מארי קונדו - למה השם הזה נשמע לכם מוכר? אולי כי גלשתם באינטרנט מתישהו, אי פעם. קונדו הספיקה להפוך בשנים האחרונות מסופרת מצליחה לקואוצ׳רית מפורסמת, כוהנת החיים הטובים ואפילו כוכבת טלוויזיה בזכות סדרת הנטפליקס שלה, ״עושים סדר עם מארי קונדו״. שיטת סידור הבית שלה (״האם החפץ הזה מצית בי אושר?״) הפכה כבר מזמן לשם דבר בתחום, וכעת היא מנסה היא נכנסת לשטח חדש, ומנסה לעבור מהתחום הפיזי לתחום האבסטרקטי, ולחולל מהפכות גם בחללי העבודה.

בספר החדש של קונדו, ״Joy at Work״, אותו כתבה יחד עם סקוט סוננשיין, היא מלמדת כיצד אפשר לסדר גם את מקום העבודה מבחינה מטאפורית - איך אפשר לנהל את הזמן בצורה נכונה יותר, למקסם את מאמצי הארגון בחברה, ואפילו לנקות את הקריירה האינדיבידואלית שלנו כעובדים: איך אפשר להשתמש בשיטת ״הצתת האושר״ שלה גם בנוגע לקריירה.

לחשוב על העבודה ולהחסיר פעימה

״כשאנחנו שואלים את עצמנו מה מצית בנו אושר, אנחנו מתחברים לאני הפנימי שלנו ומגלים מה באמת חשוב לנו״, אומרת קונדו בראיון לאתר Ladders, ״והגישה הזו יכולה להתאים לכל הבחינות בחיים – מהבית ועד הקריירה״. לטענתה, הצתת אושר בחיפוש העבודה חייבת להיות קשורה למה שבאמת משמח אותנו. כך למשל, היא ממליצה להתחיל את תהליך חיפוש העבודה בלדמיין את הקריירה האידאלית שלנו - מה תיאור התפקיד הנחשק שלנו?

״שאלו את עצמכם איזה סוג של שגרת עבודה מפיחה בכם אושר ומהם הערכים שלכם״, היא מציעה, ״דמיינו יום עבודה רגיל בצורה חיה ומפורטת – התמקדו בסביבה הפיזית, בהתנהגות שלכם ובהרגשות שלכם. נסו לעצום עיניים ולראות את עצמכם מגיעים למקום העבודה בבוקר. בזמן שאתם עושים את זה, שימו לב איך שהגוף שלכם מגיב למחשבות הללו – האם הלב שלכם החסיר פעימה? האם הרגשתם חמימות שמתפשטת בגוף דרך החזה? זה הצעד הראשון לסידור של חלל פיזי וגם משהו גדול יותר, כמו מערכות יחסים או קריירה - וזה חיוני להצלחה״.

View this post on Instagram

A post shared by Marie Kondo (@mariekondo) on

לפי קונדו, לדמיין כל פרט ופרט תוך כדי התמקדות בתגובות הפיזיות שהרגשות שלנו מעוררות, במקום לחשוב עליהן בצורה אינטלקטואלית כפי שרובנו עושים בתהליך חיפוש העבודה, הופך את הסיטואציה האידאלית שלנו לכמעט מוחשית - ״באופן טבעי, זה מחזק את התשוקה שלנו להגיע למצב הזה, ומסייע לנו להגביר מוטיבציה״. וכל מי שאי פעם חיפש עבודה מימיו יודע שמוטיבציה גבוהה היא המפתח במהלך החיפוש.

עומס בחדר הוא עומס בראש

בנוסף חלקה מארי עם האתר טיפים לסידור חלל העבודה הפרטי בבית, עבור אנשים שעדיין עובדים מהבית בעקבות משבר הקורונה והבידוד החברתי. בראש ובראשונה היא מציעה לחלק את כל החפצים בחלל לארבע קטגוריות עיקריות: בגדים, ספרים וניירות, חפצים אישיים וקומונו (פריטים שונים אחרים). ״אפשר לדלג על הבגדים ולהתחיל מהספרים״, היא מאשרת ומוסיפה כי כדאי להחליט מה משאירים ומה זורקים על בסיס שיטת הצתת האושר שלה – אחזו את החפץ ביד ושאלו את עצמכם האם הוא מביא לכם אושר. אם כן שמרו, אם לא תרמו או זרקו אותו.

״בלאגן ועומס לא קשורים לכמות החפצים שיש לכם״, היא מבהירה, ״אלא לכך שהם פשוט לא נמצאים במקום שלהם. ככל שיש לנו יותר חפצים מסביבנו, כך נוצר עומס על המוח שלנו, וזה מקשה עלינו לזהות, לחוות ולנצור את הדברים שמציתים בנו אושר. כולנו מבלים יותר זמן בבית, ולכן חשוב שהחלל שלנו יתמוך בנו. סדר יכול לסייע לנו להתחבר למה שאנחנו באמת רוצים, להראות לנו מה אנחנו צריכים לשנות ולסייע לנו למצוא אושר בסביבה שלנו״.

View this post on Instagram

A post shared by Marie Kondo (@mariekondo) on

לעשות סדר בשגרת העבודה

על מנת לתפקד ביעילות גם בבית, קונדו ממליצה ליצור פעולה מסוימת שתסמל שיום העבודה התחיל, כמו למשל השקיית עציצים או הכנה של כוס קפה. וכדאי שהפעולה הזו תביא לנו אושר, כמובן. ״אני למשל מכה במצלל ומפזרת שמנים ריחניים כדי לסמל לגוף שלי שאני עוברת הילוך״, היא מודה.

ומה בנוגע לחלל העבודה שלנו במשרד? מעבר לניקיון וחיטוי שלו, כמובן, קונדו ממליצה לסדר גם אותו בצורה שמציתה אושר, ולהתחיל בלהוסיף לו פריט אחד שיעשה לכם מצב רוח טוב בכל פעם שתביטו בו. בשולחן העבודה שלה, למשל, יש תמיד קריסטל או אגרטל מלא פרחים.

View this post on Instagram

A post shared by Marie Kondo (@mariekondo) on

בספרה מציעה קונדו גם למעסיקים וגם לעובדים לסדר גם את שגרת העבודה במשרד, שכן פגישות, משימות ותהליכי קבלת ההחלטות ״יכולים לשאוב הרבה רוחב פס מנטלי״, לטענתה. הנה, למשל, חמישה שלבים שבאמצעותם אפשר לסדר את ההחלטות שלנו:

  1. התחילו בלחלק את ההחלטות שלכם לשלוש קטגוריות שונות: סיכון נמוך, סיכון בינוני וסיכון גבוה.
  2. החלטות שיש להן רמת סיכון נמוכה יכולות להפוך להיות אוטומטיות. ״הנשיא אובמה, למשל, היה ידוע בכך שלבש רק חליפות אפורות או כחולות לעבודה, כדי לחתוך את כמות ההחלטות שהוא צריך לבצע מדי יום״, היא מדגימה.
  3. מיינו את ההחלטות בעלות רמת הסיכון הבינונית והגבוהה.
  4. בודדו החלטות שהן קריטית לעבודה שאתם עושים, והעלו אותן בראש סדר העדיפויות עד כמה שאפשר.
  5. האצילו סמכויות או העבירו לאוטומט החלטות שהן פחות קריטיות לעבודה שעליכם לבצע.