ליאור פרנקל, בן 37, בוגר תואר ראשון בהנדסת אלקטרוניקה מהטכניון ותואר שני בהיסטוריה ובפילוסופיה מאוניברסיטת תל אביב. "שניהם לא תרמו כלל למה שאני עושה היום", הוא מוחה, רמז לגישה שלו כלפי הממסד הישן.

פרנקל התחיל את המרוץ אחר הקריירה כשהשתחרר מהצבא והתחיל לעבוד בהייטק בתפקיד נחשב עם משכורת גבוהה. תוך כדי שפיתח את הסטארטאפ הראשון שלו הוא התחיל לכתוב ולהרצות, היום הוא כבר בעיצומו של הסטרטאפ הבא שלו (The nuSchool), כותב בלוג ומרצה, מעביר סדנאות בארץ ובעולם וכותב הספר החדש שיוצא בימים אלו "אני רוצה הכל" – מדריך קריירה אלטרנטיבי.

עד כאן נשמע דומה ללא מעט קוואצ'רים שמואסים בעולם החומרי ובוחרים להטיף בסגנון ניו-אייג'י על הרוחניות שאיבדנו. אבל פרנקל הוא לא כזה - הוא לא יגיד לכם לברוח מהרצון לחיי שפע ולנהנתנות. להיפך! כמו רוב בני דורו הוא מאמין שהגיע הזמן להגיד את האמת - לא מדובר בפינוק, אלא בדרישה לגיטימית להרוויח כסף אבל להצליח ליהנות גם מהדרך. לעבוד קשה אבל בעבודה מספקת שנותנת לך תחושה של הגשמה עצמית. ואם צריך אז מותר גם להחליף קריירה או לנהל כמה במקביל.

 

מה הוביל אותך להקדיש מאמץ לעיסוק במושג קריירה?

"לפני כ-7 שנים עברתי משבר. עבדתי בהייטק והחיים שלי היו דבש, לכאורה", הוא מגולל סיפור שמוכר לרבים מאיתנו, "הייתה לי משכורת גבוהה, נסיעות לחו״ל, וטייטל נחשב. אבל סבלתי מכאבי גב כרוניים ואפילו מחרדות. הייתי בטוח שמדובר בבעיות גופניות, אבל אחרי טיפול לא ארוך הבנתי שאני פשוט רחוק מעצמי, נסחפתי לאן שהחיים סחפו אותי. הבנתי שאני לא עושה דברים שאני אוהב, או מאמין בהם, שאני לא מוצא משמעות בעבודה שלי ולא מתנהג ומרגיש כמו ליאור - אלא כמו נער פוסטר של הייטק".

"ואז יצאתי למסע שאני עדיין נמצא בו היום וכנראה אהיה בו כל החיים - המסע להבין מה אני רוצה לעשות בחיים ואיך לנווט את עצמי לשם. אני יודע שזה נשמע כמו קלישאה, אבל החיים שלי במגמת שיפור מתמדת. כאבי הגב והחרדות נעלמו מזמן. אפילו סתם כאב ראש לא היה לי כבר מעל שנה - אני קם מחייך לעבודה, והולך לישון מחייך".

למה אתה מתכוון כשאתה אומר "מסע"?

"אני מתקדם במסע בשתי דרכים - האחת - אני לומד ממה שאחרים כבר גילו ועשו. קורא כל מה שאני יכול על הנושא - ספרים, מחקרים ומקשיב לפודקאסטים וראיונות עם אנשים שבונים את סולם הקריירה שלהם לפי מה שהם רוצים, ולא לפי מה שאחרים רוצים בשבילם. הדרך השנייה היא לנסות את הדברים בעצמי - לראות מה עובד לי ומה לא. כך גם בחברה שאני שותף בה - אנחנו מנסים שיטות שונות כדי להגיע למצב בו אנחנו מחוברים למוצר שלנו ולמה שאנחנו עושים, גם ברמת החזון וגם בעבודה היומיומית. גם כשאני עובד עם לקוחות אני לוקח רק עבודות שאני מרגיש מסונכרן איתן". 

