כל מועמד פוטנציאלי למשרה כלשהיא, יודע שהבסיס לראיון עבודה טוב הוא להגיע בזמן, להתלבש באופן מכובד, לענות באופן ענייני לשאלות ולהיראות מעוניין באופן כללי. אבל יש לא מעט דברים שקורים במהלך הריאיון ומחבלים בסיכויים שלכם להתקבל לעבודה, ורבים כלל לא מודעים אליהם.

פעיל באתר reddit שאל לאחרונה מעסיקים "אילו טעויות אנשים עושים בראיונות מבלי להיות מודעים אליהן בכלל?", והנה התשובות המרכזיות שהוא קיבל:

להגיע מוקדם מדי

לאחר זה כמובן אסור, אבל גם להגיע מוקדם מדי יכול להעביר את הרושם הלא נכון. עדיף לכוון להגיע למקום כחצי שעה לפני הריאיון, כדי לוודא שאתם במקום הנכון, ואז לשתות קפה ולהירגע במשך 20 דקות, כאשר 10 דקות לפני השעה הנקובה כדאי לגשת ולהודיע שאתם כאן.

להעמיד פנים

אל תנסו להיות מי שאתם חושבים שהמראיין רוצה שתהיו. מראיינים יכולים להבחין בכך שמישהו מעמיד פנים שהוא מישהו אחר, וזה בהחלט מרים דגל אדום. פשוט תהיו עצמכם.

לנסות למשוך זמן

מתברר שמועמדים רבים מתמהמהים במתן תשובות ומנסים למשוך את הראיון כמה שיותר זמן, מתוך מחשבה של לדחות את השאלות הקשות ואולי אפילו לא להגיע אליהן. הבעיה היא שאם לא מגיעים אליהן, אין באמת סיכוי להתקבל לעבודה.

לא לעשות שיעורי בית

אל תגיעו לראיון העבודה כשאתם לא יודעים דבר וחצי דבר על החברה שאליה אתם מתראיינים. גם אם אתם לא בקטע של סטוקינג ומחקר מקיף ברחבי הרשת, הדבר הבסיסי ביותר שאפשר לעשות זה לגלוש באתר הרשמי שלה ולנסות לחלץ משם את העקרונות שלה. אם יש משהו שלא מובן לכם, אפשר תמיד לשאול במהלך הראיון – זה חיובי ומעיד שהתכוננתם היטב.

תמונת אילוסטרציה | למצולמים אין קשר לכתבה (אילוסטרציה: Shutterstock)
אף בוס לא רוצה אנשים שלא יודעים לעבוד בצוות | אילוסטרציה: Shutterstock

לקטוע את המראיין

אל תנסו לדבר יחד עם המראיין, להשלים את המשפטים שלו או לקטוע את דבריו. מעבר לעובדה שזה מעיד על חוסר סבלנות, על נוירוטיות, על ילדותיות ואפילו על יהירות - זה סתם מעצבן אותם, אז מה הטעם?

לא לשאול שאלות

מדובר בהזדמנות פז לברר האם המשרה בכלל מתאימה לכם, ומועמדים שלא נוטלים אותה יוצרים רושם שהם לא מעוניינים. עדיף למשל לשאול עם אילו אתגרים מתמודדים במשרה? מה האסטרטגיה של המחלקות השונות לשנה הקרובה? איך יום ממוצע בעבודה ייראה? וכן הלאה. כך גם תראו שאתם בעניין, גם תגלו עוד פרטים וגם תהפכו את הראיון מחקירה לשיחה, מה שעשוי להקל על המתח שלכם.

לשקר לגבי הכישורים

רצוי לא לנסות לבלף תשובה לשאלה שאין לכם מושג איך לענות עליה, עדיף בהרבה להיות כנים ולומר שזה לא חלק מתחום ההתמחות שלכם, אבל זה משהו שהייתם שמחים ללמוד ולהתפתח בו. במקום זאת, אם זה מתאפשר, נסו לדבר על משהו דומה שאתם בקיאים בו. מראיינים רבים לא מחפשים אנשים שיודעים הכל אלא דווקא אנשים שמוכנים ללמוד.

