סביר להניח שכשאתם מדמיינים לעצמכם מנכ"ל, אתם רואים אדם מורם מעם, שיושב כל היום במשרד שלו או בחדר הישיבות, כשהוא לבוש במיטב החליפות ונהנה ממשכורת בשמיים. אלא שמסיבוב קצר שערכנו במשק הישראלי, מצאנו שבעה מנכ"לים שמאוד מעורבים בחברות אותן הם מנהלים ומוכיחים שאפשר לעשות את זה אחרת.

עירית פרנק (59), מנכ"לית תיאטרון הסמטה, 20 שנים בחברה

אחרי ששנים לא הייתה על הבמה, השנה חזרה עירית פרנק לשחק, בנסיבות די לא שגרתיות. "זה היה בהצגה 'נראה אותך' שאני ביימתי", היא משחזרת, "השחקנית עזבה באמצע החזרות ואני ישר נכנסתי במקומה בגלל לוח זמנים קשה. בפרינג' השחקנים מקימים את הבמה בעצמם וכשאני על הבמה אני אחת מכולם, ממש לא המנכ"לית".

מעבר להיותה המנכ"לית, היא גם המנהלת האמנותית של ההצגות, מביימת, נותנת שירות במזנון, עוזרת בשיווק ואם צריך גם מנקה. "למרות שיש לי עובדים שעושים את הכל, כשיש רגע שצריך לתת יד אני מפשילה שרוולים. זה תיאטרון קטן שיקר לליבי, לא פעם קוראים לי מטורפת בגלל שיודעים שאני מתאבדת על המקום ועושה כל מה שצריך", היא מספרת.

את מרגישה שזה עוזר לך למלא את התפקיד שלך טוב יותר?

"מצד אחד זה מטשטש גבולות - אני מפרקת הרבה מוסכמות של הנהגה וזה מייצר סוג של מערכת יחסים מוזרה כי אני האמא של החבר'ה. מצד שני הם באים אליי בטענות על דברים בתאטרון שקשורים להיותי מנכ"לית. באחת ההצגות קרא לי שחקן כי התפאורה לא הייתה במקום ורצה שאדע כי אני המנהלת. הסברתי לו שיש מנהלת הצגה ויש מפיקה, זה שאני שם לא אומר שצריך לוותר על שרשרת הניהול, זה לא התפקיד שלי. זה כן מאיר את עיני ומהיותי בשטח אני מכירה את המצוקות, אני יכולה לדעת איפה הדברים לא מתנהלים לא כמו שצריך, אבל יש שרשת ניהול שצריך לכבד".

בעצם זה גורם ליחסי עובד-מעביד מורכבים?

"יש כאלו שיתייחסו אלי כמו בן אדם ולא יחשבו על היותי מנהלת, ויש כאלו שתמיד אהיה המנהלת עבורם ותמיד ישאירו אותי במקום הזה. יש בזה משהו שהוא בסדר, אבל צריך לדעת ולזכור שאני גם אדם וגם המנהלת."

מה הופך מנכ"ל למנכ"ל טוב בעיניך?     

"גבולות. באופן כללי כדאי וצריך לדעת מה הם גבולות של מותר ואסור בכל תחום, גם בניהול עצמו וגם ברמה האנושית. כמנהל צריך לדעת להגיד לא ומצד שני כן, לדעת להיות קשוב ומבין. אני יכולה להעיד שאנשים שעובדים אצלי בתאטרון אוהבים אותי ויעשו בשבילי הכל, כי אני דואגת להם כשהם חולים, דוחפת אותם ללימודים, מתעניינת בהם ולגמרי שם בשבילם".

