גילוי נאות: כותבת שורות אלה אינה אובייקטיבית כלל וכלל. למעשה, עד ממש לא מזמן הייתי חלק בלתי נפרד מ-"אנשי הלילה" של שוק העבודה, אלה שמתחילים לעבוד כשאתם כבר בדרך הביתה, אלה שנוסעים הפוך מהפקקים והולכים לישון כשאתם קמים, או בקיצור - אלה שעובדים בלילות.

בהתחלה זו נשמעה לי הרפתקה די מעניינת. בכל זאת, תמיד הייתי טיפוס של לילה: נשארת ערה עד שעות מאוחרות, חריפה יותר בחשיכה וטוחנת בינג'ים של סדרות להנאתי עד שכבר צריך לקום לעבודה. אפרופו לקום לעבודה מוקדם בבוקר – זה למשל טקס שמעולם לא התחברתי אליו יותר מדי. ושום שעון מעורר לא הצליח לשנות את זה.

אם עושים אחד ועוד אחד – זו הייתה צריכה להיות משרת החלומות שלי. הצעה שהגיעה אליי אאוט אוף דה בלו והציעה לי הרים וגבעות תמורת היפוך היממה שלי. שכר הולם, ימים גמישים וכל זאת בחסות החשיכה, פלא שהחלטתי ללכת על זה?

הימים הראשונים היו פשוט מושלמים. הרגשתי שאני מספיקה מלא, נהנית משעות שינה בבוקר, עובדת בשקט כמו שאני אוהבת ומצליחה להפיק מעצמי את המרב. עבר שבוע, עברו שבועיים, עברו שלושה וארבעה, ופתאום התחלתי להרגיש שמשהו לוחץ עליי.

ובכן, אלה היו המכנסיים שלי. מסתבר שתוך חודש אחד הצלחתי לעלות שניים וחצי קילו מבלי שהרגשתי בכלל שיש סיבה מוצדקת, אבל המשקל לא היה השינוי היחיד שחוויתי. נתחיל מזה שלאט לאט מצאתי את עצמי נמנעת ממפגשים חברתיים ומתנתקת מהסביבה. הרי הייתי תפוסה בלילות, משמע – לא יוצאת עם חברים, לא פנויה לחתונות, לא ימי הולדת, לא הופעות (אל תדברו איתי ואל תתקשרו אליי ו-ביי). חברותיי לשעות הערות הפכו להיות נשים בחופשת לידה, עצמאים ומובטלים. הפכתי אדם פחות סבלני, התחלתי להרגיש כאבי ראש תכופים והמשקל המשיך לעלות על לא עוול בכפי.

כשהגעתי לדיאטנית שלי בפנים מבועתות, והיא ניסתה להבין איתי מה השתנה בחודשים האחרונים שהוביל את הקילוגרמים שלי לעשות קפיצה לגובה – השאלה הראשונה שהיא שאלה אותי הייתה על שעות העבודה שלי, והיא נראתה מאוד לא מופתעת כשאמרתי לה שעברתי לעבוד בלילות – "ידוע שקשה יותר לשמור על תזונה בריאה וחילוף חומרים תקין כשעובדים בלילות", היא אמרה בנונשלנטיות.

אז אמנם בסופו של דבר הסיפור הזה גרם לי לקבל החלטה, לוותר על כל הצ'ופרים שמסביב ולרדת מרכבת ההרים הזאת, אבל הרגשתי שאני חייבת לצאת ולברר כמה זה באמת כל כך ידוע ואם אני היחידה שחווה את זה ככה, הרי תמיד ראיתי מסביבי כל כך הרבה אנשים שעובדים בלילות, ואף אחד מהם לא היה נראה עם שביזות חריגה משביזות העבודה הרגילה שיש לכל אחד מאתנו.

