ראיון עבודה הוא ההזדמנות שלכם לפגוש את המעסיק הפוטנציאלי ולהותיר עליו רושם ראשוני חיובי, שיגרום לו לבחור דווקא בכם על פני המועמדים האחרים. יש לא מעט דרכים להתכונן לראיות עובדה וטיפים איך לעבור אותו בשלום, וכמובן שיש גם לא מעט טעויות שמועמדים עושים בראיונות, ולא מעט סיבות בגינן מראיינים יפסלו מועמדים למשרה, כמו למשל מבחנים הזויים וסודיים שהם מעבירים אתכם בלי שידעתם. 

אך מעבר לתשובותיכם על השאלות שאתם נשאלים ולהתנהגותכם בראיון, גם לשאלה מה אתם לובשים, יש חלק חשוב ברושם הראשוני שתיצרו ובהחלטה האם תתקבלו לעבודה. לשאלה 'מה ללבוש לראיון עבודה?' אין תשובה חד משמעית, שכן זה תלוי בלא מעט גורמים שונים, ביניהם הסגנון האישי שלכם, סוג העבודה ומיקום הראיון. עם זאת, ניתן לומר שבגדול, כלל האצבע הוא לא להגיע בלבוש רשמי וחגיגי מדי (אלא אם סוג התפקיד דורש זאת), ומאידך, לא להגיע בלבוש 'זרוק' מידי - אם הייתם הולכים בלבוש הזה לים, הוא כנראה לא מתאים לראיון.

מחקרים שונים לאורך השנים בדקו את השפעת הלבוש בראיון על סיכוייו של מועמד להתקבל לעבודה, ומסתבר כי לא רק לסגנון הלבוש יש השפעה אלא גם לצבע אותו בחרתם ללבוש. אז איזה צבע כדאי ללבוש לראיון עבודה ומאיזה צבע כדאי להימנע?

כתום- זה לא השחור החדש

בסקר שנערך בארה"ב, מעל ל-2000 מעסיקים ומנהלי גיוס נשאלו מה הוא הצבע שהכי כדאי ללבוש לראיון עבודה. במקום האחרון הגיע הצבע הכתום, שנתפס כצבע שממש לא מומלץ ללבוש לראיון, כאשר רבע מהמשתתפים בסקר הצביעו עליו כצבע שמשדר חוסר מקצועיות.

למרות שכתום נחשב כרגע לצבע מאוד אופנתי, גם ממחקרים אחרים עולה שהוא פחות מומלץ, כך למשל בבדיקת העדפות צבעים לפי מגדר וגיל - נמצא הכתום בתחתית הרשימה, כאשר רק 5 אחוזים מהגברים ומהנשים בחרו בו כצבע המועדף עליהם ורוב הנשאלים מכלל הגילאים הצביעו על כתום כצבע השנוא עליהם. צבעים נוספים שהתחרו על המקום האחרון וכנראה כדאי לכם לוותר עליהם אם אתם רוצים את העבודה, הם צהוב וחום.

ראיון עבודה (צילום: Mangostar, shutterstock)
משדר שלווה ואהוב על כולם | צילום: Mangostar, shutterstock

אז מה כן כדאי ללבוש?

באופן כללי המחקרים ממליצים ללכת על גוונים ניטרלים, ומצביעים על שחור וכחול על גווניו כאופציות מוצלחות. בעוד שחור הוא צבע שנחשב כמשדר סמכותיות ומנהיגות, ונבחר כצבע המועדף והמומלץ ביותר על ידי כ-13 אחוז מהמעסיקים, הצבע המנצח הוא דווקא כחול.

23 אחוז מהנשאלים העידו כי כחול הוא הצבע הטוב ביותר לראיון עבודה מבחינתם, ואף העידו שהוא נתפס מבחינתם כצבע שהכי סביר שישדר כי האדם שעומד מולם הוא "שחקן קבוצתי". מחקרים אחרים מצביעים על כחול כצבע שמתקשר עם יצירתיות ואף מעודד אותה, וכן על כך שהוא מתחבר לפתיחות, לרוגע ולשלווה. בנוסף לכך, הצבע הכחול נחשב לצבע המועדף על אנשים רבים והוא אהוב על שני המגדרים. ובקרב כל קבוצות הגיל, ולכן כנראה שיהיה הבחירה הטובה והבטוחה ביותר בראיון עבודה.

אם בכל זאת תרצו לגוון, גם ירוק ואדום נחשבים לצבעים אהובים למדי, ובעוד ירוק נחשב לצבע ניטרלי יחסית ונתפס כמשדר יצירתיות, אדום הוא צבע שנתפס כמשדר כוח. אדום גם נחשב לצבע בולט ומושך תשומת לב, מה שיכול אולי לעזור למראיין לזכור אתכם, אך עלול גם להסיח את הדעת ולגרום למי שמולכם להתרכז במה שאתם לובשים יותר מאשר במה שאתם אומרים. בנוסף לכך מחקרים מצאו כי גברים ונשים נמשכים מינית יותר לבני אדם הלובשים אדום מאשר כאשר הם לובשים כל צבע אחר. ולכן אם אתם מועמדים למשרה ניהולית ומחפשים לשדר כוח - הצבע אדום יכול לעבוד לטובתכם, ובמקרים אחרים אולי כדאי לוותר עליו כדי לא ליצור רושם מוטעה.