירות. במסגרת היוזמה, הבית ספר עוזר לאותם בוגרים אשר משרתם נפגעה מהמצב, בין אם היא צומצמה או בין אם הם עצמאיים והפרויקטים שלהם הוקפאו, ומציע למצוא להם הכנסה חלופית לתקופה הקרובה לרבות לשלבם כמדריכים בצוות ההוראה של בית הספר.