מיתוס שחשוב להפריך

האמת שכבר מחיפוש ראשוני על משמרות לילה וההשלכות שלהן על גוף ונפש האדם, גיליתי תוצאות קצת מטרידות. אני לא אעשה לכם ספוילרים לחוויית החיפוש, אבל מוזכרים שם הרבה מחקרים שמגלים הרבה דברים בעייתיים. והאמת שלא רק בגוגל, גם מומחים שונים ששוחחתי עמם התחילו לחשוף בפניי את העולם הבעייתי של משמרות לילה.

"משמרות לילה הן נושא בעייתי בעולם המודרני", מסבירה ד"ר אסנת רזיאל – מנתחת בריאטרית ומומחית בתזונה והרזייה, "כמובן שעבודות מסוימות דורשות משמרות לילה, אבל אסור להקל ראש בעובדה שהן מגיעות על חשבון הבריאות שלנו. רובנו חשים שאין משמעות לשעת השינה שלנו, כל עוד אנחנו ישנים כמות מספקת של שעות, אבל זהו מיתוס שחשוב להפריך".

העולם הבעייתי של משמרות הלילה (אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock)
"שיעור הטעויות שנעשות על ידי צוותים רפואיים שעובדים בלילה גבוה יותר" | אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock

"משמרות לילה גורמות לחוסר בסרוטונין, מה שעשוי להשפיע לרעה על הגוף והנפש", מוסיפה רזיאל, "סרוטונין הינו מוליך עצבי המעביר מסרים במערכת העצבים ויש לו תפקיד חשוב במצבים כמו תיאבון, אושר והנאה מינית. בנוסף, עבודה בלילות פוגעת במערכת התיקון העצמית של הגוף, מה שעלול להגביר את הסיכון לחלות, כולל במחלות קשות".

רזיאל אף מספרת כי במחקר שנערך לפני כמה שנים התגלה כי בבדיקת שתן של עובדי משמרות לילה, נמצאו פי 5 יותר חומרים כימיים העלולים לגרום למחלות מאשר אצל אלו שלא עובדים בלילות. כמו כן, הארגון הבינלאומי לחקר הסרטן בארגון הבריאות העולמי אף סיווג עבודה במשמרות הכרוכה בהפרעות בשעון הביולוגי כ-"גורם שהוא קרוב לוודאי מסרטן".

"אנשים שלא ישנים מספיק בשעות החשכה, נוטים להשמנת יתר ולחוסר בסרוטונין שמוביל לרוב לתחושות של עייפות, הפרעות ריכוז, תשישות, עייפות, כאבי ראש (עד לכדי מיגרנה), יתר לחץ דם, חוסר איזון נפשי, החלשה של המערכת החיסונית, עלייה ברמת הסוכר בדם דיכאון, תוקפנות, התנהגות אימפולסיבית ועוד", היא מסכמת.

כן, אפשר לומר שזה די צ'ק ליסט של מה שעברתי, אבל ממש לא מדובר בצירוף מקרים. גם ד"ר אודי פרישמן, מומחה במדיניות בריאות, הרחיב בפניי על החסרונות הרבים של עבודה בלילות: "יש לא מעט מחקרים שמראים שאצל עובדי משמרות לילה יש עליה משמעותית בשיעור לחץ הדם ומחלות לב, ועליה בשיעור הדיכאון ובסיכוי לפתח מחלות קוגניטיביות בשכיחות גבוהה יותר. לאחרונה יש אפילו מחקרים שמצביעים על קשר בין עליה בשכיחות הסרטן לבין חוסר שינה ועבודה בלילה".

פרישמן התייחס גם לבעייתיות המקצועית של עבודה בלילות: "אם נתייחס למקצוע הרפואה, הרי ידוע ששיעור הטעויות שנעשות על ידי צוותים רפואיים שעובדים בלילה גבוה יותר משיעור הטעויות שנעשות בשעות העבודה הרגילות", הוא משתף, "הסיבות לכך נובעים בעיקר מהעייפות המצטברת של הרופא המטפל ומהעובדה שהצוות במשמרת הלילה בדרך כלל מצומצם יותר ובכיר פחות".

אז מה אפשר לעשות במצב כזה?

