"עיריית תל אביב רוצה לפטר אותי כי בעולם יש כרגע את נגיף הקורונה ולי יש אסתמה", טוען סיון שדמון, בן 45 מתל אביב, העובד כמשלב בבית ספר יסודי בעירו, "כן זה הזוי, אני יודע". 

זו כבר השנה השנייה ששדמון עובד כמשלב, המסייע לשילוב ילדים עם צרכים מיוחדים בכיתות רגילות. בשנה שעברה הוא עשה זאת בעיר חולון והחל משנת הלימודים הנוכחית הוא עובד בתל אביב. את השכר עבור העבודה שלו, הוא מקבל מהעירייה אליה משויך הילד המשולב. לאחרונה התברר לו שהעובדה כי הוא משתייך לקבוצת סיכון גבוה לחלות בקורונה, מערערת את מסוגלותו לבצע את עבודתו כראוי. או לפחות כך השתמע מטענת מעסיקיו.

"יש לי אסתמה מגיל צעיר אבל היא לא  ממש מפריעה לי", מודה שדמון, "אחרי הסגר הראשון הלכתי לרופאה תעסוקתית שאישרה לי להמשיך לעבוד כרגיל – וכך עשיתי. השנה התחלתי לעבוד בתל אביב ובטפסי הקבלה של העירייה הצהרתי על האסתמה. בחודש דצמבר קיבלתי הודעה שאני מוזמן לשימוע לפני פיטורים, ולפני שבוע קיבלתי מכתב שהשימוע בכל זאת יתקיים - כי החיסון לא מבטיח 100% הגנה מהמחלה. במכתב הציעו שאעשה בדיקה סרולוגית ואתייעץ עם רופא ריאות". שדמון קבע תור לרופא ריאות וכן תור לבדיקה סרולוגית – כפי שלטענתו התבקש במכתב שקיבל מהעירייה - ובינתיים ביקש שידחו את השימוע שלו עד לאחר קבלת התוצאות.

"לקח לי קצת זמן להבין במה מדובר והסבירו לי שזה בגלל האסתמה. בהתחלה חשבתי שמתנכלים לי, כי זה נשמע לי מופרך כל הסיפור. אני לא יכול לחשוב על סיבה שיתנכלו לי, הילד איתו אני עובד זקוק לי, בעיקר בתקופה קשה של חוסר שגרה וחוסר ודאות. סביר להניח שגם אם ירצו, לא ימצא לי מחליף בקרוב ובטוח שקשר עם ילד, כיתה, מורה ובית ספר זה לא משהו שאפשר לייצר מהיום למחר".

סיון שדמון (צילום: צילום פרטי, דניאל יחזקאל)
סיון שדמון | צילום: צילום פרטי, דניאל יחזקאל

כשפנינו לקבלת תגובה מעיריית תל אביב (התגובה המלאה בתחתית הכתבה), הוסבר לנו שהוצע לשדמון לעבור לתפקיד אחר. אך לטענתו, הדבר אינו נכון: "העיריה משקרת במצח נחושה. בשום שלב לא הוצע לי לעבור לתפקיד אחר. שקר שאין לו הוכחה בשום צורה ולכן כשנגיע לבית המשפט, אם לשם העיריה מכוונת, הוא יתגלה", אמר בתקיפות והמשיך: "וזה לא הדבר הכי גרוע שהם עושים בפרשה, השקר של העיריה מתחרה רק בחוסר המקצועיות שלהם, בחוצפה ובאטימות הלב. נבדקתי אצל רופאה תעסוקתית לפני כשנה ביוזמתי. נשלחתי לבדיקות תפקודי ריאה ונמצאתי בריא ומתאים לתפקיד".

עוד טענו בעירייה כי בתחילת העסקתו, שדמון הסתיר מהם את עובדת היותו חולה אסתמה - בעוד הוא מנגד טוען כי הצהיר על כך כבר מהרגע הראשון. עוד הסבירו לנו מטעם העירייה כי כחלק מהחתימה על חוזה העבודה, מצהיר העובד כי הוא מחוייב לראות רופאה תעסוקתית, אך בשל מצוקת כוח האדם החל שדמון בעבודה בטרם התיק הועבר אליה - מה שגרם לפער בין מועד תחילת העבודה לבין מכתב השימוע. (כאמור, התגובה המלאה בתחתית הכתבה).

