חייל צנחנים מחזיק שטרות ביד מחייך (צילום: עודד קרני, מדור צבא וביטחון)
אתם השקעתם, עכשיו משקיעים בכם בחזרה | צילום: עודד קרני, מדור צבא וביטחון

זה יקרה לכולכם: תעשו טופס טיולים, תגזרו את החוגר, תחגגו עם כל החבר'ה, תיסעו לחופשה, תעשו טיול, תחזרו הביתה, תלכו לישון - ותתעוררו בבוקר עם האנג אובר והרבה כאב ראש בגלל כל מיני מושגים כמו לימודים, עבודה, מקצוע, ביטוח לאומי ומס הכנסה. סביר להניח שיבוא גם המשוחרר המנוסה יותר ויזרוק הערה בציניות, "ברוכים הבאים לאזרחות".

אחרי שפרטנו לכם על העבודה המועדפת, על המענק והפיקדון ועל היחידה להכוונת חיילים משוחררים במשרד הביטחון, הגיע הזמן לעשות סדר ולפרט: מה בפועל מגיע לכם כחיילים משוחררים, ומה החובות שלכם.

לפני הכול, נגדיר מי הוא חייל משוחרר ומה התנאים שעליהם עונה מי שמגיעות לו זכויות חיילים משוחררים:

1. מי ששירת בצה"ל, מג"ב, שב"ס, שירות לאומי אזרחי או בשח"ם (שירות חובה במשטרה) במשטרת ישראל.
2. מי ששירת במשך 12 חודשים לפחות או פחות בגלל בעיה רפואית מוכרת על-ידי הצבא.
3. "חייל משוחרר" מבחינת רשויות המדינה הוא מי שסיים שירות חובה, גם אם הוא בשירות קבע, כלומר, יום השחרור הוא היום האחרון בשירות החובה שלכם.

נער מתעורר (צילום: Thinkstock)
"ברוכים הבאים לאזרחות". הכניסה לאזרחות כרוכה בהרבה הוצאות כספיות והרבה כאב ראש | צילום: Thinkstock

ועכשיו, לתכל'ס.

מס הכנסה – שתי נקודות זכות לחיילים משוחררים

מס הכנסה הוא מס שכל אזרח במדינה חייב לשלם על כל הכנסה כספית שהוא מקבל. גובה המס שתשלמו בכל חודש מחושב על פי משתנים רבים, אבל בשלוש השנים מיום השחרור תקבלו שתי נקודות זכות במס הכנסה, שזה אומר שאם השכר הממוצע שלכם לא עולה על שש אלף שקל לחודש, יש לכם פטור כמעט מלא מתשלום מס הכנסה בתקופה הזו (הפירוט המלא באתר הקרן והיחידה להכוונת חיילים משוחררים במשרד הביטחון).

איך משלמים מס הכנסה? במידה ואתם מועסקים כשכירים, מס ההכנסה ירד לכם באופן אוטומטי מהשכר החודשי. במידה ולא, פנו לאחד מסניפי מס הכנסה כדי להסדיר את נושא התשלום.

היחידה להכוונת חיילים משוחררים (צילום: Thinkstock)
"שלום, השתחררתי מצה"ל". תצטרכו לבקר בביטוח לאומי. אין ברירה | צילום: Thinkstock

ביטוח בריאות וביטוח לאומי

מיום השחרור, היום בו הפכתם לאזרחים מן השורה תהיו חייבים בתשלום מס ביטוח בריאות ומס ביטוח לאומי שהם שניהם מסי חובה לכל אזרח ואזרח במדינת ישראל.

ביטוח בריאות תשלמו דרך קופת החולים שבה אתם מנויים. בכנס המשתחררים אליו תזומנו כמה שבועות לפני השחרור מצה"ל, תוכלו להירשם מחדש לקופת החולים שלכם, במידה ולא עשיתם את זה בכנס המשתחררים, תוכלו לגשת לקופת החולים ולהירשם בהליך קצר שיכלול מילוי טפסים והנפקת כרטיס מגנטי.