ללכלך על המשרה הקודמת

אתם לא רוצים להיתפס בתור אנשים שמתלוננים. לכולם יש טענות לגבי העבודה שלהם, זה נורמלי, אבל זה לא נראה טוב לאוורר את זה במהלך ראיון עבודה. מעסיקים לא רוצים לשכור אנשים שהם יותר מדי שליליים או מתלוננים הרבה – מה גם שאנחנו חיים במדינה קטנה, ויש סיכוי גבוה מאוד שהם מכירים את הבוס הקודם או הנוכחי שלכם.

להתנהג כמו סופרסטאר ולא כחלק מהצוות

במיוחד במקצועות המדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה, בוגרי תואר צעירים נוטים לחשוב שגישה יהירה של סופרסטאר תקנה להם נקודות, וזה ממש לא נכון. אמביציה, הישגים ואינטליגנציה הם משאבים חשובים, אבל מעסיקים בסופו של דבר שוכרים צוות ואתם אמורים להיות חלק ממנו. אם אתם לא יודעים איך לשחק יפה עם אחרים, או שיש חשד שתהיו הילד הבעייתי במגרש המשחקים, זה לא משנה כמה חכמים אתם. כך שלהתרברב על כך שאתם אלה שעושים את רוב העבודה בדינמיקה קבוצתית וכל השאר סתם עצלנים - לא יביא אתכם לשום מקום.

להתנהג כאילו אתם טובים מדי בשביל המשרה

אל תבואו לראיון בתחושה שזה בזבוז של זמנכם היקר, גם אם אתם אוברקווליפייד בטירוף. יש סיבה שאתם צריכים עבודה, ואולי זה בגלל הגישה שלכם.

ראיון עבודה גרוע (אילוסטרציה: Shutterstock)
זה לא הזמן לספר על הפרידה שעברתם | אילוסטרציה: Shutterstock

להטביע את עצמכם בבושם

אל תשכחו שראיונות עבודה מתבצעים לרוב בחללים קטנים וסגורים, כך שלהשפריץ על עצמכם בושם כאילו אין מחר זה לא רעיון טוב. אם יש ספק, תשימו פחות, ואם עדיין יש ספק – אל תשימו בכלל.

כנ"ל בכיוון ההפוך – אל תוותרו על מקלחת, בטח לא בקיץ. נקודה.

לענות על השאלה שאתם רוצים במקום מה שנשאלתם

מועמדים רבים עונים לשאלות בראיון עם תשובות שהם הכינו מבעוד מועד, כך שבפועל יוצא שהם עונים לשאלות של עצמם. למראיין זה נשמע כאילו אתם מקשקשים על פרטים לא רלוונטיים, ושאתם מנסים להעביר מסר מבלי לקשר אותו למה שנשאלתם במקור.

לנדב מידע אישי

מרואיינים רבים מרגישים צורך לחלוק עם המראיין פרטים לגבי חייהם האישיים, כמו למשל שהם בתהליכי גירושין או פרידה או שהם חזרו לגור עם ההורים בגלל בעיה עם בעל הבית, פרטים שהם בגדר רכילות לשמה שהמראיין לא באמת צריך לדעת אותם. חבל סתם לנדב מידע, כי מי יודע מתי מישהו ירצה להשתמש בו נגדכם.

לשאול איך הלך לכם

בסוף הראיון, מועמדים רבים נוטים לשחרר לחצים על ידי כך שהם שואלים את המראיין איך עבר הראיון והאם יש סיכוי שהם התקבלו. מראיינים רבים טוענים שהשאלה הזו מעצבנת אותם, כי לרוב אין להם תשובות מידיות. חוץ מזה שבדרך כלל, האנשים ששואלים הם בדרך כלל אלה שלא ממש עשו חיל.