"הייתי מצפה שאוזמן או שאשלח לבדיקה על ידי הרופאה התעסוקתית מטעם העירייה, אך היא פטרה את עצמה וכיסתחה את העירייה במשפט וחצי". לטענת שדמון, בשרשרת התכתבויות מול עורך הדין של עיריית תל אביב, הוא הופתע לגלות דרישות לכאורה של הרופאה התעסוקתית - כמו החלפת תרופות והמצאת תוצאות בדיקה שונות - אשר מתנים את המשך העסקתו, וזאת בלי שלדבריו פגשה אותו פנים מול פנים: "התביעה של אותה רופאה שאחליף מרשם תרופות, גם היא מעוררת תהיות לגבי מקצועיותה. אם יש באמתחתה אבחנה ומרשם שיצילו אותי מאימת המחלה והפיטורין - שתתכבד ותכתוב לי את אותו מרשם נכסף וכך תסיים את הסאגה. לבקשתה, שהועברה דרך עורכי דין כמובן, ניגשתי מיד להתחסן וכרגע אני שוקד על השגת בדיקה סרולוגית ובדיקת רופא ריאות, כי היא כתבה שזה יעזור, אך גם כל זה לא מבטיח שלא אפוטר בשימוע שיערך ככל הנראה ב-9.2".

נציין כי במכתב הזימון לשימוע הראשון שקיבל שדמון, אותו העביר למערכת mako, נכתב כך: "בהתאם להחלטת הרופאה התעסוקתית, הנך נדרש לעבוד בתנאי בידוד/עיסוק אחר לאורך תקופת הקורונה. לאור דרישה זאת, לא נוכל להמשיך להעסיקך וזאת בהתאם לסעיף 4 בטופס הצהרת הבריאות החתום על ידך – 'אני מצהיר שידוע לי כי אם אפסל לתפקיד המיועד מטעמים רפואיים, תופסק עבודתי על פי דין".

"אני מקווה שהעירייה תחזור בה, תתנצל על השקר ועל עוגמת הנפש ותיתן לעובד מסור ומיומן להמשיך את עבודתו עם ילד שזקוק לו - שזה המעט שהמערכת יכולה להציע לילד בימים של קורונה. עובדים בתפקידי הם לרוב אנשים מוחלשים, והשכר הוא שכר מינימום. עושה רושם שהעירייה, בערלות ליבה, קיוותה שפשוט אוותר והיא תוכל לפטר אותי בלי להביך את עצמה ולאתגר את עצמה משפטית. ובכן, לא. נתראה בשימוע ואחר כך בבית הדין לעבודה - אם העיריה מתעקשת".

"השלב הבא יהיה כנראה לדרוש ממנו להיות נוכח בקרבת חולי קורונה - כדי להוכיח שהוא חסין מפני המחלה, או להידבק כדי להוכיח שהוא יכול להתמודד עם המחלה"

שדמון שכר את שירותיה של עורכת דין קרן רז מורג, מתמחה בדיני חינוך. לה היה חשוב להבהיר כי הטענות שלהם מופנות כלפי העירייה: "בית הספר אינו צד בעניין ומעוניין שסיון ימשיך בעבודתו עם התלמיד".

"התנהלות העירייה תמוהה מאד, עד כדי כך שנוצר חשד שקיימים מניעים נסתרים בהחלטה לזמן את סיון לשימוע", היא טוענת, "המחשבה לפטר עובד בתקופה הקשה שבה המשק מצוי, רק משום שהוא חולה אסתמה, היא הזויה. בשלב הראשון דרשו ממנו להתחסן כתנאי לביטול השימוע, ולאחר שהודענו לעירייה שסיוון התחסן, היא דרשה בצעד חסר תקדים שיציג בפניה בדיקה סרולוגית שמראה שאכן יש בגופו נוגדנים נגד המחלה".

