אם אתם מאותם אנשים שנמצאים בעיצומו של תהליך חיפוש עבודה בעקבות משבר הקורונה, ייתכן ששמתם לב שיותר ויותר חברות מחפשות עובדים המשלבים מספר כישורים שבדרך כלל לא תמצאו באותם קורות חיים - ושעד כה אפילו נחשבו מנוגדים. אם תהיתם למה, אז ברוכים הבאים לעידן "התעסוקה ההיברידית".

תעסוקה היברידית מערבבת חלקים בידע עסקי מסורתי, כמו כישורי ניהול או בניית קשרים, עם חלקים בידע טכנולוגי ודיגיטלי עכשווי כמו קוד, ניתוח דאטה, שיווק דיגיטאלי ועוד. מגמה זו מושפעת רבות מטכנולוגיות שונות המעצבות מחדש את האופן בו העבודה מתבצעת. מחקר של חברת Burning Glass Technologies, שאסף מידע מלמעלה ממיליארד פרסומי משרות בהווה ובעבר, מצא כי בעשור הקרוב, משרות היברידיות יצמחו במעל ל-21 אחוז והשכר של משרות מסוג זה יהיה ב-20 עד 40 אחוזים גבוה יותר מאשר במשרות מסורתיות. כך לדוגמה, מנהלי שיווק נדרשים כיום להתמחות בניתוח אנליטי, ומנהלי IT או מהנדסים נדרשים ליצירתיות, שירות לקוחות וכדומה. 

עבור אנשים שמנסים לתכנן את הקריירה שלהם בעיצומו של משבר עולמי, מגמה זו של משרות היברידיות היא דווקא יתרון משתי סיבות עיקריות: ראשית, ככל שמעסיקים ידרשו שילובי כישורים "חריגים" יותר, פחות מועמדים יתאימו לדרישות התפקיד וכך ייווצר סינון טבעי. על רקע זה יבלטו במיוחד ה-"טאלנטים" והם יוכלו לבקש ואף לקבל את התנאים שהציבו מבחינת שכר והטבות מבלי להתפשר. מנהלי שיווק המתמחים בניתוח נתונים למשל, מרוויחים לעתים קרובות 40 אחוז יותר מאלה שללא התמחות.

שנית, משרות היברידיות הן עמידות, ולא חלה עליהן ההשפעה של תהליכי אוטומציה שונים. על פי המחקר של Burning Glass, כ -42 אחוז מכלל העובדים יוכלו למצוא את עצמם בקרוב מוחלפים על ידי בינה מלאכותית. לעומת זאת, משרות היברידיות הן כה מורכבות, ומסתמכות על שיקול דעת אנושי וכישורים "רכים" כמו אמפתיה ודמיון  - כך שבמקרה זה אוטומציה עשויה בסופו של דבר להשתלט על 12 אחוז בלבד מהם.

אז איך תהפכו את עצמכם לעובדים היברידים ותגיעו מוכנים לעידן הבא?

  1. למידה מתמדת: קריירות יציבות של עשרות שנים בהם עובדים ואז יוצאים לפנסיה רלוונטיות בעיקר למוסדות וחברות ארכאיות. לכל השאר, תהליך של למידה מתמדת הוא הכרחי. השאלה הנשאלת היא מה כדאי ללמוד? אחת הדרכים לבחור היא לקרוא המון מודעות דרושים בתחום שבו אתם עוסקים. חברות רבות מציינות במודעות אלו כישורים שהן מאמינות שיידרשו בעתיד בתחום המדובר. אם תקראו מספיק מודעות דרושים, תשימו לב לתבניות שחוזרות על עצמן וככה תוכלו לכוון את עצמכם לתחומי הלימוד הרלוונטיים.
    מאשה דאשקוב (צילום: ליאת מנדל)
    מאשה דאשקוב | צילום: ליאת מנדל
  2. קיראו עיתונות מקצועית בתחום שלכם: שימו לב למה שנכתב ונאמר על התחום שלכם במדיות, בפלטפורמות מדיה חברתית וכו'. כמו כן, עיקבו אחרי משפיענים ואנשי מפתח בענף, השתתפו בכנסים או וובינרים, והצטרפו לקבוצות בפייסבוק או לינקדאין. כל אלו יעניקו לכם יתרון מאוד משמעותי על אחרים וגם יתנו לכם מידע פנימי על התחום ועל הענף, שיעזור לכם בבואכם להגיש קורות חיים או להחליט מה ללמוד.
  3. פתחו את הכישורים העסקיים שלכם: על פי מחקר של אוניברסיטת בנטלי (Bentley), כישורים עסקיים הם הכרחיים, במיוחד בתחומים כמו אסטרטגיה עסקית, מכירות ובניית קשרים בין אישיים. זהו ערך מוסף מאוד גדול למעסיקים, במיוחד לאחר משבר, כשהם מחפשים להצמיח את העסק ולמצוא דרכים חדשות ויצירתיות ליצירת הכנסות.
  4. פתחו וחזקו את הקשרים שלכם בתעשייה: תמיד תשאלו את עצמכם- את מי אני מכיר בתחום?  אילו קשרים יש לי שיכולים לעזור לי?  אם אתם שמים לב שאין לכם מספיק כאלו, זה הזמן לבנות אותם. חפשו אנשים רלוונטיים בלינקדאין, בפייסבוק ובקהילות השונות, פנו אליהם ובקשו להתייעץ- אנשים אוהבים להרגיש בעלי ערך ושהידע שלהם תורם לאחרים.

 

הכותבת היא מייסדת ומנכ"לית Digitalent, בית הספר המוביל למקצועות השיווק והדיגיטל