 

ליאור פרנקל (צילום: אלעד ברנגה)
"אני כותב את הספר שהלוואי שהיו נותנים לי לקרוא בגיל 18" | צילום: אלעד ברנגה

מה מטרת הספר החדש?

"לדור שלנו נמאס שקוראים לו מפונק ועצלן. הוא רוצה עבודה מהנה, הוא רוצה לעשות משהו משמעותי. כן, הוא רוצה גם כסף, אבל זה לא מספיק לו. הוא רוצה לחיות חיים מלאים, ולממש את עצמו. אבל אף אחד לא מסביר איך עושים את זה - העצות ממשיכות להגיע מהמקומות הלא נכונים. מכל מיני ״מומחי קריירה״, או מההורים שלנו - שלא מתכוונים לרע, הם פשוט לא מעודכנים. ובנוסף לכל זה, העולם משתנה במהירות מטורפת. זה מפחיד".

"הספר הזה הוא מין מדריך קריירה אלטרנטיבי שיכול לעזור לאנשים לראות את העולם עם משקפיים חדשים. להבין מדוע סולמות הקריירה המסורתיים כבר לא רלוונטיים, ואיך יוכלו לבנות לעצמם סולם משל עצמם ומה הכישורים שחשוב שיהיו לנו ב-2016. הספר עוסק בשאלה איך להחליט מה היינו רוצים לעשות כשנהיה גדולים, ומי היינו רוצים להיות - שכירים? עצמאיים? אולי סטארטאפיסטים? הוא כולל סיפורים אמיתיים מהחיים שלי וגם מאחרים שבונים את הסולם של עצמם - כמו אודי כגן, גדי וילצ׳רסקי, ד״ר טל בן שחר ועוד דוגמאות שהן מקומיות ועכשוויות".

פרנקל מבהיר כי לא מדובר בעוד ספר טיפים שמדריך אותך "מה צריך לעשות", אלא מדגיש כי הספר מתאר את "מה שעבד" עבורו ומקווה שאולי יעבוד גם לאחרים. או כמו שהוא מגדיר זאת: "כתבתי את הספר שהלוואי שהיו נותנים לי לקרוא בגיל 18".

קלישאות על קריירה שמכרו לנו, וכבר מזמן לא רלוונטיות

בשבת הקרובה, ה-17 בספטמבר, יתקיים אירוע השקה לספר, וכדי שנבין על קצה המזלג למה בדיוק פרנקל מכוון, ביקשנו ממנו שינסה לאבחן שישה מיתוסים אודות קריירה שכבר מזמן איבדו את הרלוונטיות שלהם:

מיתוס #1: הייעוד שלכם מסתובב אי שם בחוץ - אתם רק חייבים למצוא אותו

"שטויות. זה אולי נכון לרקדן בלהקת בת-שבע או למתעמלת קרקע - שיודעים מה הם רוצים לעשות מאז שהיו בני חמש. אבל לרובנו אין איזה ״ייעוד״ קסום ויחיד שמחכה לנו. יש מגוון עבודות שיכולות להתאים לכם - את רובן אתם אולי לא מכירים, כי לא התעניינתם מספיק. הזדמנויות חדשות נפתחות מסביבכם אבל אתם מפחדים לנסות אותן. במהלך החיים אנחנו משתנים וכך גם סדר העדיפויות שלנו, והי, גם העולם עצמו - אז אין באמת ״עבודת חלומות״, יש רק עבודה שמתאימה לכם עכשיו. אל תבזבזו את הזמן ברדיפה לחפש את ה״ייעוד״ שלכם, תשאירו את זה למרצים של TED".