המנכ"לים שעובדים ביחד עם העובדים (צילום: יוסי צבקר)
עירית פרנק, מנכ"לית תיאטרון הסמטה | צילום: יוסי צבקר

יהושע ברנר (69), מנכ"ל משותף בחברת Telefire יחד עם ניר אבני. עובד בחברה כ-40 שנה, מאז הקמתה

החברה מייצרת מערכות גילוי וכיבוי אש, ביניהן גם מערכת כריזת חירום שיובאה מארה"ב. כחלק מתהליך ההתאמה של המערכת לישראל, נדרשו בחברה לדובב את המערכת מאנגלית לעברית. ברנר, שניהל את תחומי הטכנולוגיה, התפעול וההדרכות, החליט לנסות ולקחת את התפקיד לידיו: "ביצעתי את ההקלטה עם המיקרופון של המחשב שלי", הוא נזכר, "מאז היא משוכפלת ומועברת לכל מערכות גילוי האש של החברה שנמצאות שמאות אלפי מבנים ברחבי הארץ".

"העובדים וגם הלקוחות שלנו תמיד מופתעים כאשר הם שומעים את הקול שלי בוקע מהמערכת", הוא מוסיף, "הם משועשעים, וכמובן מפרגנים. בתחומי העבודה האחרים, הם כבר רגילים לראות אותי הרבה גם בשטח. קשה לי להישאר במשרד, ואני חושב שהעבודה המשותפת של מנהלים ועובדים היא דבר שחשוב לקשר ולשיתוף הפעולה בתוך הארגון".

למה הכוונה?

"המקרה עם הקריינות הוא רק דוגמה אחת לגישה שאני מאוד מאמין בה, שמנכ"ל חייב להכיר ולהיות מעורב בכל תחומי הפעילות בחברה. זה אומר שכאשר מגיעה משימה - אתה מפשיל שרוולים ועושה בעצמך. כשהיה צריך לרוץ ולהצטרף לטכנאים בהתקנה של מערכת, או בטיפול בתקלה, הייתי הולך ומטפס וקודח וסוחב דברים. בגלל שאני מכיר כל שלב בעבודה שלנו, וכל מחלקה בחברה – לא מהנייר אלא באמצעות הידיים, אני יודע לנהל את הדברים האלה". 

מה הופך מנכ"ל למנכ"ל טוב בעיניך?

"בעיניי מנכ"ל טוב חייב להתחיל מלמטה. כפי שרמטכ"ל צריך להיות קודם חייל בסדיר ולהתקדם, כך גם מנהל בחברה פרטית. היום כאשר אני מטיל משימה על עובד שלי, אני יודע בדיוק מה המשימה הזאת דורשת כי עשיתי אותה בעצמי. אני אדע להכווין את העובד, לסייע לו, וכמובן גם להעריך אותו ולייעל את הביצוע. ההתנסות והניסיון המעשיים מוסיפים המון".

המנכ"לים שעובדים ביחד עם העובדים (צילום: אוראל כהן)
יהושע ברנר, מנכ"ל משותף בחברת Telefire | צילום: אוראל כהן

יצחק אביבי (66), מנכ"ל "אביבי מטבחים", עובד מעל 40 שנה בחברה

אם עדיין לא הצלחתם להסיק מהשם, את חברת "אביבי מטבחים" הקים יצחק אביבי בעצמו כנגר, אשר בונה רהיטים לפי הזמנה. לאט לאט העסק גדל והוא החל להעסיק אחרים ובמקביל להביא שיטות עבודה חדשניות יותר. כיום, במפעל החדש של החברה בבני דרום העבודה כבר ממוכנת וממוחשבת.

אביבי, מתוקף תפקידו, אחראי על כל התחומים בחברה החל מהייצור, דרך השיווק והמכירות ובאופן בלתי פורמלי לוקח חלק גם בעבודת הייצור במפעל כשצריך. "למרות הכל, גם היום אני נמצא כמעט כל יום על רצפת הייצור, כנגר בלב ובנשמה", הוא מספר ומדגיש, "אפילו בימינו אין תחליף לטביעת עין ומגע יד של נגר".

איך זה תורם להיותך מנכ"ל?

"תהליך של מכירת מטבח הוא מורכב מאוד. הוא מתחיל בתכנון ושרטוט, בחירת החומרים, ייצור החלקים במפעל, ולאחר מכן התקנה בבית הלקוח. כל שלב כזה הוא מורכב ומסובך מאוד ויש הרבה משתנים שצריך לשים אליהם לב. לכן חשוב לי להיות חלק מהתהליך ולא רק לנהל מלמעלה. כך אני יכול להבין מה הן ההתמודדויות שנדרשות בכל שלב, מה אפשר לשפר ומה צריך לשנות לגמרי על מנת לתת ערך מוסף ללקוח, ומצד שני לבצע זאת בצורה המקצועית והיעילה ביותר. חשוב לי לדעת שאנחנו מוציאים מוצר שיוכיח את עצמו במבחן הזמן וכמובן יסב לנו גאווה".

אתה מרגיש שלעובדה שאתה גם פועל במפעל יש השפעה על הקשר עם העובדים?

"העובדים שלנו יודעים שהם יכולים תמיד לסמוך עליי, בין אם זה בהתייעצות מקצועית ובין אם בפתרון בעיות. אני מבחינתי לומד מהם כל יום, במיוחד כעת כאשר השיטות הן כל כך מתקדמות וממוחשבות, ואנחנו תמיד ממהרים להתעדכן".

מה הופך מנכ"ל למנכ"ל טוב בעיניך?

"מנכ"ל טוב בעיניי הוא מנכ"ל שמכיר את העסק מהשלבים הכי בסיסיים שלו עד להכי מורכבים. אני ניסרתי והדבקתי עץ כבר לפני 40 שנה והיום מתכנן מטבחים חכמים שמשלבים טכנולוגיה עילית. בזכות ההיכרות שלי עם כל המרכיבים, מרמת חומר הגלם ועד רמת השיווק, אני יודע להתוות דרך עבור העובדים ולשדר להם את רוח המפקד יחד עם ראש פתוח, מקצועיות והבנת צרכי הלקוח. מנכ"ל נדרש להישאר תמיד מעורב בכל השלבים. זה לא אומר שצריך להתערב בהחלטות של העובדים הכפופים לו, אבל כן לדעת מה קורה ולהנחות אותם בעת הצורך".

המנכ"לים שעובדים ביחד עם העובדים (צילום: אריאל הרמן)
יצחק אביבי, מנכ"ל "אביבי מטבחים" | צילום: אריאל הרמן

שני בדש (40), מנכ"לית של חברת וגה מוצרים טבעוניים, עובדת בחברה כ-5 שנים, מאז הקמתה

חברת וגה מציעה מוצרים טבעוניים שמהווים אלטרנטיבה למוצרים מן החי. בדש היא אמנם מנכ"לית החברה מיום הקמתה, אך למעשה היא התחילה לעבוד על הקמתה עוד קודם לכן: "מכיוון שצמחתי מלמטה", היא מספרת, "אני מכירה כל תפקיד ותפקיד בחברה, הרי התנסיתי בהם בעצמי. הייתי מחסנאית, נהגת חלוקה, סוכנת מכירות, פקידת ייבוא, מנהלת חשבונות, בלוגיסטיקה ובתפקידים נוספים"

באופן פורמלי בדש מקבלת את ההחלטות העסקיות וקובעת את האסטרטגיה של החברה. מלבד זאת היא עוסקת במגוון רחב של תפקידים כמו תפעול שוטף, איתור מוצרים חדשים לשוק הישראלי, טיפול בבירוקרטיה, מעקב אחר ייצור המוצרים עד הגעתם לחנויות, קשר עם הלקוחות ולעיתים קרובות גם קשר ישיר עם הצרכן הסופי.

במה את שונה מכל מנכ"ל אחר?

