שתי חברות רבות ומשליכות עוגות (צילום: EllenMoran, Istock)
אי האמון בין הממונות לכפופות הוא הדדי | צילום: EllenMoran, Istock

שוויון בין גברים ונשים במקום העבודה הוא , לצערנו, עדיין בגדר חלום רחוק. אם  נהגנו לחשוב שהסיבה לכך היא שגברים מחזיקים ברוב עמדות המפתח ולא נוטים לקדם נשים תחתם, אנו מגלים כעת שמי שבאמת שם מקלות בגלגלים לעובדות הזוטרות הוא דווקא לא הבוס – אלא הבוסית.

מחקר חדש שנערך בחמישים פקולטות לפסיכולוגיה באוניברסיטאות שונות מצא כי ששיתופי פעולה בין חוקרות זוטרות ובכירות היו הרבה פחות שכיחים מאשר שיתופים פעולה בין גברים בדרגות שונות.

עם זאת, נשים באותה דרגה לא הפגינו קושי לעבוד יחד וגם שיתופי פעולה בין גברים ונשים היו שכיחים יותר. במילים אחרות – הבעיה מתעוררת כשאישה אחת היא בעלת הסמכות על אישה אחרת.

"השאלה שהחלטנו לבדוק היא, האם גברים או נשים משתפים פעולה טוב יותר עם בני אותו מין?", הסביר ריצ'רד רנגהאם מאוניברסיטת קוויבק במונטריאול. "ההנחה הרווחת היא שנשים ישתפו פעולה בקלות זו עם זו - אך כשבוחנים את ההתנהלות של יחידות צבאיות או קבוצות ספורט, יש עדויות לכך שגברים טובים יותר בשיתוף פעולה זה עם זה".

עובדת חדשה? אל תצפי לתמיכה מהבוסית

במאמר שהתפרסם במגזין "Current Biology" הבהירו החוקרים כי המחקר אמנם לא מסביר אם הסיבה לחוסר שיתוף הפעולה הוא באשמת הבוסיות או העובדות, אך ציינו כי אי האמון בין הממונות לכפופות הוא הדדי.

"הממצאים שלנו מראים תוצאות עקביות עוד מתקופת הילדות, שמראות שנשים בסטטוס נמוך מרגישות לא בנוח לשתף פעולה עם הממונות עליהן", נכתב שם. "גם בעלות סמכות פחות יעדיפו להשקיע בכפופות להן, בניגוד לבעלי סמכות".

מדובר בחדשות רעות במיוחד לנשים שמבקשות לשבור את תקרת הזכוכית ומקוות שאישה-בוסית במקום העבודה תוכל לעזור להן להתקדם בקריירה.

פרופסור ג'ויס ברנסון מאוניברסיטת הרווארד, שלקחה חלק במחקר, מסבירה: "המשמעות היא שעובדת חדשה ובעלתי כישורים גבוהים שמגיעה לעבוד בכל ארגון, לא תזכה לאותה תמיכה שתסייע לה לטפס במעלה סולם הדרגות כמו גבר באותו הסטטוס".

כלומר, נשים בתחילת דרכן צריכות לשאוף לעבוד תחת גברים כדי להתקדם? אל תבנו על זה. ברנסון מסייגת ומבהירה כי "ידוע שגברים מפלים נשים לרעה, ולכן לא בטוח שגבר בעל סמכות יסייע יותר במקרה הזה". 

עוד בלימודים וקריירה: