בסופו של יום, הקורונה מעבירה אותנו לא מעט שיעורים על החיים ועל עצמנו. חלקם שיעורים שהיינו שמחים לוותר עליהם וחלקם לחלוטין מסרים לחיים. לצד פיטורים רבים, עסקים שנסגרו וקרסו וחל"תים לא צפויים, התקופה הזו גם עשתה את ההיפך: השהות בבית הביאה אותנו למחשבות על העתיד ומה אנחנו באמת רוצים להשיג בחיינו. אנשים רבים התחילו להעלות שאלות שלא העזו בעבר ואף המציאו עצמם מחדש, בעוד שחלקם עוד מחפשים. מיטל דגן, יועצת קריירה, מומחית בשינויי קריירה ובהכנה לראיונות עבודה תחת המותג AchieveMate- הכוונה וייעוץ להגשמה בקריירה מאמינה שזה הזמן לעשות יותר מחשבון נפש. "זה הזמן לעשות שינוי של ממש". הנה 5 סיבות מדוע הטיימינג כה משמעותי ו-5 הצעות איך אפשר להניע את הגלגל קדימה. 

  1. כי משברים ופרידות הם זמן לחשבון נפש

    רבים מהעובדים בשוק העבודה חשו השנה כאב בעקבות פיטורין או שינויים דרמטיים בתנאי ההעסקה. פגיעה זו היא הזדמנות לבחון האם גם לכם יש אחריות מסויימת - במישרין או באופן עקיף, ומשם לקום על הרגליים ולדחוף קדימה, צנועים יותר וחדים יותר. "כמו כן, אני מאמינה שכדי לעבור תהליך של 'גילוי עצמי' ולהגיע להגשמה אמיתית בקריירה אנחנו חייבים לאפשר לעצמינו להיות בכאב - מבלי לשפוט זאת, בחמלה וסליחה כלפי עצמנו ואחרים. רק כך ניתן לצמוח גבוה יותר", אומרת דגן.  
  2. כי השנה הבנו שתחושת המשמעות בעבודה היא ה-דבר

    קרה דבר מדהים בעקבות משבר הקורונה: עבור רבים מאתנו התחדדה ההבנה הקריטית כי תחושת המשמעות בעבודה הינה חיונית וקריטית יותר מכל. "זהו הדבר שלשמו אנחנו יכולים לעבוד שעות ולא להרגיש את הזמן, זהו הדבר ששווה לנו לעשות ויתורים אישיים עבורו, זה הדבר שמסב תחושת אושר ומשפיע בסוף אט-אט על כל תחומי החיים, לכן עכשיו זה הזמן להגיע לפריצת דרך ולהתקדם לעבר התפקיד שייתן את הערך המוסף החשוב הזה".  
    שינוי בחיים (צילום: turgaygundogdu, shutterstock)
    ותודה לקורונה שאפשרה לנו לעצור רגע מהמירוץ של החיים | צילום: turgaygundogdu, shutterstock
  3. כי המעסיקים מבינים עכשיו יותר מתמיד מהי ערכה של תחושת השייכות של העובדים

    בדומה לעובדים, גם המעסיקים עושים עכשיו חשבון נפש יותר מבכל שנה. "מתחדדת ההבנה כי עובד משקיען ונאמן הוא זה המרגיש שייכות גבוהה לארגון בעיקר בזכות יציבות היחס שהוא מקבל, הפיתוח המקצועי והתקשורת הפתוחה. זוהי הזדמנות עבור עובדים מקצועיים, נאמנים ורגישים להגיע לתפקידים נחשקים בידיעה שיש סיכוי גבוה יותר שיאפשרו להם גמישות בעבודה, יטפחו את הקשר עמם ואולי אף ישקיעו בהם מבחינה מקצועית במידה ניכרת מבעבר". 
  4. כי יש לכם עכשיו יותר זמן פנוי לחשוב

    משבר הקורונה הביא איתו לא רק האטה במשק, כי אם גם האטה מנטלית. "הורדנו את הרגל מההילוך המהיר שהתנהלו בו עד הקורונה. זהו מצב מצויין להעמקה והכרה ברצונות הכי חבויים שלנו, הבנת צרכי הנפש, הבנת התפקיד/תפקידים שתואמים את היכולות האישיות ולבסוף גם ביצוע שינוי תעסוקתי. חשוב לי לחדד כי במצב של חוסר וודאות אנו נוטים להרגיש חוסר שקט ואף להגיע למצבי פחד וחרדות - לכן אני ממליצה מאוד לעסוק בפעילויות התורמות לרגיעה נפשית- כאלה שיאפשרו התנתקות, אפילו לשעה/שעתיים בשבוע. אלו ישמשו אף זרז משמעותי בתהליך החשיבה והגילוי". 
    עבודה חדשה (צילום: shutterstock By Marta Design)
    זה בדיוק הזמן. דווקא עכשיו. | צילום: shutterstock By Marta Design
  5. כי אנחנו הייטק וסטארט אפ ניישן

    "ישראל היא מעצמת הייטק, נוצרים כאן בכל שנה לפחות 10 סוגים חדשים של תפקידים - מה שאומר גם עשרות אלפי מקומות עבודה שנפתחים, הן לאנשים טכנולוגיים והן לאנשים שאינם טכנולוגיים אך כאלה שדוברי אנגלית ברמה טובה לפחות, זה הזמן לחקור מה האפשרויות העומדות בפניכם, לקחת קורס מקצועי אולי, אולי לשפר את האנגלית.

איך מתחילים? 

  1.  חוקרים את שוק העבודה

    מבצעים מידענות (איתור ברשת של מידע) על מקצועות, תפקידים, מכללות, מגמות לימוד ועוד על מנת לקבל הבנה ראשונית של תפקידים הקיימים עבורכם ומרגשים אתכם. בהתחלה יהיו ברשימה מגוון של מקצועות שמושכים אתכם - כאשר המטרה היא שתעמיקו בשיחות עם אנשים מהתחומים הללו ואז תקבלו מושג בהיר יותר מה עושים באמת בתפקיד, כיצד נראה היום יום, מה האתגרים, עד כמה נמצאים בשטח וכמה במשרד. רצוי לפנות למספר אנשים או ליועץ קריירה מנוסה כדי לקבל חתך רחב ככל שניתן של אופן ההתנהלות במשרה מענפים או מחברות שונות- כך שתתקבל תמונה רחבה ככל שניתן.
    שימו לב: ממליצה מאוד לא לשלול מקצועות מענפים מסוימים – כמו הייטק או– בגלל תפיסות שגויות ואמונות מגבילות. מי שנמצא בתפקיד משמעותי ללא תקרת זכוכית תמיד יחוש אושר גדול יותר ללא קשר לענף. 
  2. מבינים לעומק אילו משרות בקרוב לא תהיינה קיימות ומה הן המשרות החדשות

    שוק העבודה עובר שינויים ותמורות ותפקידים רבים לאט לאט מוחלפים באפליקציה, רובוט או אוטומציה בכל הענפים ללא יוצא מן הכלל, חשוב לוודא לעומק כי מסלול הקריירה בו אתם בוחרים יאפשר התקדמות ואתגרים חדשים עם השנים ולא נמצא בסכנת הכחדה. 
    חופשי זה לגמרי לבד (צילום: Shutterstock/everst)
    ככל שתמצאו זמן איכות ללא שום גירוי חיצוני, בניתוק – כך תצליחו להגיע לתובנות איכותיות יותר | צילום: Shutterstock/everst
  3. מתבודדים

    ככל שתמצאו זמן איכות ללא שום גירוי חיצוני, בניתוק – כך תצליחו להגיע לתובנות איכותיות יותר באשר למסלול הקריירה הנכון עבורכם לטווח הרחוק. כדאי לבצע התבודדות כזו לאחר שאספתם די מידע כדי לא להגיע להצפה - לעכל את המידע ולעבד מה נכון עבורכם. 
  4. עוברים אבחון אישיותי/ ניהולי

    מומלץ לבצע אבחון אצל יועץ קריירה להבנת החוזקות, החולשות, הפוטנציאל הניהולי ולבסוף התפקידים המתאימים. זהו אבחון יסודי שעושים פעם בחיים (ברוב המקרים) והוא נועד לתת כיוון מקצועי לטווח הארוך ולוודא שלא תהיינה תקרות זכוכית במסלול הקרייירה. בצמתים משמעותיים בחיים כדאי ללכת לייעוץ, עם זאת יש לציין כי קיימים גם שאלונים חינמיים ברשת – לבדיקה עצמית וזיקוק של תפקידים מתאימים אפשריים.