כדור השלג של וירוס הקורונה ממשיך להתגלגל ולפגוע בשוק התעסוקה הגלובאלי, כנסים בין לאומיים מתבטלים, חברות צמצמו פגישות עם משקיעים ומדינות חוסמות את הכניסה בפני זרים. כפועל יוצא, תנועת המומחים בעולם ותעשיית הרילוקיישן העולמית חווה את המשבר הגדול ביותר שידעה בעשורים האחרונים.

"יש כרגע סוג של עוצר יציאות: מומחים זרים לא מגיעים לארץ ועובדי הייטק ישראלים לא יוצאים מגבולות המדינה. הכל קפוא, עסקאות חדשות לא נחתמות והפעילות הקריטית של מחלקת המכירות נקטעת. מדובר על מצב חריג ביותר אליו החברות לא התכוננו ואין להן תוכנית מגירה", אומרת מירב קינן מנכ"לית איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים. לדבריה  לביטולי הכנסים והתערוכות האחרונות יש השלכה דרמטית על פעילותן של חברות הייטק רבות " אנו נמצאים במצב של חוסר וודאות קיצוני ובמידה והמדינה לא תסייע – יתכן בהחלט כי גם חברות הייטק תקלענה למשבר ממנו הן לא יצאו. כל החברות נדרשות כעת לעשות סוג של חישוב מסלול מחדש ולנקוט בטקטיקה למזעור הפגיעה ובכלל זה לעצור גיוסי כוח אדם". 

נסיעות מבוטלות ועסקאות לא נחתמות

בימים כתיקונם, קיימת תנועה בלתי פוסקת של מומחים שמגיעים ממדינת המוצא שלהם למדינה אחרת בשביל לבצע עבודה מסוימת, אולם בשבועות האחרונים, מספרם צנח בשיעורים חדים " מדובר על מומחים בתחומי ההנדסה, הטכנולוגיה והתשתיות שהונפקה להם אשרת עבודה כחוק, אולם כניסתם נאסרה", מציין עו"ד יפתח חנן, מומחה לדיני הגירה שמספק פתרונות לחברות בתחום אשרות עבודה למומחים זרים, ומוסיף כי מדובר בעיקר על מומחים מצרפת, איטליה וגרמניה, אך לא רק אלא גם על מאות פגישות עסקיות שהיו אמורות להתקיים והתבטלו בגלל איסור הכניסה. לדבריו, גם לא מעט מתכנתים ומומחי הנדסה ממדינות נוספות 'ונקיות' – דוחים את הגעתם לישראל, בין אם ביוזמתם ובין אם בשל ביטול הטיסות למדינה כופה זאת עליהן. לעוצר היציאות יש השלכה נוספת, חמורה לא פחות – קיטון בהיקף גיוסי הכספים "הענף מושתת על פגישות פנים מול פנים, אף אחד לא ישקיע מיליוני דולרים בלי לראות את האנשים עימם הוא חותם על העיסקה" מוסיף עו"ד חנן.

עו"ד יפתח חנן (צילום: סטודיו פוקוס)
עו"ד יפתח חנן | צילום: סטודיו פוקוס

"בשבועיים האחרונים, קיבלנו פקודת עצור לעשרות מישלוחים של חפצי עובדים שהיו צריכים לטוס בשבועות הקרובים לרילוקיישן במדינות שונות בעולם, ובראש ובראשונה - לאירופה. כששאלנו האם נקבע מועד אחר להצבה שלהם השיבו לנו שבינתיים זה מוקפא", אומר לנו מנכ"ל של אחת מחברות השילוח הגדולות בישראל, ומוסיף כי "בהרבה מקרים, אלו העובדים שמתנגדים לצאת עכשיו עם המשפחה שלהם לחו"ל, ואני לא יכול לבוא בטענות אליהם. בו בעת, החברות שכן שולחות עובדים מנצלות את המצב בשביל לקצץ לנו בעלויות השילוח.  כבר אמרו לי אתמול 'אנחנו מקצצים בהכל, או שתיישר איתנו קו ותיתן לנו הנחה משמעותית או שפשוט נבטל את העיסקה'. זה ממש ניצול ציני של המצב", הוא מוסיף.

"אשתי עובדת בחברת הייטק והיינו אמורים לטוס בתחילת אפריל לגרמניה לרילוקיישן של לפחות שנתיים, אולם לפני כמה ימים  הודיע המנהל שלה שהכל בהשהייה, מספר נדב ברק. "לי יש עסק עצמאי שמושתת על עבודה באינטנרט כך שאני יותר גמיש, אבל המנהל שלה נכנס לסטרט רציני כי הליך הפיתוח של מוצר שהם עובדים עליו נתקע".

עוד שלושה שבועות היתה אמורה להתחיל החפיפה של אורי ויטמן כאיש מכירות בחברת ביוטכנולוגיה בלונדון, אבל הקורונה טרפה לו את הקלפים. "הפעילות שם בעצירה ואין לי מושג מתי היא תתחדש. הודיעו לי בטלפון שבינתיים הכל מוקפא, כבר ארזתי את כל הדברים שלי, השכרתי את הדירה ואפילו מכרתי את האוטו", הוא מספר.

לגלות סבלנות למצב החדש

"הסוגיה של ביטול הצבות בחו"ל על רקע וירוס הקורונה , מציבה אתגרים מאוד משמעותיים מבחינה משפטית, שכן למעשה, זו פעם ראשונה שהמשק הישראלי נאלץ להתמודד עם מצב חירום שאינו בטחוני, החוק שותק בהקשר הזה והפסיקה לא מתייחסת לסוגיה באופן ישיר", אומרת עו"ד שני גולן, מומחית לדיני עבודה ושותפה במשרד עורכי הדין ברקוביץ, אהרוני, זיו. לדבריה, יש לא מעט חברות שאוסרות בימים אלו על העובדים לטוס, בין אם לחופשה ובין אם לצורכי עבודה, גם אם היעד אינו נמנה על המדינות מוכות הקורונה, "יש עובדים שמתמרמרים על האיסור הגורף שהטיל המעסיק, אבל החוק לצידו – אישור ליציאה לחופשה אינו מוקנה לעובד באופן אוטומטי, אלא בכפוף לאישור המעסיק, וזה מצידו יכול בהחלט לסרב". ומה הדין במקרה בו העובד הוא שמסרב לטוס לחו"ל, למרות בקשת המעסיק? "במציאות בה משרד הבריאות ממליץ על צמצום נסיעות, לכל יעד שהוא, המעסיק יתקשה לשכנע את בית הדין כי הסנקציה שהפעיל כנגד העובד שסרב מוצדקת.  מדובר על מצב חדש וכל הצדדים צריכים לגלות סובלנות וסבלנות כלפי ההתפתחויות הבלתי צפויות," אומרת עו"ד גולן.

עו"ד שני גולן ברקוביץ'  (צילום: שירן בן שטרית)
עו"ד שני גולן ברקוביץ' | צילום: שירן בן שטרית

"מומחה לתשתית מערכות מידע היה אמור להשתלב בצוות שלנו ומפאת החשש של מעסיקו, ההגעה שלו התבטלה. אני אובד עצות היות והנוכחות שלי כאן היא קריטית לעמידה בהתחייבות שלנו במכרז", אומר חיים מולכון, מנהל מחלקת IT בחברה שמספקת פתרונות מחשוב. "שתבין עד כמה מצבי קשה: מתוך צוות של 15 עובדים, 5 נמצאים בבידוד, 2 בחופשת הריון ועובד נוסף חולה בסתם שפעת. ועכשיו אותו עובד לא מגיע והסבך הזה לא פתיר".