"אני יכולה לעשות כל תפקיד בחברה. אני לא מתביישת 'ללכלך את הידיים' וכשצריך, אפילו לטפס לתוך מכולה של סחורה בנמל, לזחול בין המשטחים ולהוציא מוצרים לדיגום לפי נהלי משרד הבריאות. מעת לעת אפילו יוצר לי לנהוג על מלגזה (כן יש לי רישיון כזה)".

ואיך הבחירה הזאת משפיעה על העובדים?

"הדוגמא האישית שאני נותנת, למשל בנושא שירות הלקוחות, באה לידי ביטוי בכל הרבדים בחברה וגורמת לעובדים לנהוג באופן דומה ולחשוב 'מחוץ לקופסא', כל אחד בתחומו ומעבר לכך".

"העובדים בוגה יודעים שכמו שאני קשובה לצרכי הלקוחות, כך אני קשובה גם לצרכיהם האישיים והמקצועיים. בגלל שאני בקיאה בכל חלק וחלק מתפקידי העובדים ביומיום ואני מודעת לקשיים, אני יכולה להיות שם בשבילם עם תשובות אמתיות ואיכותיות. הם יודעים ששום עבודה משום סוג שהוא לא מפחידה ולא מרתיעה אותי. המעורבות עוזרת לי להתמקצע בכל שלב ושלב של פיתוח העסק ובניית יסודות איתנים של החברה"

מה הופך מנכ"ל למנכ"ל טוב בעיניך?

"הזמינות והיכולת להגיב מהר לכל דבר ועניין. אני חושבת שהיעדר קירות בין מנכ"ל לעובדים ודלת פתוחה 24/7 הם ללא ספק מפתח להצלחה. העובדים יודעים שהם תמיד יכולים להשמיע את דעתם ולהציע כל הצעה ואני תמיד שמחה ללמוד גם מהם. בסופו של דבר, יחסי אנוש ותקשורת זה הדבר הכי חשוב בחיים בכלל ובעבודה בפרט. אם נסכם בארבע מילים: השילוב בין מקצוענות לאנושיות".

המנכ"לים שעובדים ביחד עם העובדים (צילום: ניר עצמון)
שני בדש, מנכ"לית של חברת וגה מוצרים טבעוניים | צילום: ניר עצמון

תומר כהן (39), מנכ"ל מרכז ענב לתרבות, עובד בחברה מזה שנתיים.

הדרך של כהן לתפקידו הנוכחי התחילה בעצם לפני 20 שנים, כפועל במה ואיש צוות טכני. "עברתי תהליך ארוך בו התנסיתי כמעט בכל פן ופן של היצירה והעשייה התרבותית", הוא מספר, "מהפקה ועד שיווק ומכירות, מעבודה כצוות תאורה ועד ניהול תקציבים גדולים. ההיכרות האישית שלי עם המכלול וכל פרטיו מאפשרת לי כיום לבנות את תהליכי העבודה באופן יסודי, ללוות ולהכשיר את אנשי הצוות הצעירים שעובדים במקום ולסייע לאמנים השונים שהמרכז הפך לביתם".

כיום כהן הוא המנהל הכללי והאומנותי של מרכז ענב לתרבות, בונה את תכניות העבודה, מנהל את הקשר עם האמנים והיוצרים, יוזם ומפיק פרויקטים מקוריים ומעורב באופן שוטף בכל הפעולות במרכז, ממתן מענה לרוכשים בקופה ועד סיוע בהקמת תאורה.

"אתה מגלה שקהל מגיב אחרת לגמרי כשהוא פוגש את מנהל המקום בקופה", הוא משתף, "גם ברמת היחס שלהם כשיש עיכוב או בעיה וגם ברמה ה-value for money שהם מרגישים שהם מקבלים. גם כשהצוות הטכני מגלה את המנהל עובד לידו , מסתבר שדברים שנראו קודם בלתי אפשריים - כמו שינוי מהותי בתאורה בזמן מצומצם או הקמה שנדמה שהיא בזמנים בלתי אפשריים - נראים פתאום אפשריים לחלוטין"

איך הניסיון והמעורבות הזו תורמים להיותך מנכ"ל?

