בניגוד למה שכתוב בכותרת, אם התחלתם עבודה חדשה קודם כל כדאי להתחיל בלהוריד רגע את הרגל מהגז ולהאט את הקצב. נכון שאנחנו רוצים לספק תוצאות מידיות כדי להוכיח לבוסים שעשו נכון שבחרו בכם, אבל מנגד אתם לא רוצים להצטייר כפזיזים שפועלים בלי לחשוב ובלי להעמיק בדברים.

בנוסף, אם יזהו שאתם מסיימים את המשימות מהר מהצפוי יכולות להיות לכך השלכות רבות: חלקן חיוביות כמו קידום מהיר, אבל ברוב המקרים סביר שפשוט יעמיסו עליכם עוד עבודה או שישקלו בכובד ראש האם לא כדאי לצמצם בכוח האדם.

אז אחרי שנרגענו והבנו שכדאי ללמוד לפני שרצים להשוויץ בתוצאות – איך בעצם עושים את זה נכון?

עוד לפני ראיון העבודה: בחרו את העבודה הנכונה עבורכם

אמנם העידן של ההורים שלנו שהיו נשארים באותה עבודה כל החיים חלף מן העולם, אבל זה עדיין לא אומר שצריך להתחיל עבודה חדשה כשמראש לא מתכננים להישאר בה הרבה זמן (ואנחנו לא מדברים על עבודה זמנית בהגדרתה). קחו בחשבון שמקום העבודה עונה על הצרכים ועל הרצונות שלכם, תוך הבנה שאין מקום מושלם ושכדאי לערוך סדר עדיפויות כדי להחליט על מה להתפשר ועל מה להילחם.

בחרו בעבודה שתאפשר לכם להביא לידי ביטוי את כישוריכם בשכר הולם ושיש לכם עניין בה. אם המשרה החדשה עונה על שלושת אלו סביר להניח שגם תוכלו להשתלב בה בקלות. 

 בימים הראשונים: תאמו ציפיות עם הממונים עליכם והגדירו את התפקיד

לא משנה עד כמה הגדרתם את התפקיד בשלב המיונים וראיונות העבודה, רוב הסיכויים שכאשר תיכנסו לשטח תגלו שהתפקיד רחב יותר ממה שהובהר לכם ושיש לא מעט בלת"מים שאתם צפויים להתמודד איתם במהלך העבודה.

זה הזמן לשבת עם הממונים עליכם ולהגדיר בצורה ברורה ובהירה מה נדרש ומצופה מכם. חתרו לכך שתציבו לוחות זמנים ויעדים לתקופה הקרובה, תוך שאתם מבינים את סדר העדיפויות של הממונים. נסו להבין האם הם מהסוג שמחפש משוב רציף באופן מיידי או מאלו שמעדיפים לראות את התוצאה הסופית בתום התקופה.

 בתקופה הראשונה: אל תגזימו עם יוזמות ורעיונות פורצי דרך

גם אם הסיבה שגויסתם לתפקיד הייתה כי הצלחתם להמציא את הגלגל במקום העבודה הקודם, וזה מה שמצופה מכם גם עכשיו – אין זה אומר שבשבוע הראשון (ואפילו בחודש הראשון) אתם צריכים לעשות מהפכות במקום החדש. גם בוס שבטוח שאתם המרענן הרשמי של החברה, לא רוצה שתוכיחו לו שאופן ההתנהלות בחברה עד כה היה גרוע. שלא נדבר על הקולגות ועל העובדים האחרים, שסביר להניח שלא יאהבו את הניג'ס החדש שבא לשנות סדרי עולם.

קחו את הזמן כדי להסתגל למקום, ללמוד את הלך הרוח ואת הדינמיקות הפנימיות, אולי תופתעו לגלות שגם אם העץ הארגוני שונה ממה שהכרתם בעבר, זה לאו דווקא מעיד על כשלים בתפקודו.

התחילו לבנות רשתות חברתיות: הכוונה לא לפייסבוק – אלא לנטוורק אמיתי

בהמשך ישיר לסעיף הקודם, זה הזמן שלכם להתחיל לטוות את יחסי העבודה של הקולגות איתם תעבדו. לרוב היחסים איתם אפילו חשובים יותר מאשר עם המנהלים – הרי בסופו של יום, הם אלו שאיתם תשבו לארוחת צהרים, הם אלו שיחפו עליכם כשתהיו חולים או שיזרקו עליכם מילה טובה לבוסים, גם אם באופן לא רשמי.

נצלו את טייטל "החדשים" כדי לשאול כמה שיותר שאלות

עובדים רבים חוששים לשאול שאלות כדי לא להצטייר כחסרי ניסיון, כטיפשים או ככאלו שלא מבינים מהחיים שלהם. שכחו מזה – זה דווקא מוכיח שאתם מתעניינים בנושא החדש וצמאים ללמוד את התפקיד. ככל שתתקדמו בתפקיד, זה יהיה פחות ופחות לגיטימי לשאול שאלות שלא שאלתם קודם.

כתבו לעצמכם שאלות לגבי דברים שלא ברורים לכם ונסו להבין מה הדרך הנכונה להגיע לתשובה. גגלו בבית את הנושאים שלא היו לכם ברורים, שאלו קולגות ובקשו מהמנהל שיצמיד לכם חונך לתקופת ההתחלה כדי שתהיו בטוחים שאתם לומדים נכון את התפקיד.