זמן קצר לאחר השחרור, עליכם לגשת לסניף הביטוח הלאומי, ולהודיע על שחרורכם מצה"ל. ממש כך: "שלום, קוראים לי ישראל ישראלי, השתחררתי מצה"ל ובאתי להירשם בביטוח לאומי". כעת, התשלום על הביטוח הלאומי תלוי בשאלה אם אתם עובדים או לא.

שכירים – דמי הביטוח הלאומי שלו ירדו באופן אוטומטי מהתלוש השכר החודשי שלו. גובה התשלום, מורכב מהרבה משתנים, אבל זה לא משנה, לרב זה מזערי.

מובטלים ועצמאים – צריך לשלם ביטוח לאומי בגובה של 160 שקל לחודש (לעצמאים זה משתנה ע"פ גובה ההכנסה). מומלץ להסדיר את נושא התשלום מול הביטוח הלאומי כדי להימנע מקנסות לא רצויים.

חשוב! מרגע שהשתחררתם שמרו כל תלוש שכר שקיבלתם. כל תלוש שכזה מהווה ראייה לתשלום דמי ביטוח לאומי ומס הכנסה. 

דמי אבטלה: נותנים לכם 70 יום לחפש עבודה

העבודה הכי קשה היא לחפש עבודה, במיוחד אחרי השחרור. למזלכם, עד שתמצאו עבודה, מגיעים לכם דמי אבטלה: בשנה הראשונה שאחרי השחרור, תהיו זכאים לתשלום של עד 70 ימי אבטלה. לא מדובר בסכומים גבוהים במיוחד, אבל זה עדיף על כלום.

חיפוש עבודה (צילום: Thinkstock)
העבודה הכי קשה היא לחפש עבודה. ידעתם שמגיעים לכם דמי אבטלה על הזמן הזה? | צילום: Thinkstock

>> נושמים צבא? לסיפורים הכי מעניינים, הצטרפו לפייסבוק של פז"ם

השלמת בגרויות והשלמת שנות לימוד: עוזרים לכם

במסגרת הכאב ראש שאחרי השחרור מתחילים לחשוב על לימודים וגם סביב זה יש לא מעט הוצאות כמו על השלמת בגרויות ועל ההכנה לבחינת הפסיכומטרי.

השלמת שנות לימוד: כל חייל שמבקש להשלים 12 שנות לימוד באחד מהמוסדות להשכלת מבוגרים בארץ יקבל מימון מטעם הקרן והיחידה להכוונת חיילים משוחררים במשרד הביטחון.

מכינות קדם אקדמאיות: חיילים משוחררים המגיעים ממעמד חברתי-כלכלי נמוך יכולים להיעזר ב"קרן לסיוע נוסף". מדובר בקרן שמעניקה מלגות לשכר לימוד במכינות קדם אקדמאיות וכן מלגות קיום של עד 1,000 שקל בחודש מהם נהנים רב החיילים המשוחררים שזכאים למלגות שכר לימוד במכינות.

הכשרה מקצועית – בין שנה לשנתיים לימודים במימון כמעט מלא

אם תקראו את הפסקה הבאה, יש סיכוי שתחסכו בין 9-18 אלף שקלים על לימודים מקצועיים.

לימודי הנדסיים וטכנאים: אלו מכם שיבחרו בלימודי הנדסיים וטכנאים יזכו למלגת לימודים בגובה 90 אחוז על שנת הלימודים הראשונה. אלו שימשיכו במקצוע ליבה (אלקטרוניקה למשל) יקבלו את אותה המלגה גם לשנת הלימודים השנייה. משתלם לא?

הכשרה מקצועית: משרד התעשייה והמסחר והתאגדויות מקצועיות שונות בישראל מציעים לחיילים משוחררים פרויקטים להכשרה מקצועית במקצועות שהמדינה רוצה שתעסקו בהם. הקורסים מנוהלים על ידי חברות מובילות בתחומן והם יעניקו לכם ניסיון מקצועי שישתלם לעוד שנים רבות. בין הקורסים: קורס שלדאים, קורס טבחות אתנית, עיבוד שבבים ממוחשב, מלונאות ועוד. על הקורסים שנפתחים תוכלו לברר במשרד התעשייה ובלשכות הקרן והיחידה להכוונת חיילים משוחררים במשרד הביטחון. בנוסף, בשנה הראשונה לשחרור, חיילים משוחררים יכולים להינות מקורסי הכשרה ללא תקופת הכשרה, בתשלום סמלי.

ריתוך (צילום: ThinkStock)
זקוקים להכשרה מקצועית? מגיע לכם לעשות את זה בתעריף מוזל. | צילום: ThinkStock

לימודים אקדמאים – שנה א' במתנה

מלגת לימודים לשנה א': אלו מכם שהשתחררו אחרי ינואר 2010, הרווחתם. במידה ותבחרו ללמוד באחת מהמכללות (שנקבעו בחוק) בפריפריה (צפון הארץ ודרומה) ובירושלים תקבלו מימון מלא לשכר הלימוד לשנת הלימוד לשנה הראשונה בתואר הראשון. אם הגעתם מהפריפריה, יש לכם סיכוי לזכות באחת מ-1,000 מלגות לימודים מלאות לשנה הראשונה בכל המוסדות להשכלה גבוהה בארץ. 

מלגות לתואר ראשון: הקרן והיחידה להכוונת חיילים משוחררים במשרד הביטחון מעניק כ-1500 מלגות שנתרמות על ידי גופים שונים (כמו מפעל הפיס) למימון שכר לימוד לתואר ראשון לחיילים משוחררים.

אבחון תעסוקתי בחצי מחיר

צעירים רבים בישראל ניגשים לאבחון תעסוקתי במוסדות שונים בארץ. מדובר בתהליך יקר מאוד שמחירו יכול להגיע ל-1,500 שקלים. באחרונה הקרן והיחידה להכוונת חיילים משוחררים במשרד הביטחון החלה להציע לחיילים משוחררים אבחון תעסוקתי בתשעה מכונים שזכו במכרז של משרד הביטחון. את האבחון מקבל החייל המשוחרר במחיר של 750 שקל, חצי מהמחיר שמציעים המכונים המובילים בשוק.

סטודנטיות 2 (צילום: istockphoto)
בחרתם ללמוד בפריפריה? השנה הראשונה על חשבון המדינה | צילום: istockphoto

מועדון "בהצדעה"

כחיילים משוחררים תצורפו באופן אוטומטי למועדון הפנאי והצרכנות "בהצדעה" למשך שלוש שנים מיום השחרור. במידה ותשרתו במילואים, תהיו חברים במועדון, עד שתסיימו את שירות המילואים שלכם בצה"ל. המועדון יעניק לכם הנחות לפעילויות פנאי ואטרקציות וכן לרכישות בבתי עסק שונים.

הלוואות בתנאים נוחים – לטובת הגשמת חלומות

השחרור מהצבא הוא נקודת זמן להגשמת כל החלומות שפיתחתם לעצמכם במהלך השירות הצבאי. כחיילים משוחררים תמצאו את עצמכם בלי יותר מדי כסף ולכן, גם בלי יכולת לקבל הלוואה מהבנק. הקרן והיחידה להכוונת חיילים משוחררים במשרד הביטחון תאפשר לכם לקבל הלוואה של עד 12 אלף שקל בתנאי החזרה נוחים שתאפשר לכם להתחיל את דרככם באזרחות בקלות, בלי כאבי ראש ועם האפשרות להגשים חלומות.

שיהיה שחרור קל ונחיתה רכה באזרחות.

חיים הכט ממשיך לחפש אנשי מקצוע צדיקים. יצאת צדיק, שני ב-21:00, ערוץ 2

>> לכל כתבות מתחם הצרכנות

>> המדריך למילואימניק: כל הזכויות וכל ההטבות