"צריך להקפיד שצוותים שעובדים בלילה יקבלו מספיק שעות מנוחה ושינה, כדי שיוכלו לשמור על ערנות מרבית. זה תקף גם בעולם הרפואה אבל גם כשמדובר על טייסים או אנשים שעוסקים בלילות בעבודות חיוניות אחרות".

"כסטודנט, משמרות לילה זאת האופציה היחידה להתפרנס"

בשלב הזה באמת נותר לי רק לבדוק מדוע אחרי כל החסרונות הרבים יש כל כך הרבה אנשים (ביניהם אני עד לא מזמן) שממשיכים לעבוד בלילות ואפילו לאורך זמן.

"האמת שאצלנו העבודה בלילות נובעת בגלל פערי השעות על פני הגלובוס", מספר לי עמיחי (31) מהנדס בחברת הייטק מצליחה, "בגלל שאנחנו עושים עסקאות מול חברות בינלאומיות ולעיתים מנהלים איתם שיחות ועידה וישיבות וירטואליות, אנחנו צריכים להתאים את עצמנו לשעות הפעילות שלהם, גם אם זה אומר שאנחנו עובדים בלילה".

מבאס, לא?

"אפשר לומר שדי זכיתי מההפקר בגלל שפערי השעות משאירים אותי עם שעות הערב לעצמי ואני גם קם מאוחר במהלך היום. אני לא מרגיש כל כך את הניתוק מהחברה ומהשעון של כולם, אבל כן אני חווה קשיים בתפקוד הרבה פעמים, גם בעבודה וגם מחוצה לה. לפחות השכר שווה את זה".

העולם הבעייתי של משמרות הלילה (אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock)
"העבודה בלילות נובעת בגלל פערי השעות על פני הגלובוס" | אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock

"אני מרגישה שאני נמצאת בשליחות", מספרת מיטל (29), מתמחה באחד מבתי החולים במרכז הארץ, "אין מה לעשות, נכון שהעולם עובד בשעות היום אבל יש שירותים, כמו למשל רפואה, שצריכים להינתן במהלך כל היום. מדובר בפיקוח נפש ודברים שלא תמיד מתאימים את עצמם ללו"ז שלנו ולמה שמתאים לנו".

וזה לא קשה?

"כבר כשהלכתי ללמוד רפואה ידעתי שזה מה שהולך לקרות. כולם מדברים על השעות המטורפות של המתמחים בבתי החולים ואין ספק שיש מקום לשיפור, אבל אם מסתכלים על זה באופן כללי – זה המקצוע וזו המהות שלו. זה חלק מחוויית העבודה שלנו ואני משתדלת להסתכל על זה באופן אופטימי וחיובי".

ולמרות כל הערכים ותחושת השליחות של מיטל, יש כאלה שבוחרים לעבוד במשמרות לילה דווקא מסיבות חומריות לחלוטין. "מבחינתי העבודה בלילות היא הפתרון היחיד שאני יכול למצוא בשביל להתפרנס", משתף דודו (23), סטודנט ומאבטח בניין בתל אביב, "בשעות היום אני לומד במכללה ולא יכול לעבוד במשרה מלאה באופן שוטף, זה מוריד מהפרק הרבה אופציות. אין ספק שלא לעבוד בכלל בתקופת הלימודים היה יכול להיות יותר טוב, אבל כרגע זה הרע במיעוטו: אני מרוויח לפי תעריף לילה - שהוא גבוה יותר, אני נהנה משקט יחסי בסביבת העבודה ופחות עומס מאשר בשעות היום וסוג העבודה מאפשר לי גם ללמוד למבחנים ולעשות שיעורי בית תוך כדי, זה יוצא ממש משתלם".

אז מה בשורה התחתונה? כנראה שהדעות בנוגע למשמרות לילה יהיו תמיד חלוקות לכאן ולכאן. מה שבטוח, גם אם קיבלתם הצעה ממש מפתה שמאלצת אתכם לעבודה בשעות הקטנות (או הגדולות) של הלילה, רגע לפני שאתם חותמים על החוזה – כדאי שתישנו על זה טוב טוב.