מיתוס #2: מה שתלמדו באוניברסיטה יקבע את עתיד הקריירה שלכם

"האקדמיה הומצאה כדי לרכז ולחקור את הידע האנושי, לא כדי להכשיר אנשים לשוק העבודה כמו שטועים לחשוב. גם ככה רבים מהמקצועות הנלמדים (אפילו אלו שנחשבים ״פרקטיים״) לא יהיו רלוונטים בעוד עשור או שניים. מה שאומר שההחלטה מה ללמוד היא לא ״גורלית״ כמו שחושבים. וגם, שכדאי לכם להתרגל ללמוד בעצמכם, גם מחוץ לכותלי האוניברסיטה".

מיתוס #3: אם אתם מחפשים משמעות בעבודה זה אומר שאתם חולמניים

"ההיפך - זה אומר שאתם ערניים. להבין שהעבודה שלכם היא משמעותית ולא מיותרת, זהו תנאי הכרחי כדי שתרצו לקום בבוקר לעבודה. דן אריאלי, הפרופסור לכלכלה התנהגותית שכתב את ״לא רציונלי ולא במקרה״, הוכיח במספר מחקרים את הקשר ההדוק בין מוטיבציה למשמעות בעבודה. הוא גם הראה עד כמה אנחנו ממעיטים בחשיבות הקשר הזה. לכן לפעמים נעדיף עבודה שמשלמת קצת יותר על פני כזו שאנחנו מעריכים, ואחרי חודשיים נרגיש בה חוסר מוטיבציה".

מיתוס #4: אם אתם רוצים ליהנות בעבודה זה אומר שאתם מפונקים

"ממש לא. זה אומר שהבנתם שאתם הולכים להעביר חצי מהזמן בו אתה ערים בעבודה. ולמה שתסבלו חצי מהחיים? פעם היה נהוג לומר "Work hard, Play hard״, כלומר תעבודו קשה בעבודה (ותסבלן אם צריך) כדי שתוכלו לבלות בטירוף בסופי השבוע ובחופשות. הדור הנוכחי לא מקבל את זה יותר, הוא רוצה לעבוד עם אנשים שנעים לעבוד איתם, בסביבת עבודה כיפית. ואכן, מחקרים רבים מראים שכדי להיות מאושר צריך למצוא משמעות וגם הנאה. לרצות להיות מאושר לא הופך מישהו למפונק, אלא למפוכח".

מיתוס #5: הולכת להיות לכם ״קריירה״

"המילה ״קריירה״ מתעתעת, משום שהיא בלשון יחיד. לדור שלנו יהיו ״קריירות״, ברבים. אם משום שהעולם משתנה בקצב מטורף (שמעתם שהרובוטים בדרך?), ואם משום שהיום ניתן לרכוש כישורים חדשים, כל הזמן, ישירות מהמחשב שלכם. ובכלל - מי רוצה לעסוק באותו הדבר חמישים שנה רצוף? אנחנו חיים פעם אחת, אז כדאי שיהיה מעניין. גם אם תחום המומחיות שלכם יישאר זהה, תוכלו לפתח איתו קריירות שונות. ואולי גם לא תהיה לכם ברירה".

מיתוס #6: הניסיון והכישורים המקצועיים שלכם יקבעו עד כמה תצליחו

"זה רק חצי נכון. לא פחות חשוב זה איך אתם בתור בני אדם. אנשים ירצו לשכור אתכם כעובדים או לשלם על השירותים שלכם כפרילנסר אם נעים לעבוד איתכם, אם אתם יודע לנהל את עצמכם ואת הזמן שלכם, אם יש לכם ראש פתוח, אם אפשר לסמוך עליכם, אם יש לכם מוטיבציה, אם אתם יודעים ללמד את עצמכם דברים חדשים. באנגלית מכנים את זה "soft skills" - ולצערי אלו לא כל כך מודגשים בלינקדאין, או בקורות החיים הסטנדרטיים. אבל כדאי להשקיע בהם לא פחות מבכישורים המקצועיים".

לפרטים נוספים ולרכישת הספר מוזמנים להיכנס לאתר הספר או להירשם לניוזלטר של ליאור פרנקל.