"השלב הבא יהיה כנראה לדרוש ממנו להיות נוכח בקרבת חולי קורונה - כדי להוכיח שהוא חסין מפני המחלה, או להידבק כדי להוכיח שהוא יכול להתמודד עם המחלה", היא אומרת בסרקזם, "הייתי רוצה לומר שזה חלם, אבל זה נראה יותר כאילו מישהו טיפס על עץ גבוה ונבוך מידי כדי לרדת ממנו. מבחינתנו נלחם על זכויותיו של סיון גם בבית הדין לעבודה, ואין לי ספק שכל שופט יבין שמדובר בהתנהלות מופרעת, ויורה לבטל את ההחלטה על סיום ההעסקה ולפצות את סיוון על כל העוול שנגרם לו בשבועות האחרונים".

עוד הוסיפה עו"ד רז מורג: "'הגשת מועמדות' לתפקידים אחרים היא בדיחה עצובה. לו הצעתם הייתה כנה, היו מציעים תפקיד חלופי קונקרטי, מה שכמובן לא נעשה, הם למעשה שולחים אותו להגיש מועמדות לכל מיני תפקידים שלא ידוע אם בכלל קיימים ומה סיכויו לקבלם. הטענה לפיה הוא עלול להיות חשוף לסיכונים אשר עלולים לפגוע בבריאותו, יכולה להישמע כלפי כל עובד הוראה שמצוי בכל קבוצת סיכון - כגון עובד המתמודד עם מחלות המחלישות את מערכת החיסון - משמעות האמירות הללו הינה הדרת כל אדם המצוי בקבוצת סיכון, מכל מקום עבודה שיש בו מגע אנושי. מדובר בתגובה מרושעת מטעם רשות ציבורית וכאמור אין לנו כל כוונה לאפשר לה לממש את שאיפותיה".

 נבהיר כי שדמון ועורכת דינו הציגו לנו צד אחד של הסיפור, בעוד עיריית תל אביב בתגובתה הציגה צד אחר, כאשר חלק מהטענות סותרות.

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "ראשית, יובהר כי בניגוד לנטען העירייה לא מפטרת אף עובד בשל העובדה כי הוא חולה בקורונה או כל מחלה אחרת. והרי העובדות - מר שדמון התמיין לתפקיד הכרוך בעבודה ישירה עם ילדים, כאשר כמו בכל מקום עבודה נבדקת כשירות והתאמה רפואית לתפקיד וזאת מתוך אחריות כלפי העובד וכלפי הילדים, כפי שמקובל במערכת החינוך. חוות הדעת הרפואית קבעה כי הסייע עלול להיות חשוף לסיכונים במילוי תפקידו אשר עלולים להביא לפגיעה במצבו הרפואי. עם זאת, הוועדה קבעה כי הסייע רשאי לפנות לרופא ריאות ולבצע בדיקה סרולוגית וככל שימצאו בדמו נוגדנים למחלה, תוסר המגבלה הרפואית על כשירותו והוא יוכל להמשיך לעבוד. נדגיש כי העירייה הציעה למר שדמון להגיש מועמדות לתפקידים אחרים בעירייה, שאין בהם סיכונים לבריאותו".

"כחלק מחתימה על חוזה מול העירייה מחוייב הסייע לראות רופאה תעסוקתית. במקרה האמור הסייע החל לעבוד טרם ביקור אצל הרופאה, זאת בשל מצוקת כח האדם בה נמצאת העירייה בתקופה זו והצורך בגיוס ותחילת עבודה מיידית. מכאן הסיבה לפער החודשים בין החתימה לתחילת העבודה. יצויין כי הרופאה התעסוקתית שטיפלה במקרה גילתה שיש לסייע מחלת ריאות קשה עליה לא הצהיר קודם והוא נמצא ברמת סיכון גבוהה להידבק בקורונה. נדגיש כי למרות העלמת מידע רפואי רלוונטי לעבודתו, הובהר לו שיוכל להמשיך בתפקידו במידה ויעשה בדיקה סרולוגית ויתחסן - אך הוא התנגד לכך. ההתנהלות מולו מוכיחה את אחריותנו כלפי העובד וכלפי הילדים. אל לנו להקל ראש בתקופה שבה נגיף הקורונה גובה קורבנות רבים".