"ההיכרות והמעורבות שלי בכל שלבי תהליך ההפקה והמכירה, מאפשרות לי לתת מענה טוב יותר ללקוחות, וזה גם מאפשר לנו לתכנן ולטייב את התהליכים שדרושים לנו בהפקת הצגות ומופעי בית". בנוסף, היותי מעורב משפרת את הקשר עם העובדים ומחזקת את המחויבות שלהם לעשייה ולהצלחת המרכז - המחויבות של העובדים וההערכה שאתה מקבל מהם היא אחרת לגמרי".

מה הופך מנכ"ל למנכ"ל טוב בעיניך?

"אני חושב שמנכ"ל טוב הוא קודם כל מתכנן מושכל וידען, שנדרש להיות גם מבצע מוכשר ומאלתר, שיודע להתאים את בתוכנית לשינויים בשטח".

המנכ"לים שעובדים ביחד עם העובדים (צילום: יולה אלכסנדרוביץ כרמלי)
תומר כהן, מנכ"ל מרכז ענב לתרבות | צילום: יולה אלכסנדרוביץ כרמלי

אלי כהן (50), מנכ"ל של חברת תרמוקיר תעשיות, 26 שנים בחברה

באופן פורמלי אלי כהן משמש כמנכ"החברה, אבל בפועל, כשצריך, הוא גם משמש כפועל ייצור, נציג שירות לקוחות ובקר תוצרים ביציאה מהמפעל. "את העבודה בחברה התחלתי מלמטה ועם הזמן התקדמתי. למדתי הרבה ברצפת הייצור, עם חומרי הגלם בידיים, חול, טיח ודבקים. העובדה שהתחלתי את הדרך בתפקיד ראשוני בחברה והתקדמתי עם השנים, גורמת לי להיות מחובר כל הזמן לשטח ולעובדים. אין לי בעיה ללכת להחליף עובד על המכונה שאורזת טיח אם צריך".

איך זה תורם להיותך מנכ"ל?

"העובדה שאני מכיר את כל שרשרת הייצור מאפשרת לי לפתוח צווארי בקבוק, בעיות ותקלות תוך כדי תנועה. בטווח הרחוק זה מתכון להגדלת פריון ויצירת ערך". 

איך זה משפיע על הקשר שלך עם העובדים?

"הקשר עם העובדים הוא קשר יומיומי, מאלו על רצפת הייצור ועד לרמת חברי הדירקטוריון. אני מאמין שאני מהווה דוגמא לאחרים בזה שאני עומד ועובד לצדם. חוץ מזה, אני זוכה ללמוד מכל עובד ועובדת – ואסור לזלזל בידע שנצבר בעבודה, בכל הרמות".

מה הופך מנכ"ל למנכ"ל טוב בעיניך?

"ניהול עם הרגש, להסתכל על העובד או העובדת בגובה העניים ובלי להתנשא". 

המנכ"לים שעובדים ביחד עם העובדים (צילום: צבי יחזקאלי)
אלי כהן, מנכ"ל של חברת תרמוקיר תעשיות | צילום: צבי יחזקאלי
 

רעות הורן (38), מנכ"לית עמותת אנימלס (לשעבר אנונימוס לזכויות בעלי חיים), עובדת מעל 20 שנים בעמותה שנוסדה בשנת 1994

את הפעילות בעמותה התחילה רעות הורן בכלל כמתנדבת בגיל 16. "כילדה מאוד אהבתי לאכול עוף, אבל כשהבנתי שהעוף שאני אוכלת הוא בעצם אפרוח שחי כל חייו כלוא בלול מזוהם והובל דחוס לשחיטה, החלטתי שאני לא רוצה לקחת בזה חלק".

