על פי דו"ח של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נמצא כי שיעור העובדים במשרה חלקית עלה ב-2018 ב-2.3%. שוק העבודה נמצא בהתפתחות מתמדת וצומח לכל מיני כיוונים, כאשר אחד הבולטים בהם הוא הדרישה הגוברת למשרות חלקיות מצד העובדים.

מי שהפכו את הקונספט הזה לפופולרי עוד יותר הם בני דור ה-Z, שרבים מהם בוחרים להחזיק במספר עבודות במקביל כדי לאפשר לעצמם לצבור ניסיון במגוון של תחומים, לפתח קשרי עבודה ועוד. אך בניגוד לצעירים שעושים זאת מבחירה, רוב האנשים העובדים במשרה חלקית נאלצים לעשות זאת בעיקר בשל סיבות כלכליות, כיוון שלצערנו, עבור לא מעט ישראלים משכורת אחת לא תמיד מספיקה לכלכל משפחה שלמה.

לא משנה מהי הסיבה, להחזיק כמה עבודות בו זמנית, לדעת לנהל אותן ולהצליח בכולן - יכול להיות אתגר לאנשים רבים. אז איך מצליחים להתמודד עם הלחץ ולשמור על איכות חיים טובה?

תיאום ציפיות

חשוב ליידע את המעסיקים שלכם על הזמינות שלכם ועל התחייבויות קודמות שקיימות, כדי לא ליצור בעיות בהמשך. למרות שגמישות בעבודה היא נהדרת, התחייבות מעבר ליכולות שלכם יכולה להוביל בסופו של דבר לאכזבה מצד המעסיקים או לאובדן האיזון בין בית לעבודה.

עובדים (אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock)
תמיד הבוסית היא האחרונה לדעת שיש לך עבודה מהצד | אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock

ארגון, ארגון, ארגון

אחד הדברים החשובים ביותר בתמרון בין מספר עבודות, הוא היכולת לשמור על סדר וארגון. כדאי לבחור באמצעי הנוח ביותר עבורכם לניהול הזמנים: יומן, מחברת, קובץ אקסל או אפליקציה. כמו כן, חשוב לזכור לסנכרן בין כל האמצעים.

דברים על שולחן העבודה שצריך להיפטר מהם (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
אם ככה השולחן שלכם נראה, אתם לא בכיוון לשלב עבודות | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

הגבילו את מרחקי הנסיעה שלכם

אם אתם רוצים לעבוד במספר עבודות ועדיין להישאר מפוקסים, חשוב שתגבילו את זמני הנסיעה שלכם. השתדלו לעבוד במקומות שהם קרובים לבית שלכם וגם קרובים אחד לשני. כך תבזבזו פחות זמן בנסיעות ותוכלו להשתמש בזמן הזה לעבודה. ואם אתם כבר מבזבזים זמן בדרכים, נצלו את הפקקים לסגור את כל הקצוות. 

גבר שמח נוהג (צילום: Shutterstock)
אל תראו שמחים כל כך לבזבז זמן בדרכים | צילום: Shutterstock

בחרו עבודות שמבליטות נקודות חוזק שונות

השתדלו לבחור עבודות שהן שונות במהותן אחת מהשנייה ומבליטות כישרונות שונים שלכם, כך אף פעם לא תגיעו למצב של עייפות, שחיקה או ניגוד אינטרסים בין המעסיקים.

איך לשרוד את השבוע הראשון בעבודה החדשה (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
בחרו עבודות שהן שונות במהותן | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

תמיד עמדו בהתחייבויות שלכם

אם הסכמתם לתפקיד מסוים, שמרו על מילתכם. תמרון בין מספר משרות חלקיות דורש הרבה משמעת ומסירות. אם אתם רואים שאתם מתחילים לצאת מפוקוס, עצרו, קחו צעד אחורה ושקלו מחדש את לוח הזמנים.

איך להתגבר על פרפקציוניזם בעבודה (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
העמסתם על עצמכם יותר מדי? למדו את הלקח לפעם הבאה - אבל הפעם דאגו לעמוד במחויבויות שלכם | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

פנו זמן גם לעצמכם

מנוחה היא חלק בלתי נפרד מהתהליך. מחקרים מראים שעובדים חייבים חופשות על מנת להטעין את המצברים ולהביא את התוצאות הכי טובות בעבודה. המפתח הוא להבין את היתרונות של החופשה, גם פיזית וגם מנטלית. אתם תודו לעצמכם אחרי זה.

גבר מצייר נוף (צילום: By Dafna A.meron)
הגיע הזמן לפתח תחביב חדש בזמן הפנוי. לא? | צילום: By Dafna A.meron

אל תשכחו לתאם מס

כשמחזיקים כמה משרות, מאוד חשוב לבצע תיאום מס על מנת להימנע ממס גבוה – אחרת אתם עלולים למצוא את עצמכם משלמים את כל מה שהרווחתם. כיום ניתן לעשות זאת באינטרנט מבלי להגיע פיזית למשרדי מס הכנסה.

איך להיות פרודוקטיביים יותר בעבודה (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
אפשר לתאם מס גם דרך האתר של מס הכנסה | צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

בדקו אפשרות של יצירת הרחבה למשרה שלכם מטעם המעסיק הנוכחי

ישנם מודלים חדשים בשוק, המאפשרים למעסיקים לשתף שעות של העובדים עם מעסיקים אחרים. לפי מודל זה, תוכלו לקבל שכר של משרה מלאה מהמעסיק הנוכחי ותעבדו חלק מהזמן בחברה אחרת אשר תשלם לו בעד השעות הללו. באופן זה תימנעו מתאומי מס והמעסיק שלכם יסייע לכם בשילוב בין המשרות.

מדוע חשוב לעבוד תוך כדי התואר (אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock)
בדקו עם המעסיק - אולי לו יהיו רעיונות אחרים | אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock

הכותבת היא מנכ"ל חברת BILANCE  הפלטפורמה להזמנת שעות עבודה