הורן הרגישה שהיא לא יכולה הייתה להסתפק רק בלהפוך לצמחונית, והרגישה שהיא חייבת לנסות להשמיע את קולם של בעלי החיים: "חילקתי פלאיירים ברחוב והשתתפתי בהפגנות", היא מספרת, "כמה שנים לאחר מכן, כשהתחלנו את הקמפיין להפסקת פיטום האווזים, לקחתי על עצמי לרכז אותו. הגעתי לכנסת, למשקים השונות בהם עונו האווזים ולבג"ץ. נלחמנו בכל הכוח כדי להוציא את הזוועה הזו מהחוק והצלחנו".

כיום, הורן אחראית על ניהול העמותה, החל מכוח האדם ופיקוח על תכניות העבודה וכלה בדאגה לשלום המתנדבים וייעוץ על תכני הרשתות החברתיות. במקביל חשוב לה להישאר מחוברת לשטח והיא מגיעה גם לפעילויות של העמותה כמו הפגנות וכו'.

איך זה תורם להיותך מנכ"ל? במה זה מלמד ומקדם אותך?

"אני מכירה את העמותה משנותיה הראשונות, הייתי בה וראיתי אותה גדלה ומתפתחת. החלפתי תפקידים שונים במהלך השנים וזה נתן לי יכולת להבין מה הצרכים השונים, מה האתגרים העומדים בפני העובדים השונים ואיך אפשר לעזור ולקדם את הפעילות שלנו מזוויות שונות. אני יודעת מה מרגישים המתנדבים הצעירים שעומדים ברחוב ומשוחחים עם עוברי אורח על זכויות בעלי חיים. אני מבינה מה נדרש בעבודת הדוברות ובעבודת הלובי. אני נשארת מחוברת לכל תחומי הפעילות שלנו, בין אם זה פעילות שטח, תחקירים, חינוך או אתגר 22+, פרויקט שלנו שייסדתי לפני מספר שנים, שמציע לאנשים להתנסות בטבעונות עם ליווי חינמי ותומך, ללא שום התחייבות".

הזכרת את הקשר עם הפעילים, איך זה בא לידי ביטוי?

"אנימלס היא חלק מרכזי ממני והעובדים יודעים את זה. הם יודעים שאני מסורה לעמותה ולמטרותיה, וסומכים על הניסיון שלי ועל ההסתכלות הרחבה שלי. הם לומדים ממני ואני לומדת מהם, עבודת צוות היא ערך חשוב אצלנו בעמותה והאנשים שכאן הם הלב והכוח המניע של הארגון, ומה שמאפשר לנו לעשות את העבודה המורכבת שאנחנו עושים ולהמשיך ולהשתפר".

מה הופך מנכ"ל למנכ"ל טוב בעיניך?

"מנכ"לית טובה בעיניי היא כזו שמכירה את הארגון שהיא מנהלת, את הצרכים שלו, החזקות והאתגרים הניצבים בפניו. היא יודעת לצפות מראש איפה צריך להשקיע, להילחם בכל הכוח, ומהצד השני, מתי כדאי לא להיכנס לתחום בכלל. בשורה התחתונה, היא מביאה הישגים ומצליחה להגשים את מטרות הארגון באופן מקסימלי, יודעת מתי נכון לפתוח נושא לדיון ולקבל פרספקטיבות רבות ומתי נכון לסגור אותו, לקבל החלטה ולהתקדם. מנכ"לית צריכה לראות את המטרה של הארגון לנגד עיניה ושיהיה לה אכפת מהפרטים ומהאנשים שמרכיבים את הארגון".

המנכ"לים שעובדים ביחד עם העובדים (צילום: אנימלס)
רעות הורן, מנכ"לית עמותת אנימלס | צילום: אנימלס